Odpoledne na Expres FM /
Celý playlist
Hudba

50 nejlepších českých alb: Debut Monkey Business nemá slabé místo

Avatar photo Petr Novák
23. 08. 2023

Debut Monkey Business je po všech stránkách nabušená nahrávka. Jsou tu v podstatě samé hity, skvělé muzikantské výkony a spousta invenčních nápadů, nadhled a navíc hvězdní hosté v podobě Freda Wesleyho (dechař James Browna) a Davida Williamse (kytarista Michaela Jacksona a Madonny). Monkey Business přišli na scénu naprosto suverénně, měli jasnou vizi, kterou se jim podařilo dotáhnout. A výsledkem je tahle uvolněná, energická a pozitivní deska, která nemá slabé místo. 

Další díly (398)

17. Monkey Business – Why Be In, When You Could Be Out (2000)

Monkey Business je česká hudební skupina hrající pop a funk. Vedle J. A. R. a Sexy Dancers je dalším projektem multiinstrumentalisty a producenta Romana Holého. Skupina se dala dohromady na začátku roku 1999 a hraje dodnes. Zpěvák Matěj Ruppert působil v kapele Leguar GR, Oldřich Krejčoves v Pan Pot, Pavel Mrázek a Martin Houdek přišli z Doroty B. B. a Američanka Tonya Graves, která se ke kapele přidala až po vydání debutu, se vylíhla v elektronicko-tanečně zaměřených Liquid Harmony. Do současné doby vydala skupina 10 studiových alb, za která posbírala i Anděly. Deska Resistance Is Futile se stala Albem roku 2003, o rok později Lazy Youth Old Beggars vyhrálo v kategorii DVD roku. Album Kiss Me On My Ego přineslo vítězství v kategorii Pop a Dance v roce 2006, ocenění Skupina roku získali Monkey Business o 3 roky později. Současnou sestavu doplňuje svými vokály Tereza Černochová, která nahradila Tonyu Graves po jejím odchodu z kapely v roce 2016.

Čítanková ukázka funku

Antonín Kocábek v recenzi na album pro Musicserver.cz mimo jiné napsal: Na desce najdete třeba i trombonistu Freda Wesleyho, který hrával i s Jamesem Brownem, Maceo Parkerem nebo B. B. Kingem, či Davida Williamse, kytaristu doprovázejícího v minulosti třeba Bryana Ferryho, Michaela Jacksona nebo Madonnu. Na turné pak s kapelou hostuje jedna z nejlepších zpěvaček Tonya Graves (Tonny Blues Band, Luboš Andršt Blues Band, ale hlavně momentálně víceméně rozpadnutí Liquid Harmony). Takže není divu, že deska až na výjimky snáší světová měřítka. V každém případě jsou Monkey Business naprosto čítankovou ukázkou funku – baskytara a hostující dechy jsou v popředí, zpěv se pohybuje od soulového cítění, přes vypjatý melodický vokál až po falzet. Na seznámení nezasvěcených se žánrem asi úplně ideální. Prostě technicky dobře zvládnutá muzika, která sice není zrovna progresívní, ale je příjemná. A líbili-li se vám už Sexy Dancers, pak i tentokrát určitě zklamaní nebudete.

Datum vydání:  30. 3. 2000
Celkový čas: 50:37 minut

Skladby:  1. Female Slaves and Beer, 2. Saturday Night Is Over (MB Hymnus), 3. Party Shit,
4. My Friends, 5. Solidarnosc, 6. Boner, 7. Flanger, 8. Compromised, 9. Hi & Stereo,
10. Right People, 11. Silverstrings, 12. Piece Of My Life
Producent: Roman Holý

Matěj Ruppert: Monkey Business mi změnili život

Na otázky Vlada z Večerní show odpovídal frontman kapely Matěj Ruppert.

Co tě jako první napadne, když se řekne Why Be In, When You Could Be Out?
Mládí, začátek, kamarádství, entuziasmus, zanícení a skvělá doba. A jsem strašně rád, že všechno, co jsem teď vyjmenoval, u Monkey Business do jisté míry a v různých obměnách přetrvává dodneška. Za to jsem strašně rád.

Jak vzpomínáš na rok 2000, kdy deska vyšla?
Hezké je to, že ta vzpomínka – já teď čtu totiž jednu knihu o Albertu Einsteinovi – je relativní, protože člověk to jinak prožíval tehdy a má nějakou vzpomínku na ten čas. A pak je to uvědomění si toho, jak ten čas plyne. Takže ta vzpomínka se vlastně týká hlavně toho, co jsem si trochu uvědomoval. A to je změna života. Mé setkání s Pavlem Mrázkem, s Romanem Holým, založení skupiny Monkey Business, první deska mi naprosto změnily život. A změnily ho naprosto krásně, protože se můžu celý svůj dospělý život věnovat tomu, co mě baví, slušně mě to živí a dělám to s lidmi, které mám rád. Za víc jak dvacet let jsme se sobě nezprotivili a jsme pořád velcí kamarádi.  Vzpomínám si hlavně na to, že jsem byl o třiadvacet let mladší a všechno začínalo, člověk měl takový ten správný pocit z toho, že dělá něco skvělého, byl o tom přesvědčený. A jsem o tom přesvědčený dodnes, jediné, co mě na tom mrzí, je to, že nejsme na prvním místě.

Co není, může být, třeba ještě natočíte nějakou skvělou desku a my vás tam ještě dodatečně dodáme.
Myslím si, že všechny naše desky, už jich máme deset, patří do padesáti nejlepších desek České republiky za posledních čtyřicet let.

Váš debut má také velmi specifický obal. Pamatuješ si, jak vznikl?
Už si bohužel nevzpomenu na toho výtvarníka, který obal dělal, což mě teda velice mrzí. Je to věc, kterou jsme samozřejmě řešili. Roman je velký sběratel hororových filmů nebo starých akčních filmů a vím, že tehdy – a to nebyla ani moje iniciativa – Roman s Pavlem Mrázkem řešili, že přichází na scénu nový zpěvák, který je hrozný frajer. Znovu říkám, že to nebyla moje iniciativa.

Nad titulem desky je napsáno Matthew Rupert Is Back…
Vtipná věc je, že mě v té době vůbec nikdo neznal. Vycházelo to z nějakých akčních plakátů filmů ze sedmdesátých let a nám se tahle ta představa prostě velmi líbila. Myslím si, že ten obal je pěkný a mohu prozradit, že už tehdy tam byl ještě jeden nápad, který nás moc bavil a přišel nám vtipný, a sice konotace toho názvu Monkey Business s Mankou Václava Čtvrtka. Z toho se potom stal zlidovělý vtip, ale my už jsme s tím vlastně operovali tehdy. Dokonce vznikla matrice nebo profesionální návrh obalu s Mankou, ale mám takový pocit, že to zhatila rodina výtvarníka Radka Pilaře, autora kreseb Manky a Rumcajse, která si to nepřála. Takže ten obal mohl vypadat i tak, že by na něm byla Manka. Ale myslím, že tenhle obal je skvělý.

Je něco, co bys na téhle desce dneska udělal jinak?
Myslím, že ne. Jediné, co mě malinko mrzí, je drobná nepěknost v písničce Piece Of My Life, konkrétně  ve výslovnosti slova search, které podle mě zní až moc afektovaně, americky.

Když jste se na začátku rozhodovali mezi češtinou a angličtinou, proč nakonec zvítězila angličtina?
To si pamatuju zcela přesně. My jsme zkoušeli nějaký český text na nějakou písničku a protože jsme byli od začátku velcí žertéři, což mě determinovalo na několik let, Roman Holý s Pavlem Mrázkem mi řekli příšernou věc, a sice že v češtině zním hůř než Michal Penk. Opravdu jsem to měl několik let v sobě, přitom si dělali spíš srandu. V té době jsme byli hodně ovlivnění funkem a anglosaskou muzikou, hrozně moc jsme poslouchali George Clintona nebo Jamese Browna. Proto také náš host Fred Wesley byl velmi podstatný. Strašně nás nakopnul, tedy nám hned řekl: „Hele, kluci, vůbec nejste špatní, vůbec nemějte žádný pocit méněcennosti z toho, že jste ze střední Evropy, děláte to prostě dobře, mně se to líbí a já s vámi budu hrát.“ Proto také Freda opravdu bereme jako kmotra té desky, který nám dal hrozně velký impuls a stimul.

Angličtina byla tím pádem logická, protože pro tenhle druh hudby je prostě lepší, i když je tady další kapela Romana Holého, J.A.R., která má cit spojit přirozeně a perfektně hudbu s češtinou, ale my jsme v tu chvíli tu angličtinu cítili jako smysluplnější. Neskromně si troufám tvrdit, že jsem nikdy neměl úplně špatnou výslovnost, vždycky jsem zněl – na kluka z východu docela uvěřitelně. A to by třeba potvrdil jak Fred, tak v pozdějších letech i Glenn Hughes nebo Ashley Slater, kteří s námi spolupracovali. Dokonce náš kamarád Viktor Dyk napsal dva nebo tři texty, Fanánek nám poslal nějaký nápad. Další věc je ta, že člověk dělá nějaký demáč ve svahilštině, který nějak zní, člověk má pocit, že zní vlastně světověji, a potom, když se člověk tu samou písničku pokusí udělat v češtině, najednou se ztratí takový ten hvězdný prach. Takže my jsme tu češtinu prostě zavrhli, ale v současnosti se k ní chceme určitě vrátit a s Monkey Business chceme udělat novou desku v češtině. 

50 NEJLEPŠÍCH ČESKÝCH ALB VŠECH DOB

16. (bude zveřejněno 30. srpna v 16.30 v éteru Expres FM a na našem webu)
17. Monkey Business – Why Be In, When You Could Be Out
18. Priessnitz – Nebel
19. Ohm Square – Ohmophonica
20. Midi Lidi – Give Masterpiece a Chance!
21. Psí vojáci – Nalej čistýho vína, pokrytče…
22. Dan Bárta & Illustratosphere – Illustratosphere
23. Jaromír Nohavica – Divné století
24. Marta Kubišová – Songy a balady
25. Lenka Dusilová – Baromantika
26. Supercrooo – Toxic Funk 
27. Vltava – Marx Engels Beatles
28. Floex – Pocustone
29. Zuzana Navarová & Koa – Barvy všecky 
30. Wanastowi Vjecy – Lži, sex a prachy
31. Bratři Orffové – Bingriwingri 
32. Sunshine – Moonshower And Razorblades
33. Iva Bittová & Vladimír Václavek – Bílé inferno
34. Prago Union – HDP  
35. Umakart – Vlci u dveří
36. Master’s Hammer – Ritual
37. Zrní – Soundtrack ke konci světa
38. WWW – Neurobeat
39. Khoiba – Nice Traps
40. Vanessa – Flashback
41. Ecstasy Of Saint Theresa – Slowthinking
42. Xavier Baumaxa – Buranissimo Forte
43. Sebastians – Blue
44. Dné – These Semi Feelings, They Are Everywhere
45. Už jsme doma – Hollywood
46. Role – Rána
47. Blue Effect – Nová syntéza
48. Dybbuk – Ale čert to vem
49. Kryštof – V siločarách
50. Indy a Wich – My 3

50 nejlepších českých alb: Dan Bárta s kapelou Illustratosphere stvořil výjimečně svobodnou nahrávku

Petr Novák / 19. 07. 2023

50 nejlepších českých alb: Jediné album Sebastians patří k zásadním nahrávkám porevoluční hudby

Petr Novák / 22. 02. 2023
Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM