Vztahy, vztahy, vztahy. Partnerské, rodičovské i sousedské vztahy pitvá s pomalým upřeným pohledem seriál Candy: Smrt v Texasu na Disney+. Přesouvá diváka do přelomu 70. a 80. let, tedy doby, kdy ještě nebyly mobily a internety, ale už byly počítače, v baště normality USA, v Texasu.
Vždycky potěší vidět herce v odlišné roli, než je známe, to dobří filmoví tvůrci vědí. Seriálovou Candy, v skutečném smyslu slova matku roku, brýlatou upjatou ženskou s divnou trvalou, ztvárnila Jessica Biel, často toliko osudová krasavice (například Lekce neslušného chování) a v reálném světě manželka popové hvězdy Justina Timberlakea. Její „kamarádku“ Betty si zahrála Melanie Lynskie, kterou známe jako stalkerku Charlieho ze seriálu Dva a půl chlapa.
Příběh o Candy není nic pro ty, kdo milují filmy stylu „výstřel, výstřel, dialog, výstřel“. Zpracovává s uměleckými přesahy reálnou událost tragédie surového zločinu, ale mimořádně pomalu. Je to ještě žánr zdramatizovaného true crime, nebo se vlastně jedná o psychoterapii na obrazovce, na kterou hledíme a tážeme se sami sebe, kolik nedorozumění a lží je v naších vlastních vztazích?
Candy stejně jako mnohé dnešní ženy zvládá vše, co se týče péče. Miluje svou rodinu a dělá pro ni všechno a vždy se usmívá. Seriálové vyprávění ukazuje postupně trhliny úsměvů všech zúčastněných a vůbec škleb úsměvu amerického snu, kdy manželé vydělávají ranec a často nejsou doma, zatímco manželky obstarávají servis a udržují si nasládlou intonaci hlasu k dětem jako normu. Zatímco Candy je ve všem nejlepší, ale trápí ji sexuální frustrace a rutina (s kterou si poradí tak, že si nabrnkne souseda), Betty je vyhořelá, žárlivá, nesympatická a ufňukaná. 41 úderů sekyrou do kamarádky je ale přece jenom příliš, i když je otravná jako činže.
Naše ledničky jsou ve šťastném případě plné jídla a zvenku také fotek našich dětí či nás samotných připevněných magnetky. Na lednici v seriálu po masakru sekyrou zůstal po Candy otisk ruky. Po seriálu v člověku zůstává kovová chuť jako před zvracením – ta zvrácená genialita, s níž Candy dokáže předstírat po následující dny, že je všechno v nejlepším pořádku, prostě děsí. Jde snad o vypilovanou superschopnost dokonalých matek za každých okolností nedat najevo nežádoucí emoce?
Je otázkou, zda děti, před kterými rodiče pečlivě ukryjí své skutečné já, vůbec oceňují toto kašírované nasládlé štěstíčko, oslavy dne otců s přáníčky a pohodové večery u televize. Jasné ne falešnému americkému snu plnému přetvářky říká jedna dětská postava celé pětidílné minisérie. Malé dítě, kterého si Betty Gore rozhodne vzít do pěstounské péče a pak se diví, že chlapec cítí i něco jiného než vděčnost, a vrátí ho zpět státu. Asi jako když si vezmete domů pejska z útulku a pak zjistíte, že strašně pouští chlupy. Celé je to o frustraci matek, z kterých některým regulérně hrábne a pak se všichni diví, jak se to jen mohlo stát.
V pátek 13. června 1980 v Texasu zemřela mladá žena a matka rukou druhé ženy. Dodnes je svět nejvíce v šoku z toho, že i žena je schopná tak brutálního činu. Budeme se muset smířit s tím, že zlo nesídlí raději ani v mužích, ani v ženách. Candy je zářným příkladem true crime, které stojí zato vidět, i když víme, jak to dopadne. Stejně jako mimořádně ceněné Schodiště s Colinem Firthem (HBO Max).