Hudba na prvním místě / Music First /
Celý playlist
Lifestyle

Cupra Formentor VZ5 Taiga: Limitka s technikou z ostrého Audi není sporťák ani zavalité SUV

Honza Koubek
Cupra Formentor VZ5 Taiga
21. 05. 2023

Speciální edice ze speciální edice. Limitovaná, číslovaná. To zní dost zajímavě, ne? A ještě k tomu všem má pod kapotou techniku z ostrého Audi RS3, pětiválcový motor i chytrý pohon všech kol. Tohle auto skutečně není žádné ořezávátko…

Další díly (296)

Zavalité SUV? Zapomeňte!

Cupra, jakožto sportovní a prémiová odnož mateřského Seatu, se nejprve uvedla několika ostrými verzemi Seatů a až následně představila vlastní model Formentor. Ten sice stojí na základních technických skupinách koncernových sourozenců, ale karoserii má zcela vlastní. Nutno říci, že se velmi povedla. Formentor je sice řazen mezi crossovery a z fotek vzbuzuje dojem pořádného kusu auta, ale jeho svalnatá karoserie mate tělem. Když zaparkujete vedle celkem obyčejné Octavie Scout, zjistíte, že střechu má prakticky ve stejné výšce. Částečně to samozřejmě bylo tím, že testovaný Formentor byl o 10 mm nižší, než ten běžný, verze VZ5 s nejsilnějším 2,5 litrovým pětiválcem. Bude to na silnicích poměrně výjimečné auto, protože celkem vznikne jenom sedm tisíc kousků verze VZ5. Krom toho testovaná verze měla dovětek Taiga, podle laku Taiga grey, který ale spíš než šedivě působí porcelánově. A těch bude všehovšudy 999. Ten náš měl číslo 291.

Cupra Formentor VZ5 Taiga

Tohle není „nějaký Seat“

Cupra se tady prostě snaží vzbudit dojem, že má pro zákazníka něco opravdu výjimečného. A víte co? Docela se to daří, a to se ještě nebavíme o jízdě samotné. Světlý, skoro bílý lak, nemusí být váš šálek čaje, ale v tomto případě je kombinace s tradičními znáčky a detaily litých kol v barvě mědi velmi povedená. A to není všechno, protože Taiga má uvnitř i jedinečný interiér čalouněný čokoládově hnědou kůží Nappa, prošívanou opět měděně zbarvenou nití, přičemž zbytek interiéru je černý s měděnými detaily na volantu i kolem výdechů ventilace. Zkrátka, vypadá vážně pěkně. Pravda, trochu horší je to s celkovou prostorností, především na zadních sedačkách. Ne že by to byla katastrofa, ale někteří rivalové ve stejné třídě mají místa víc. A to i v kufru. Jenže u Formentoru VZ5 není praktičnost tím nejdůležitějším aspektem.

Cupra Formentor VZ5 Taiga

Mohutná porce koní pod kapotou

Pod kapotou má totiž řadový pětiválec o objemu 2,5 litru a výkonu 390 koní. Točivý moment 480 Nm posílá chytrý pohon všech kol tam, kde je zrovna nejvíc potřeba. Elektronicky řízený Torque Splitter je schopen upřednostnit zadní nápravu a poslat krouťák třeba jen na vnější kolo. Je to mimochodem ten samý pohonný systém, který najdete v novém Audi RS3, jen naladěný trochu mírněji. Ani v nejostřejším režimu se tu nedočkáte ostrého práskání do výfuků, i když příjemné chrchlavé bublání při puštění plynu Formentor VZ5 umí moc pěkně. Je tu dokonce i režim Drift, který zejména na kluzkém povrchu umí vodit auto celkem pěkně bokem.

Neděle
14:00 – 15:00
Garáž
Vše co vás může zajímat o autech.
Jan Koubek

Nudu nečekejte 

Chytrá čtyřkolka mu ale především propůjčuje fantastickou přilnavost a trakci a ve spojení s chytrou elektronikou vám poskytne drtivou rychlost a přitom sebejistotu. Nebudeme tvrdit, že řidičská zábava se tu vyrovná nějakému Porsche 911 nebo jinému pravověrnému sporťáku, ale jestli za volantem Cupry Formentor něco rozhodně nenajdete, je to nuda. Motor pod zatížením krásně pětiválcově vyje, náklony v zatáčkách jsou skoro neznatelné a o silnější brzdy se postaral japonský specialista Akebono. Jasně, správný sporťák by měl být nízký, ale vzhledem ke své velikosti a třídě jezdí Formentor opravdu velmi dobře.  

Některé maličkosti vám budou lézt na nervy

Samozřejmě se musíte smířit s nějakými těmi nedostatky. Takhle silné a schopné auto bude něco žrát a jeho podvozek nebude houpavě pohodlný. Navíc je tu několik maličkostí, které Honzovi Koubkovi i během krátkého testovacího týdne stihly lézt na nervy. Ale to už se dozvíte ve videu… 

Poznatky z týdenního testování najdete ve videu

V aktuálním vydání pořadu Garáž Honza Koubek přináší ještě novinky o útoku nového čínského elektromobilu na evropskou konkurenci nebo nejrychlejším Porsche Boxster všech dob. 
Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn.     

Pracant s porcí výbavy navíc: SsangYong Musso Grand se nově podobá SUV a za slušnou cenu poslouží i rodinám

Honza Koubek / 23. 04. 2023

Toyota Corolla Sports Tourer: Design stárne dobře, koupíte už jen hybrid s automatem

Honza Koubek / 07. 05. 2023

Foto: Expres FM / Honza Koubek

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM