Vůz korejské značky Ssangyong měl Honza Koubek v testu poměrně nedávno, šlo o překvapivě luxusně vybavený velký teréňák Rexton. Velkou část techniky s ním sdíli i dnes testovaný pick-up, o poznání bytelnější Musso Grand. Tuhý žebřinový rám, tuhé nápravy, řaditelný pohon všech kol s redukční převodovou skříní, to všechno je jen začátek.
Po faceliftu ale Musso získalo vzhled velkého SUV, maska připomíná moderní Toyoty či Lexusy, a tak se někteří zákazníci začínají zajímat o to, jestli by Musso dokázalo plnit i funkci jediného auta do rodiny. Odpověď je prostá: Může.
Ale bude to vyžadovat jisté odříkání. Interiér není tak vyšňořený jako v Rextonu, nenajdete tady světlou kůži kosočtverečně prošívanou a polstrovanou i na palubní desce, ale ani perforovaná koženka s obšitými kraji a měkčené plasty s moderní texturou nevypadají zle. Ve skutečnosti vypadají daleko lépe, než byste od pracovního pick-upu čekali. Na předních sedačkách je místa dostatek, vzadu je trochu kratší sedák, ale aspoň má dobrý sklon. Pod volantem najdete digitální kokpit s přehlednými režimy zobrazení a středová dotyková obrazovka infotainmentu obsahuje sice nepříliš graficky krásný, ale celkem funkční infotainment s navigací a spolehlivým spojením se systémy mobilních telefonů.
Audioaparatura trochu postrádá basy a hodí se spíš pro poslech mluveného slova, než pro nějakou serióznější hudební produkci, ale to už je spíš jen takový detail. Korba má rozměry zhruba 1,6 x 1,6 metru a pod příplatkovou roletu se vejde 1.262 litrů nákladu, který může vážit až 840 kg. Pokud si ale koupíte verzi s bytelnější tuhou nápravou odpruženou listovými pery, uvezete dokonce 1.050 kg. Na tažné zařízení můžete po drobné úpravě u dealera připojit brzděný přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Praktičnost je zkrátka u tohohle auta na předních pozicích. nezapomíná ale se ani na takové věci, jako jsou parkovací kamery kolem celého auta. Věřte, že u auta dlouhého 5,5 metru je to skutečně věc k nezaplacení.
S nedávno testovaným Rextonem sdílí Musso i část pohonného systému, konkrétně naftový čtyřválec o výkonu 202 koní a točivém momentu 400 Nm. V základní verzi je spojený s šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek 48 tisíc je tu ale na rozdíl od Rextonu nikoliv osmistupňová, ale bytelnější šestistupňová automatická převodovka Aisin. Motor je samozřejmě při jízdě trochu slyšet, nepatří mezi nejjemnější a nejsametovější spalovací jednotky, ale síly má dostatek. Nenaložené Musso dokáže z křižovatky vyrazit velmi svižně, ale rozhodně se nepředpokládá, že by s takovým autem někdo řezal zatáčky.
Karoserie se tedy v zatáčkách celkem naklání, řízení je prakticky bez odezvy. Přestože testované Musso Grand mělo vzadu sofistikovanější pětiprvkově zavěšenou tuhou nápravu, jízdní komfort byl přinejlepším kompromisní. Auto se i na rovném asfaltu vlní, při přejetí nerovnosti nadskakuje a drncá a uklidní se, až když na korbu naložíte pár metráků nákladu. Dřív bylo takové chování u pick-upů naprosto normální, v poslední době se ale některým soupeřům podařilo naladit podvozky tak, že se s nimi jezdí zcela pohodlně, ať máte korbu plnou nebo prázdnou. To ale vyžaduje velmi pečlivé ladění a také drahé podvozkové komponenty. Musso se tedy sice nemůže jízdním komfortem rovnat Fordu Ranger, ale taky je o pořádný kus levnější.
Základní verzi můžete mít už za 730 tisíc, luxusně vybavené Musso Grand Premium začíná na milionu a se všemi příplatky je za 1,1 milionu, zatímco Ranger se srovnatelným výkonem a automatem začíná o 200 tisíc výš a za spoustu výbavy si ještě musíte doplácet. Jezdit s tímhle autem s rodinou po městě bude chtít pevné nervy, ale pokud především sháníte pracovní pickup, Musso rozhodně stojí za úvahu.
Autorský článek
Foto: Expres FM / Honza Koubek a WAE Kft, oficiální importér SsangYong v ČR