Nechce se vám číst? Článek si můžete i poslechnout
|
Řadí se k nejznámějším hudebníkům českého původu, kteří prorazili v USA. Jeho hudební cesta je ukázkou všestrannosti a talentu. Po emigraci do Spojených států se stal světově uznávaným hudebníkem, skladatelem a producentem, známým především díky své jazzové tvorbě, spoluprací se slavnými hudebníky i hudbě pro televizní pořady. Proslul také průkopnickým využitím syntezátorů v kombinaci se silným melodickým cítěním.
Jan Hammer mladší se narodil 17. dubna 1948 v Praze do rodiny hudebníků. Matka byla jazzová zpěvačka Vlasta Průchová, otec kardiolog a zároveň jazzový hudebník. Oba mu od dětství vštěpovali lásku k hudbě. Mimořádný talent Jana Hammera se projevoval již od dětství. Na klavír začal hrát v pouhých čtyřech letech a ve čtrnácti už vystupoval s profesionálními jazzovými kapelami. Formální hudební vzdělání měl získat na pražské Akademii múzických umění, kde se zdokonaloval ve hře na klasický klavír. Studia ale kvůli invazi vojsk Varšavské smlouvy nedokončil. Ještě před svým přesunem do USA napsal hudbu pro pohádkovou komedii Šíleně smutná princezna. V té době mu nebylo ani dvacet let.
Ve Spojených státech začal navštěvovat Berklee College Of Music v Bostonu. To se ukázalo pro jeho kariéru jako zásadní, protože se zde vyvinul jeho typický styl. Jan začal mísit jazz s rockem, později přidal i elektronickou hudbu. Po absolvování se přestěhoval do New Yorku, domovem se mu stal Dolní Manhattan. V roce 1971 se tam stal členem nově vznikající jazzrockové skupiny Mahavishnu Orchestra založené kytaristou Johnem McLaughlinem. Skupina dosáhla věhlasu, když během pouhých dvou let své existence prodala více než dva miliony hudebních nosičů. Hammer utržený výdělek investoval do svého newyorského hudebního studia Red Gate Studio. To se pro něj stalo odrazovým můstkem pro jeho úspěšnou sólovou dráhu.
V roce 1974 začala Hammerova sólová kariéra s vydáním alba The First Seven Days. Během pozdních 70. a raných 80. let spolupracoval s různými umělci včetně kytaristy Jeffa Becka, se kterým nahrál jeho platinové album Wired. Následovalo turné Wired a Blow By Blow, z něhož vzešlo album Jeff Beck with the Jan Hammer Group Live, které získalo zlatou desku. Skupina Jan Hammer Group byla založena v roce 1976 a kromě úspěšného turné k albu The First Seven Days vydala dvě LP Oh, Yeah? a Melodies.
Jan Hammer se také věnoval skládání hudby pro filmové a televizní projekty. Jeho nejikoničtější hudební znělka vznikla v roce 1984 pro americký televizní seriál Miami Vice. Ten se v 90. letech vysílal i v jeho domovině. Soundtrack dokonale vystihuje atmosféru 80. let, ústřední znělka Miami Vice Theme získala v roce 1986 dvě ceny Grammy a dostala čtyři platinové desky. Zároveň se dostala na první místo amerického singlového žebříčku. V roce 1989 vydal sólové album Snapshots, obsahující hit Too Much To Lose. Ve videoklipu k písni se mimo Hammera objevili i David Gilmour, Ringo Star nebo Jeff Beck. V 90. letech se Hammer znovu začal soustřeďovat na skládání multimediální hudby. Pracoval na různých projektech včetně britského televizního seriálu Chancer nebo počítačové hry Outlaw Racers. Jan Hammer byl také autorem prvních znělek pro TV Nova, první českou celoplošnou komerční televizi, které pocházejí z jeho alba Beyond The Mind’s Eye.
Na počátku nového tisíciletí došlo k obnovenému zájmu o Hammerovu práci, zejména o soundtrack Miami Vice, což vedlo k vydání Miami Vice: The Complete Collection v roce 2002. Kolekce obsahovala i dosud nevydané skladby z kultovního televizního seriálu. Jeho zatím posledním vydaným albem je album Seasons pt. 2 z roku 2022. Při tvorbě tohoto alba čerpal ze širokého spektra hudebních nápadů, které dosud neměl prostor zpracovat. A jak sám uvádí oproti předchozímu albu, je „emotivnější, místy dokonce rapsodičtější”. V tvorbě tak Jan Hammer pokračuje i ve svých 75 letech.
Zdroje: janhammer.com, allmusic.com, radioswissjazz.ch, wikipedia.org, famouscomposers.net