Nechce se vám číst? Článek si můžete i poslechnout
|
Na hudební scéně je překvapivě velké množství slavných frontmanů, kteří ve skutečnosti začínali za bicími. Někteří u nich zůstali i během svých pěveckých kariér, jiní bubny přenechali spoluhráčům a dál se věnují především roli frontmanů. Toto jsou ti nejznámější z nich.
Frontman skupiny Foo Fighters je dnes takovou hvězdou mezi rockovými frontmany, že by se dalo skoro zapomenout, že začínal jako bubeník. Nesmělo by se ovšem jednat o tak ikonickou skupinu, jakou byla Nirvana. Dave sice nebyl zakládajícím členem Nirvany, natočil s ní ale její nejslavnější alba Nevermind a In Utero. A jeho bubenický styl byl pro Nirvanu velmi charakteristický. Sám Grohl před časem všechny fanoušky v rozhovoru s Pharrellem Williamsem překvapil, že si jej nevypůjčil od slavnějších kolegů z rocku, ale z diska. Mimo jiné od americké funky party The Gap Band, jejichž bicí ve skladbě Burn Rubber On Me z roku 1980 inspirovaly to slavné intro Smells Like Teen Spirit. Jako to bylo dál, všichni víme. Kurt Cobain se zavřel do pokoje nad garáží a Dave Grohl založil Foo Fighters. Sám ovšem bubnoval například i v partě Queens Of The Stone Age nebo Them Crooked Vultures.
V rámci české scény je ikonou srovnatelnou s Grohlem asi jen David Koller. Ten taky v 80. letech začínal jako bubeník v kapelách jako Jasná páka nebo Žentour. Dokonce i v Lucii původně jen bubnoval. Když ale od skupiny odešel frontman Michal Penk, z Kollera se stal zpívající bubeník. Za bicími však rád usedá dodnes, ať už se jedná právě o Lucii, s kterou se po letní festivalové sezóně rozejde, nebo vlastní kapelu Kollerband. V obou případech ovšem už využíval služeb jiných bubeníků včetně syna Adama, aby zpívat a hrát na kytaru, za bicí však během koncertů tu a tam usedá dodnes.
Phil Collins není jen vynikající a slavný skladatel a zpěvák. Je to také takzvaný „bubeník bubeníků“. Tedy hráč na bicí, který je pro svou brilanci vysoce ceněný i mezi ostatními kolegy bubeníky. Bicí dostal k Vánocům už jako pětiletý. A od té doby toho prý nenechal. První velké úspěchy zažil s kapelou Genesis, kde ovšem nejdřív jen bubnoval. Až po odchodu prvního frontmana Petera Gabriela se stal sám frontmanem. A později nastartoval i svoji hvězdnou sólovou kariéru. Collins byl skutečně brilantní bubeník. A ten minulý čas je na místě, svoji kariéru ze zdravotních důvodů nedávno ukončil. Na posledním turné už za bubny seděl jeho syn Nicholas. Phil svůj bubenický talent propůjčil i deskám a písních slavných kolegů. Nahrál například část bicí do skladby Sowing The Seeds Of Love pro kapelu The Tears For Fears.
Věřte, nebo ne, i frontman skotské indierockové legendy Primal Scream Bobby Gillespie byl původně bubeník a ke zpěvu se dostal až později. A vůbec v tom nebyl špatný. Bubnoval totiž z jinou slavnou skotskou partou, Jesus & Mary Chain. A nahrál s nimi i jejich slavné a vlivné debutové album Psychocandy z roku 1985. V té době však už rozjížděl i vlastní skupinu Primal Scream. Bratří Reidové z Jesus & Mary Chain mu dali ultimátum, buď Primal Scream rozpustí, nebo ho v kapele vymění. A on si vybral to druhé. Všichni fanoušci nezávislé scény té doby jsou za to asi dodnes rádi. Vidět Gillespieho bubnovat můžete například v klipu ke slavné skladbě Just Like Honey, která mimochodem doprovází slavnou závěrečnou scénu filmu Ztraceno v překladu.
V tomto výčtu rozhodně nemůžeme zapomenout na frontmana hanspaulské legendy Tata Bojs. Milan Cais skupinu založil se svým spolužákem Markem Huňátem alias Mardošou na základce a už tehdy se ujal role bubeníka. Co na tom, že z počátku bicí sadu neměl a bušil do toho, co bylo zrovna po ruce, tedy hrnců i kyblíků. Postupem let se z Tata Bojs, když už samozřejmě měli vlastní bicí, stala jedna z nejpopulárnějších klubových kapel u nás. Zajímavé je, že ani v té době Cajs svoji pozici za bicími neopustil. Skupina prostě vyřešila svoje rozmístění na pódiu tak, aby Cais, přezdívaný Bublajs, mohl být za bicími a současně plnit roli frontmana. Že to zvládá, je skutečně obdivuhodné. I když dnes už se na část většiny koncertů nechává zastoupit Tomášem Neuwerthem.
Ano, čtete správně. I frontman slavných Aerosmith na hudební scénu vstoupil jako bubeník. A než se proslavil se svojí kapelou, hrál na bicí v celé řadě jiných skupin. A to od základní školy až po dospívání. Jeho nejlepším kámošem z dětství však byl jiný bubeník, Joey Kramer. A když společně založili Aerosmith, dohodli se, že bicí zůstanou Kramerovi a z Tylera se stane frontman. Byla to asi správná volba, jelikož ve Stevenu Tylerovi americká rocková scéna 80. a 90. let našla jednoho z nejcharismatičtějších frontmanů. Najít záznamy Tylera hrajícího na bicí není úplně snadné, během koncertů k nim ale tu a tam usedá.
V osmdesátých letech byl tento vytáhlý hudebník ztělesněním slovního spojení z názvu tohoto článku v tehdejším Československu. Rodilý Pražák začínal v kapelách Ges a Faraon (kterou vedl Karel Šíp). V půli 70. let se pak seznámil s impresáriem Petrem Hannigem, který se rozhodl z něj vytvořit idol dospívajících dívek a přijal jej do své skupiny Maximum. Později hrál s vlastní skupinou Monogram. Na kontě má několik velkých hitů z té doby, například Holky z gymplu nebo Citrónová holka.
I mezi ženami najdeme mnoho slavných bubenic (například Meg White z The White Stripes nebo Sheilu E. z doprovodné kapely Prince), není však zase tolik takových, které by vedle toho i prosluly jako zpěvačky. Zářnou výjimkou je pak Karen Carpenter, polovina slavného amerického dua The Carpenters, které tvořila se svým bratrem Richardem. Byla skutečně bravurní bubenice. Jednou se dokonce v nějakém žebříčku nejlepších bubeníků umístila nad Johnem Bonhamem z Led Zeppelin, což jej podle legendy rozzuřilo natolik, že zdemoloval hotelový pokoj. Karen však byla natolik vynikající zpěvačka a majitelka tak nádherného hlasu, že tím mistrovskou hru na bicí ještě trumfla, a dnes se na ni vzpomíná především jako na zpěvačku. Což je ale škoda, protože skvěle zvládala obojí.