Nechce se vám číst? Článek si můžete i poslechnout
|
Většina lidí jej má zafixovaného především jako herce s širokým rejstříkem. Od tanečních filmů přes akční snímky až po klasiku Pulp Fiction. John Travolta byl ale také velmi úspěšný zpěvák a za svoji kariéru nazpíval celou řadu nesmrtelných hitů. Tady jsou některé z nich.
Ano, v tomto článku bude hojně zmiňován zejména muzikál Pomáda. Ale John Travolta měl v 70. letech velmi vážné pěvecké ambice. Docela slušný úspěch zaznamenalo zejména jeho druhé eponymní album z roku 1976, které bylo i na 39. místě americké Billboard Chart. Největším hitem z něj pak byla tahle skladba, původně od anglického zpěváka a skladatele Garyho Bensona. Až v Travoltově podání se stala hitem, který vydržel pět měsíců v singlovém žebříčku (nejvýše dosáhl na 10. příčku). Byl to jeho první, ale také poslední sólový hit, který zaznamenal podobný hitparádový úspěch, pokud nepočítáme písně z Pomády. A byla to právě tato píseň a její úspěch, co mu zajistilo roli Dannyho Zuka.
Film Pomáda vznikl na základě stejnojmenného úspěšného muzikálu, který měl premiéru na Broadwayi v roce 1971. Společně jej napsali Warren Casey a Jim Jacobs, inspirací jim byl dobový rock’n’roll a teenagerský styl přelomu 50. a 60. let. Filmová adaptace byla uvedena v roce 1978, režíroval ji Randal Kleiser podle scénáře Bronte Woodarda. V hlavních rolích se objevili John Travolta a Olivia Newton-John. Bylo to však docela vtipné, protože oba herci měli teenagerský věk dávno za sebou. Travoltovi v té době bylo 24, Olivii 29 a Stockard Channing hrající drsnou Rizzo dokonce 34 let. Název muzikálu byl odvozen od pomády do vlasů, kterou tehdy mladíci používali k uhlazení svého účesu, ale také od slovního spojení v titulu této písně. Ta pojednává o autu, které si mladíci opravují a tvrdí o něm, že jezdí jako „greased lighting“, tedy „namydlenej blesk“. Píseň sama, jejíž text je plný automobilového slangu, dosáhla velké popularity a stala se jedním z nejznámějších songů z filmového i divadelního zpracování Pomády. Obzvlášť filmová verze, interpretována Johnem Travoltou, který ve filmu ztvárnil postavu Dannyho Zuka (na Broadwayi jej hrál Jeff Conaway, který ve filmu hrál Kenickieho), získala velkou pozornost a stala se jedním z klíčových momentů ve filmu. Dostala se dokonce na 11. místo britské singlové hitparády.
Tahle píseň je dalším významným hitem z Pomády. Byla napsána australským hitmakerem a producentem Johnem Farrarem a interpretovaly ji samy hlavní hvězdy filmu, John Travolta a Olivia Newton-John. Píseň se objevuje v jedné ze scén na konci filmu, kdy hlavní postavy konečně naplno vyjeví city, které k sobě chovají. Byla vydána jako singl a rychle se stala velmi úspěšnou. Dosáhla prvního místa žebříčku Billboard Hot 100 v USA, triumfovala ale i v Anglii, Německu, Austrálii a řadě dalších zemí. V roce 2002 si ji John a Olivia zazpívali společně znovu i naživo při příležitosti party k vydání DVD s legendárním filmem.
Nebojte, nezapomněli jsme. Summer Nights je duet, který se v muzikálu Pomáda objevuje v první části, kdy hlavní postavy vyprávějí své verze romantického setkání během jejich letní dovolené. Ale zatímco Sandy to kámoškám podává jako velkou a romantickou lásku, Danny před kámoši machruje a mluví hlavně o tom, jaká je Sandy divoška v posteli. Prostě klasika. Summer Nights se stala jednou z nejznámějších písní z muzikálu Pomáda. Po vydání filmu v roce 1978 byla vydána jako singl a dosáhla vysokých příček v hudebních žebříčcích. V Anglii byla dokonce první, v USA třetí.
