Víkend na Expres FM /
Celý playlist
Ostatní

Nový elektromobil BMW jezdí skoro sám, v zimě ale nedojede daleko

Redakce
Motoristický expert Honza Koubek na českých silnicích vyzkoušel nepřehlédnutelný crossover od BMW. Jak je na tom tento obrněnec s dojezdem a jaké reakce vzbuzoval u ulicích?
01. 03. 2022

Nepřehlédnutelný

Mnohé automobilky se dnes chlubí, že některé jejich nové modely byly od začátku vyvíjené jako čistě elektrické. BMW takové auto začalo prodávat už před devíti lety. Převratný malý hatchback s karbonovou konstrukcí měl sice zpočátku mizerný dojezd, ale to se postupně napravilo. A když dnes BMW i3 potkáte na ulici, možná vás překvapí, jak málo za těch devět let zestárlo. Pořád vypadá moderně a zajímavě – ovšem při jeho představení mnozí nad jeho designem nesouhlasně kroutili hlavou. Přesně to samé se teď děje dalšímu mnichovskému elektromobilu. BMW iX je velký crossover s nepřehlédnutelně výraznou přídí. Svislé ledvinky, které v tomto případě neskrývají chladič, uzounká sdružená světla těsně pod přední kapotou, tvar připomínající spíš velký kombík, než klasické SUV, zapuštěné kliky a aerodynamická litá kola, to všechno dělá z nejnovějšího elektrického bavoráku celkem nezapomenutelný zjev. A pro velkou část lidí nikoliv z dobrého důvodu. Osobně jsem si na auto po týdnu testování už docela zvyknul, i když příď mi pořád přijde diskutabilní.

Psali jsme: Brutální koncept BMW se bude líbit i fanouškům obrněných vozů

Mým úkolem ale nebylo hodnotit design a tak se pojďme pustit do techniky. Nosná konstrukce je opět z větší části z karbonu, ale i tak se bavíme o téměř 2,5 tuny vážícím autě. V podlaze je totiž akumulátor o využitelné kapacitě 71 kWh, který něco váží. Větší baterie 105 kWh u verze xDrive50 přihodí dalších 145 kg. Testované BMW iX xDrive40 mělo elektromotor o výkonu 326 koní a točivém momentu 630 Nm, na stovku umělo zrychlit za 6,1 sekundy a maximální rychlost je omezena na 200 km/h. Důležitější je ale údaj o dojezdu, který podle normy WLTP činí až 425 km. To ovšem předpokládá, že vnější teplota bude ideálně kolem 15 °C a s autem se pojede velmi opatrně. Když jsem se ale v teplotách kolem nuly vydal po dálnici do Brna, dojezd klesal dvojnásobnou rychlostí a pro jistotu jsem stavěl v Jihlavě na rychlonabíječce, abych nedojížděl bez rezervy.

BMW iX int - FB.jpg

Mercedes vyučuje efektivitu. Koncept slibuje tisícikilometrový dojezd

Jede skoro samo

Na palubě je nádherné ticho a pohodlí a auto navíc jede skoro samo. Tentokrát to není eufemismus, adaptivní tempomat a systém aktivního držení v jízdním pruhu jsou nastavené skvěle, auto už umí na pokyn směrovkou automaticky bezpečně plynule a bezpečně změnit jízdní pruh. Na palubě je další spousta nejmodernější výbavy. Interiér navíc vypadá jak z nějakého konceptu – rovná podlaha bez středového tunelu, nízká a plochá palubní deska, ke které je lehkými konzolkami uchycený ultraširoký displej přístrojů a infotainmentu, ovládání systému iDrive, řazení, ovládání sedaček a dalších věcí z křišťálového skla, nebo třeba skleněná střecha bez roletky, jejíž sklo po stisknutí tlačítka elektricky zneprůhlední. To všechno jsou věci, které dokážou ohromit i celkem protřelého znalce nových aut.

Čtěte také: Škoda představila svůj nejvýkonnější a taky nejdražší model

Samotné ovládání je logické a jednoduché, stejně jako řízení auta. Pod volantem nenajdete páčky, kterými se u některých elektromobilů mění síla rekuperace při brzdění, ta se tu nastavuje v palubním systému. Její úroveň si nastavíte pro klasický jízdní stupeň D, za jízdy ale pak můžete jednoduše přepnout na stupeň B, ve kterém je rekuperace vždy maximální a to až do zastavení auta. Ve městě se tak dá bez problémů jezdit pouze na jeden pedál – jízda je naprosto plynulá a maximálně úsporná. Když vyjedete na otevřenou okresku, samozřejmě ucítíte, že auto něco váží, tomu se zkrátka vyhnout nedá. Díky těžišti sníženému těžkým akumulátorem v podlaze ale elektrický crossover jezdí přece jen o něco lépe než vysoká SUV. Odpor v řízení je sice umělý, ale poměrně dobře vyvážený, auto se v zatáčkách chová neutrálně a příliš se nenaklání.

Celkově vzato je BMW iX velmi povedený elektromobil, jediný otazník visí nad jeho dojezdem, respektive kombinaci dojezdu a ceny. Model iX xDrive40 začíná nad hranicí dvou milionů, ale v zimě se nehodí k delším cestám a vlastně je určený spíš do města a jeho okolí. Výkonnější iX xDrive50 je dražší o podstatných 600 tisíc korun a za výbavu dáte další desítky tisíc navrch. I nadále tedy platí, že elektrická auta jsou prozatím doménou movitějších zákazníků. Další dojmy z týdenního testování najdete ve videu.

Kam dál? Chevrolet naskočil na vlnu zájmu o elektrické pick-upy, nabízí Silverado do zásuvky




Foto: BMW Česká republika

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM