Ti, kdo vyrostli v 90. letech, mají nejspíš ještě v živé paměti dvojici amerických rapperů, kteří byli nápadní dvěma věcmi. Tou první bylo, že na sobě nosili všechno oblečení předem vzad, tou druhou bylo, že v době, kdy kralovali hitparádám, to byli vlastně ještě malí kluci. Chris "Mac Daddy" Kelly a Chris "Daddy Mac" Smith jsou dodnes nejmladšími rappery, kteří dosáhli vrcholu amerického albové hitparády. Stalo se tak v roce 1992 s jejich prvním albem Totally Krossed Out, které dvojice natočila, když jim bylo teprve dvanáct a třináct let.
Velkou zásluhu na tom měl tehdy sám ještě velmi mladý, v té době devatenáctiletý producent a rapper Jermaine Dupri, který si jejich talentu všiml úplně náhodou v jednom obchodním centru v Atlantě, ve kterém kluky slyšel rapovat. Dupri pro ně složil prakticky celé album, včetně hitu Jump, který se zabydlel v hitparádách na několik týdnů a jehož zásluhou se alba Totally Krossed Out prodalo přes čtyři miliony kusů jen v USA. Z Kriss Kross se staly hvězdy první velikosti. Michael Jackson je pozval do svého videoklipu k písni Jam, Run D.M.C. do klipu Down With The King a s TLC natočili video Hat 2 Da Back. Sami sebe pak zahráli v populárních sitcomech Different World a In Living Colour.
Ve svých písních je pak později zmínili Eminem, Dr. Dre, 2Pac Shakur nebo Method Man. Debutový úspěch dvojice však byl také jejich největší, pak to šlo pomalu, ale jistě z kopce. Druhá deska Da Bomb o rok později už byla v Billboard Charat nejvýš třináctá, ta třetí a poslední s názvem Young, Rich & Famous z roku 1996 dokonce patnáctá (což samozřejmě není špatné, ale sestup je tam zřejmý). Tím, jak hoši dospívali, totiž ztráceli tu roztomilost a výjimečnost a už nebyli dětskými rappery, ale prostě dospívajícími rappery, jakých bylo všude plno. Poté dvojice pověsila rap na hřebík, koncertovali jen velmi sporadicky a oba se začali věnovat spíše práci v hudebním managementu. Poslední koncert odehráli v roce 2013 a žádný další už nebude, jelikož Chris Kelly zemřel na konci dubna téhož roku na předávkování.
Dnes již devětačtyřicetiletá francouzská zpěvačka a herečka se dostala do čela řady evropských hitparád v roce 1987, když nazpívala svůj první velký hit, skladbu Joe Le taxi. Tehdy bylo této blondýnce s charakteristickou mezerou mezi předními zuby teprve sladkých čtrnáct let, přesto dokázala jedenáct týdnů kralovat francouzské singlové hitparádě a její píseň, což je pro frankofonní hudbu velmi netypické a výjimečné, byla dokonce úspěšná i v britské hitparádě, kde byla jednu dobu třetí.
Přestože skladba působí jako naivní popěvek, skrývá v sobě i závažnější téma. Její text je totiž inspirován postavou Maria José Leão dos Santos, což byl skutečně taxikář a známá postava pařížského nočního života, původem Portugalec, který v roce 1970 z rodné země uprchl do Francie před pronásledování režimem kvůli své homosexualitě. K písni existuje i známé video, kde však Vanessa tančí vedle žlutého taxíku značky Chevrolet Nova, takové však v Paříži nikdy nejezdily a připomínají spíš newyorské taxi. Ale to je detail, podstatné je, že píseň z Vanessy udělala skutečnou star a ta v šestnácti letech opustila školu, aby se mohla věnovat hudební kariéře.
V roce 1992 pak odcestovala do New Yorku, aby tu natočila album s Lenny Kravizem, se kterým tehdy chodila. A z eponymní desky, která byla už její třetí v řadě, vzešel zejména velký hit Be My Baby. Tady už však Vanessa nebyla dítě, ale dospívající žena, přesto opět bodovala v hitparádách po celém světě. V té době se navíc začala stále více etablovat jako herečka a hrála i po boku největších hvězd francouzské kinematografie jako Jean-Paul Belmondo nebo Alain Delon. Alba však vydává až do současnosti, zatím poslední s názvem Les Sources vydala před třemi lety a v rodné Francii je stále velmi populární.
Je těžké zpětně pochopit, jak velkým fenoménem v Česku v 90. letech byli The Kelly Family, a hlavně proč k tomu vůbec došlo. Američtí manželé Barbara Ann Kelly, její manžel Daniel Jerome Kelly a jejich děti však byli u nás hvězdami, srovnatelnými i s těmi nejslavnějšími z nejslavnějších, ačkoliv je ve zbytku světa prakticky nikdo neznal. Oba manželé opustili rodné USA už v roce 1966 a usadili se v jižním Španělsku, kde se živili muzicírováním po barech pro turisty, přičemž jejich repertoár sestával zejména z náboženských písní.
