Třiadvacáté místo mezi 50 nejlepšími alby hudební historie nás zavede do roku 1966. V tomto roce se u nás konala vůbec poprvé celostátní soutěž krásy pod názvem Dívka roku. Film Kadára a Klose Obchod na korze získal sošku Oscara, seriál Star Trek si v USA odbyl televizní premiéru. Na svět přišli mimo jiné Jiří Langmajer, Janet Jackson, Lou Fanánek Hagen, Cindy Crawford, Alberto Tomba a Sinead O'Connor. Pro hudební historii je však poměrně zásadní datum 16. května.
V tento den vydali Beach Boys album s názvem Pet Sounds, které se nesmazatelně zapsalo do hudební historie. Ne ihned. Všechno trochu trvá, nejen v hudebním průmyslu. Ale Kanye West, Michael Jackson nebo Prince by neměli tak pěkně vyšlapanou cestičku, pokud by nebylo Briana Wilsona a jeho Plážových chlapců. První album, které vzniklo zcela pod kontrolou producenta, není z dnešního pohledu nic divného, ale v roce 1966 to bylo jinak. Brian Wilson, který Pet Sounds napsal, všem ukázal, jak budou vznikat moderní popová alba, kdy má producent větší svobodu než umělec a smazává se hranice mezi uměním a zábavou. Tato nahrávka o zrození a smrti adolescentní lásky není jen skvělá muzika, ale také záznam mysli jednoho umělce.
Beach Boys byli do vydání Pet Sounds považováni za takové ty chlapíky, kteří zpívají radostné songy o zamilovaném surferovi a dívce z pláže. Brian Wilson měl ale větší ambice. Zároveň v té době poněkud experimentoval s drogami, což s tím také mělo nepochybně něco společného. Každopádně se po panické atace v letadle na turné s Beach Boys rozhodl vrátit domů a zavřít se do studia. Zatímco zbytek kapely koncertoval, vytvořil nové album. Uzavřené. Kompaktní. Temnější.
Brian Wilson si velice rychle uvědomil, že nestačí mít jen dobré písničky. Je třeba mít je dobře zprodukované. Zatímco Beach Boys objížděli Ameriku, sám ve studiu dával dohromady hudbu, back vokály, a když se boys vrátili z turné, nazpívali jeho předpřipravené texty. V té době byli Beach Boys v podstatě boyband a Brian Wilson byl předobrazem dnešních producentů jako je Švéd Max Martin, který stojí za úspěchem Britney Spears, Katy Perry a mnohých dalších. Brian Wilson byl zavřený ve studiu a dělal muziku, zatímco jeho atraktivnější placení náhradníci představovali produkt publiku. Zní to drsně, ale přesně tak to bylo. Inspiroval se u desky Rubber Soul od Beatles z roku 1965. Nechtěl už mít jen výplně, chtěl vytvořit souvislý poslechový zážitek. Od začátku do konce tedy sledujeme vztah dvou lidí, který začíná mladistvým optimismem a končí totální deziluzí. Také si hrál se zvukem – můžete třeba slyšet klepání podkovami do lahví – a experimentoval s texty. Dokonce si na psaní písniček najal reklamního copywritera.
V době vydání Pet Sounds téměř nikdy nepochopil. Fanoušci Beach Boys byli zvyklí na radostné songy, při kterých se dalo tančit. Tohle byly písničky o vzájemném odcizení. Ty nezpíváte a netančíte na ně. Při nich sedíte a posloucháte je. Nikdo nechápal, proč Beach Boys nepokračovali v tom, co umí nejlépe, vytvářet hit za hitem. I hudební vydavatel se zalekl a raději ihned vydal kolekci Best Of, aby byli fanoušci šťastní.
Kdo si ale všiml Pet Sounds, byli například The Beatles. Paul McCartney se nechal slyšet, že když ho slyšel poprvé, rozplakal se a zároveň si uvědomil, že Brian Wilson právě nastavil laťku pro popovou hudbu zatraceně vysoko. Ukázal všem, jak komplexní může popová hudba být. Beatles pak vytvořili Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band, na němž se právě albem Pet Sounds hojně inspirovali. Nebyli jediní. Celá moderní hudební produkce začala z Pet Sounds a Briana Wilsona čerpat. Nejen ideou koncepčnosti alba, ale také tím jak může vznikat – že se jeden podivínský umělec zavře sám ve studiu a od začátku do konce album vytvoří. Michael Jackson, Prince, Radiohead, The Cure a spousta dalších pak dělali totéž. Možná vám Beach Boys přijdou jako kapela pro důchodce, ale nebýt jich, hudební svět by možná vypadal docela jinak.
Od doby, kdy zpěvák Mike Love napsal text k prvnímu hitu The Beach Boys, skladbě Surfin (1961), dosáhly desítky hitů kapely prvních příček hitparád a staly se věčnými hymnami americké mládeže. The Beach Boys prodali přes 100 milionů alb po celém světě a získali více než 33 ocenění RIAA za zlaté a platinové prodeje svých nahrávek. Obdrželi také cenu Grammy za celoživotní úspěch a byli uvedeni do Rock & Rollové síně slávy. Během více než šesti dekád trvající kariéry odehráli více koncertů než jakákoliv jiná významná rocková kapela v hudební historii.
The Beach Boys – Pet Sound
Datum vydání: 16. 5. 1966
Celkový čas: 35:57 minut
Singly: Caroline, No, Sloop John B, Wouldn't It Be Nice / God Only Knows
23. The Beach Boys – Pet Sound
24. Amy Winehouse – Back To Black
25. The Beatles – Abbey Road
26. Miles Davis – Kind Of Blue
27. Public Enemy – It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back
28. Pixies – Doolittle
29. Sex Pistols – Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols
30. Björk – Debut
31. The Cure – Disintegration
32. R.E.M. – Automatic For The People
33. Bob Dylan – Blonde On Blonde
34. The Strokes – Is This It
35. Fleetwood Mac – Rumours
36. Daft Punk – Homework
37. Wu-Tang Clan – Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
38. The Doors – The Doors
39. Stevie Wonder – Songs In The Key Of Life
40. Led Zeppelin – Led Zeppelin II
41. Aretha Franklin – I Never Loved A Man The Way I Love You
42. Dj Shadow – Endtroducing…..
43. My Bloody Valentine – Loveless
44. Blur – Parklife
45. AC/DC – Back In Black
46. Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy
47. Patti Smith – Horses
48. The Stone Roses – The Stone Roses
49. Black Sabbath – Paranoid
50. The Streets – Original Pirate Material
Expres FM představuje žebříček 50 nejlepších alb v hudební historii podle Expres FM. Vlado a Radek v rámci své Večerní show představí ve vysílání vždy jednu nahrávku týdně, logicky tak posluchače čeká edukativní a zábavné hudební putování na celý rok. Žebříček zásadních alb není časově ani žánrově omezen. Jediné pravidlo, kterým jsme se řídili, je, že se musí jednat o řadová alba. Na této nejenom časově náročné akci se podíleli i ostatní moderátoři rádia Expres FM, společnými silami vytvořili úctyhodný a především pestrý seznam, a to dle svého nejlepšího vědomí i svědomí. Pokud se trefíme do vašich představ či vkusu, nestyďte se nám dát vědět. A pokud ne, napište nám taky.
Foto: Universal Music