Za měsíc se v Praze uskuteční další ročník festivalu Metronome. Proběhne tradičně na holešovickém výstavišti a Veronika Koloušková si o něm povídala s ředitelem festivalu Davidem Gaydečkou.
První ročník proběh v roce 2016, ale festival potkaly vynucené covidové pauzy, letos tedy máme, jestli to dobře počítám, ročník s pořadovým číslem sedm?
Mělo by to tak být a doufejme, že se Praha a potažmo česká i světová kulturní scéna z tohoto těžkého období už oklepala.
V minulosti na Metronomu vystoupili třeba Iggy Pop, Nick Cave nebo Beck. Jak se financuje třídenní festival takovýchto rozměrů?
Je náročné festival ufinancovat, dohromady jsou to desítky milionů korun. Máme investory, protože je potřeba nejdřív ty interprety zaplatit, pak teprve můžeme oznámit, že u nás vystoupí a pak teprve můžeme začít vybírat vstupné.
Dostáváte nějaké granty?
Máme partnerskou strukturu, máme generálního partnera, máme hlavní partnery, jedním z nich je hlavní město Praha, které ten festival podporuje v podstatě od začátku. A pak máme spoustu různých oficiálních partnerů, kteří využívají festival na představení třeba svých nových produktů nebo služeb.
Takže jestli tomu tedy dobře rozumím, když nepřijde dost lidí, zacvakáte to ze svého?
Je to tak. Máma mi říkala, že jsem gambler.
Jak netrpělivě vyhlížíte počasí před samotným festivalem?
Po tom, co jsme si tady prožili posledních pár let, to počasí vlastně není zásadní, k životu patří. Když je hezky, je to super, když je vedro, tak se ukryjeme v Křižíkových pavilonech, kde máme čtyři scény. A když zaprší, tak třeba i zmokneme. To jsme si v minulosti užili, takže si myslím, že počasí je vlastně součást festivalu.
Areál výstaviště prochází v posledních letech velkými změnami. Jak dalece se to dotýká Metronomu samotného? V areálu výstaviště dochází k velkým stavebním úpravám.
Když jsme tam v roce 2016 začínali s tím prvním ročníkem, tak to bylo takové punkové, zároveň jsme z toho měli trochu obavy. Velmi děkujeme městu i týmu výstaviště, že drží slovo v tom, co plánovali, a každý rok v areálu dojde k nějakým úpravám. Zároveň si myslím, že v současnosti už to začíná být jeden z nejkomfortnějších areálů pro akci takového charakteru, kde se pohybuje docela dost lidí. My máme asi 100 tisíc metrů čtverečních, takže každý návštěvník tam má svůj obývák a Křižíkovy pavilony jsou od letoška zcela nové. Máme i slib, že dojde k nějakým improvizovaným akustickým úpravám, které se pak stanou trvalými příští rok.
Velkým problémem v začátcích Metronomu byl hluk, kdy si obyvatelé přilehlé bytové zástavby stěžovali. Došlo k nějakému kompromisu, co se týká úrovně hlasitosti?
Máme nějaké analýzy, dělali jsme si i nějaké zvukové mapy, abychom zvuk nešířili daleko a hlasitě. Ovlivňuje to i nastavení a směrování jednotlivých scén, protože existují nějaké objekty, od kterých se zvuk může odrazit, takže jsme to trochu upravili. Používáme hodně moderních aparatur, které hrají tak, že ten zvuk nejde až tolik do dálky, ale je intenzivní spíš v její blízkosti.
Jak je to s ubytováním pro mimopražské návštěvníky?
Pro návštěvníky, kteří si to chtějí zjednodušit a nechtějí nic hledat, máme balíčky, které jsou k dispozici u nás na webu a tam si můžete vybrat z různých kategorií – někdo radši bydlí levněji, někdo chce prostě úplně největší luxus, takže k dispozici jsou různé cenové kategorie a chystáme i nějaká doporučení na ubytování v Praze.
Co se týká hvězd, jaký servis jim festival Metronome dokáže poskytnout? Ať už se to týká ubytování, doprovodu nebo ochranky, co všechno máte na starosti?
Ta škála je široká. Dost interpretů si vyzvedáváme na letišti a od té doby za ně zodpovídáme, čili je to nějaká doprava na místo ubytování – hotely máme dopředu schválené. Řekl bych, že ty hlavní hvězdy jsou v různých nadstandardních prezidentských a podobných apartmá, takže mají skvělý servis. Člověk by si řekl, že to jsou rozmazlenci, ale když si představíte, že jste půl roku na cestě, každý den bydlíte jinde, tak se bez toho nedá asi přežít. Pro někoho zajišťujeme ochranku, pro někoho průvodce, někdo je hodně přátelský a zajímá ho Praha, někdo, naopak a řeší další věci jako práci nebo rozhovory.
Na kterého z interpretů z těch uplynulých šesti ročníků vzpomínáš nejradši?
Velmi milý byl Sting, vyjma jógy, čaje, zázvoru a citronu po nás nic nevyžadoval. Iggyho Popa v Praze nejvíc zajímaly Dientzenhoferovy oltáře. Člověk by si řekl, že ho bude zajímat nějaké undergroundové prostředí, ale on měl takové umělecké spády. V neposlední řadě AJ Wander nám teď hrál na United Islands a skončili jsme v klubu FAMU. Tam jsou fotbálky, udělali jsme týmy a navzájem jsme se tam vyklepli ve fotbálku. Přijede i na Metronome, tak jsem zvědavý, docela se přátelí s publikem.
Jak těžké je pořádat festival, na kterém vystupují světové hvězdy a zajímavostí ze zákulisí Metronomu si můžete poslechnout v nezkrácené podcastové verzi rozhovoru s Davidem Gaydečkou.
METRONOME
20. – 22. 6. 2024
Praha, Výstaviště Holešovice
Vystupující: Raye, Michael Kiwanuka, Ride, The Last Dinner Party, The Blaze