Je to jedna z těch kapel, bez kterých si prostě osmdesátky nejde představit. Je to přitom přesně 40 let od doby, co Curt Smith a Roland Orzabal poprvé dobyli anglickou hitparádu a stali se absolutními titány poprockové scény. A mohla za to deska, která byla o traumatickém dětství.
Většina fanoušků je má spojené s takovými hymnami jako jsou Shout, Everybody Wants To Rule The World nebo Sowing The Seeds Of Love, které byly vesměs optimistické a přímo z nich sálal entuziasmus. Do centra pozornosti se přitom dostali podstatně ponuřejší tvorbou. A to písněmi z jejich debutové desky The Hurting, která vyšla na konci roku 1982.
Ostatně už když se podíváte na obal desky, uvidíte dítě, patrně chlapce, držícího si hlavu v dlaních a tvářícího se vyloženě zkroušeně. Roland Orzabal, který je polovinou ústřední dvojice Tears For Fears, totiž prožil traumatické dětství, které poznamenalo především domácí násilí, jemuž jejich otec vystavoval celou rodinu, ale především jejich matku (ostatně právě o tom je píseň Woman In Chains z další desky Songs From The Big Chair). Orzabal však byl také fascinován prací psychologa Arthura Janova, tvůrce slavné teorie on „prvotním výkřiku“ (ano, správně, Primal Scream ho četli taky). Obě témata pak spojil do písní jako Mad World, Pale Shelter nebo Change, které pak byly po hudební stránce inspirovány Peterem Gabrielem, Talking Heads nebo Gary Numanem. Tedy hudebníky, balancujícími na hraně mezi popem, rockem, post-punkem a elektronikou.
O velmi nadějnou kapelu, jíž zásluhou skvělých koncertů předcházela pověst příštích hvězd, mělo zájem hodně labelů, dvojice pak podepsala smlouvu s firmou Mercury. Zajímavé však je, že jako první singl z desky firma pod dojmem úspěchu kapel jako Visage nebo Human League vybrala silně syntezátorovou skladbu Suffer The Children. Ta však velký úspěch nestrhla. Následoval singl Pale Shelter, který si vedl o něco líp, ale svět se taky ještě nezbořil. A naopak, o skladbě Mad World se původně uvažovalo jako o singlovém béčku, které se ani na desku nedostane. A byla to právě ona, která se nakonec coby singl dostala až na třetí příčku anglické hitparády a zasloužila se o to, že následně i celé album na přelomu března a dubna 1983 dobylo první místo anglické hitparády. Dobře si vedl i singl Change a skladba Pale Shelter byla pro jistotu na singlu vydána ještě jednou a tentokrát se dostala až na páté místo žebříčku.
Překvapivé je taky to, že album sklidilo docela rozporuplné reakce. Někteří kritici psali, že deska ukazuje potenciál, ale není to úplně ono, jiní kapelu zatracovali úplně s tím, že se jedná pouze o ztrápenější verzi Ultravox. Po čtyřiceti letech si však můžeme směle říct, že se jedná o jedno ze stěžejních alb 80. let, které za svoji inspiraci citují například Trent Reznor, Billy Corgan nebo The Arcade Fire. A samply z něj najdete hned ve třech slavných současných skladbách. Skladbu Memories Fade předělal Kanye West na své album 808s & Heartbreak pod jménem Coldest Winter. Pale Shleter vysamploval The Weeknd do skladby Secrets z desky Starboy. A Ideas As Opiates vysamploval Drake do skladby Lust For Life. První hit z alba, skladba Mad World, získala novou slávu na počátku milénia, když ji Gary Jules a Michael Andrews předělali pro účely soundtracku filmu Donnie Darko. Miliony dalších fanoušků však dodnes milují i jejich originály.
Autor je hudební publicista
Úvodní foto: Profimedia