Brzy však manžele napadlo do svého programu zařazovat i děti, což jim přineslo něco, s čím podle všeho ani v nejdivočejších snech nepočítali. Začala o ně mít zájem španělská televize, kde děti vystupovaly v dětských programech, postupně je začali zvát i do Německa nebo Holandska, Rakouska a Irska. Ve španělské Pamploně se jim narodil i nejmladší syn Angelo, který se brzy stal hlavní hvězdou celého rodinného podniku (Barbara Ann později zemřela na rakovinu prsu). Angelo se naučil hrát na bicí, basu, harmoniku a do toho zpíval jako cherubín. A jeho hvězdná hodina přišla zejména v okamžiku, kdy v duetu se svým bratrem Paddym nazpíval píseň píseň Angel z alba Over The Hump z roku 1994.
Mimo jiné i zásluhou této písně se alba prodalo skoro pět milionů kusů a z tehdy třináctiletého Angela se stal idol snad všech dívek školou povinných v celém Česku, což byla zejména zásluha hitparády Eso. A píseň I Can't Help Myself z alba Almost Heaven o dva roky později byl teprve zářez. Kelly Family byli milovaní a nenávidění stejnou měrou a pro české fanoušky byli doslova bohy. Dospívající publikum však nebývá nejvěrnější, a tak jak Angelo stárnul (a tloustnul) jeho fanynky na něj pomalu zapomínaly. Angelo se však věnuje hudbě dál. Se svojí ženou a svými dětmi založili skupinu Angelo Kelly & Family, usadili se v Irsku a nahrávají mimo jiné staré šlágry. Dnes kvůli nim však zcela jistě nikdo hystericky neječí.
Samozřejmě i Československo mělo dětských pěveckých hvězd celou řadu, nejvíce v paměti zůstali z 80. let asi Josef Melen a Pavel Horňák. Ovšem jediným, kdo na svojí dětskou slávu úspěšně navázal i v dospělosti, je Darina Rolincová, dnes všem známá jako Dara Rolins. Tu prý coby dítě vyhodili ze sboru, protože nebyla týmový hráč. A tak začala chodit na soukromé hodiny zpěvu. Ovoce to začalo nést skutečně velmi brzy, protože už jako desetiletá, tedy v roce 1982, nazpívala svůj první velký hit Arabela, na nějž o rok později navázala stejnojmenným debutovým albem.
Československo šílelo a Darinka spolupracovala i s tehdy největšími hvězdami pop music, viz například slavný duet s Karlem Gottem Zvonky štěstí z roku 1984, ale taky písnička Kapela snov, v jejímž klipu vidíme hned několik povědomých tváří. V šestnácti však Darinka opustila stáj Ladislava Štaidla a dala se na sólovou dráhu. Začala zpívat anglicky, přeorientovala se na modernější popový sound a později si jméno zkrátila na Dara Rolins. Velmi výrazně pak zabodovala v roce 1998, kdy se objevila jako členka projektu Sexy Dancers. Ve vlastní tvorbě se pak zase vrátila ke slovenštině a zatím poslední album Etc. vydala v roce 2017. A přestože kvalitativně v rámci moderního popu a středního proudu tomu asi není příliš co vytknout, její nové písně se v míře popularity těm, s nimiž se proslavila, rovnat nemohou. Platí o ní totiž totéž, co o všech ostatních dětských hvězdách: Publikum, které na její hudbě vyrostlo, nebývá nejvěrnější a sama Dara už dnes o jejich přízeň soupeří v nesrovnatelně větší konkurenci dospělých zpěvaček.
Těchhle kluků bylo v 90. letech taky všude plno, u nás mimo jiné rovněž zásluhou televizní hitparády Eso na Nově, ve které bodoval jejich průlomový hit MMMBop z roku 1997. Tři bratři z americké Tulsy, Isaac, Taylor a Zac Hansonovi spolu založili kapelu už v roce 1992. Tehdy ale jenom ve vokálním triu zpívali převzaté písně jako Johnny B. Goode nebo Rockin’ Robin. Původně si říkali Hanson Brothers, což později zkrátili na Hanson. Postupně taky začali hrát na nástroje. Zac sedl za bicí, Taylor ke klávesám a Isaac se chopil kytary.
Nejlíp z nich však uměl zpívat prostřední Taylor, který se stal také hlavním zpěvákem skupiny. Kluci natočili dvě nezávislá alba a v roce 1996 složili i píseň MMMBop, kterou hráli na slavném showcase festivalu South By Southwest v Texasu, kde jim byla nabídnuta nahrávací smlouva. O rok později vydali desku Middle Of Nowhere, svůj debut u velké firmy, na kterém byla v nové verzi i píseň MMMBop. Úspěch to byl obrovský a zejména zásluhou této písně se alba prodalo deset milionů kusů. Pak se to však nějak zadrhlo a další alba byla méně a méně úspěšná. V roce 2000 kapela naštvaně opustila svůj label Def Jam, který jim údajně na hlavu hodil osm desítek písní, které kapela přinesla coby nápady pro další album s tím, že nejsou dost dobré.
Trojice tehdy založila vlastní vydavatelství 3CG u nějž hudbu vydávají až do současnosti. Zatím poslední album vydali v roce 2018, jmenovalo se String Theory, mimo jiné obsahuje i novou verzi písně MMMBop a spolupracoval na něm i Pražský symfonický orchestr. V hitparádách už se však neobjevilo vůbec. V rodné Tulse na ně ovšem nezapomněli. Na oslavu vydání jejich alba Middle Of Nowhere tu každoročně 6. května (tedy v den, kdy album v roce 1997 vyšlo) slaví Den Hanson.
Foto: Dara Rolins