Pochybujeme, že jste film Pomáda neviděli, ale kdyby přece… Děj muzikálu se odehrává na Rydell High School a točí se kolem dvou postav. Místního floutka Dannyho Zuka a Sandy Olsson, půvabné Australanky, která na školu přišla v rámci výměnného studijního pobytu. Dvojice se předtím zcela náhodou potkala na prázdninách, prožila krátký letní románek a teď je ze setkání dost překvapená. A to hlavně Sandy, která je najednou zklamaná chováním Dannyho, jenž si před svými kámoši hraje na tvrďáka, co nemá o romantiku zájem. Rozhodne se však naplno využít své ženské zbraně a nakonec si jasně získá jeho pozornost. Balada Sandy je pak přesně o tom, kdy Dannymu dojde, že Sandy skutečně miluje a začíná litovat toho, jak se k ní prve choval. A bojí se, že ji ztratí nadobro. A jestli John Travolta v některé z písní z Pomády opravdu naplno vyjevil svůj silný pěvecký potenciál, je to právě tato. V aranžích nápadně evokuje podobné balady 50. a 60. let, zejména ty, které skládal a produkoval Phil Spector, připomínají ho mimo jiné jeho oblíbené kastaněty v refrénu. Bylo z toho 2. místo britské a vrchol irské hitparády, v USA píseň samostatně nezabodovala.
I toto je píseň, která vyšla na Travoltově zmiňovaném druhém albu. A také se dočkala relativně slušného hitparádového úspěchu, když byla v USA na 38. místě. Byl to singl vydaný po skladbě Let Her In a možná právě určitá podobnost mezi oběma písněmi (náladou a celkovou aranží) nejspíš zapříčinila, že se v žebříčcích nedostal výše. Ovšem pohled na TV vystoupení tehdy dvaadvacetiletého Travolty, který se snažil profilovat coby nový pěvecký idol dívčích srdcí, je docela zábavný. Zvlášť při pohledu na upnuté kalhoty a celkový kostým, který si pro to zvolil.
V roce 1977 vydal John Travolta své třetí a poslední sólové album. Pak už následovala Pomáda a Horečka sobotní noci, tedy filmové hity, které jej nasměrovaly především k filmové dráze. A také z něj udělaly jednu z ikon svojí generace a popkultury druhé poloviny 20. století vůbec. Největším hitem z této desky, která vyšla pod jménem Can’t Let You Go, byla tato lehká taneční píseň. Dnes patří k víceméně zapomenutým, ale v roce vydání strávila několik týdnů v americké Top 40.
Ve filmovém hitu Horečka sobotní noci z roku 1977, který ve velké míře napomohl popularitě žánru disco, sám Travolta – jak známo – nezpíval. A to ani v jeho pokračování s názvem Staying Alive z roku 1983, ve kterém byly taky písně Bee Gees a režíroval jej (věřte – nevěřte) Sylvester Stallone. Ve stejném roce ale natočil další film, v němž se vrátil ke spolupráci s Olivií Newton-John. Romantická komedie Two Of A Kind vyprávěla trochu uhozený příběh neúspěšného vynálezce a bankovní úřednice, které Bůh (hlasem Gene Hackmana) pověří, aby zachránili svět. K filmu vznikl soundtrack, který obsahuje i několik písní, mimo jiné zpívaných ústřední dvojicí. Včetně tohoto povedeného duetu, který fanoušky Pomády potěšil, díky tomu se dostal i na třetí místo americké hitparády. Film samotný však přece jen vzbudil spíš rozpaky a skončil v propadlišti dějin.
Jak jsme již psali, v 80. letech John Travolta hudbu v podstatě pověsil na hřebík a nadále se věnoval hlavně herectví. Jednu z výjimek však udělal v případě nabídky, aby společně s Miley Cyrus nazpíval duet, který se stal ústřední písní animovaného filmu Bolt. Písničku napsala sama Miley a nápad přizvat do ní Travoltu pocházel od tvůrců filmu. Vysvětlení bylo jednoduché, Travolta totiž Boltovi propůjčil svůj hlas. Píseň se sice nedočkala žádného hitparádového úspěchu, byla však nominovaná na Zlatý glóbus v kategorii Nejlepší původní filmová píseň. Vítězství však slavil Bruce Springsteen s písní k filmu The Wrestler.