Nechce se vám číst? Článek si můžete i poslechnout
|
Taylor Swift včera uzavřela poslední evropskou část svého turné Eras Tour. Úvodní vystoupení v Anglii patřila Paramore, ale také dalším hudebníkům, jako jsou Sofie Isella, Holly Humberstone, Suki Waterhouse, Maisie Peters a Raye.
Eras Tour odstartovalo v březnu 2023 v Glendale v americkém státě Arizona. Od té doby hudebnice strávila téměř dva roky cestováním po celém světě, aby přivezla svou show fanouškům od Japonska, Jižní Ameriky po Austrálii a Evropu. Kromě Eda Sheerana přivedla Swift během show několik překvapivých hostů včetně Haim, Ice Spice, Aarona Dessnera a Gracie Abrams.
Taylor Swift se stala nejen hudební ikonou, ale také ekonomickým fenoménem, který ovlivňuje trhy, ceny ubytování a dokonce i národní ekonomiky. Její turné The Eras Tour je označováno za nejvýdělečnější koncertní šňůru v historii, která má do zpěvaččiny kasičky přinést ohromující dvě miliardy dolarů. Tato částka je o to úžasnější, že překonává ekonomický výkon řady menších zemí světa. Podle odhadů Swift průměrně vydělává na každém koncertu 14 až 17 milionů dolarů, což z ní činí první hudebnici v historii, která na jednom turné utržila miliardu dolarů. Tato suma však nezahrnuje zisky z prodeje merchandise, takže skutečný výdělek bude ještě vyšší.
Američtí fanoušci Taylor Swift, známí jako Swifties, hrají významnou roli v ekonomickém úspěchu jejího turné. Mnoho z nich, kteří se nedostali na koncert v USA třeba díky astronomickým cenám vstupenek na černém trhu, se rozhodlo následovat Taylor i na jiné kontinenty. Fenomén, kdy fanoušci následují své oblíbené umělce po světě, se nazývá „Tour Turistika“. Například do Stockholmu přicestovalo skoro 180 tisíc fanoušků z celkem 130 zemí světa, což znamenalo nejen vyprodání všech hotelových kapacit, ale také výrazný ekonomický přínos pro místní ekonomiku. Dokonce vznikly i speciální lety z Dánska, Finska a Norska. Tento trend, který se nazývá „Swiftonomika“, ukazuje, že Taylor Swift má výrazný dopad na místní ekonomiky, zejména v oblasti ubytování. Například v britských městech, kde Taylor Swift v rámci svého turné vystoupila, se poptávka po ubytování zvýšila o 337 procent. Studie společnosti Lighthouse ukazuje, že ceny ubytování v těchto městech vzrostly o 44 procent. Některá místa, jako například Varšava, zaznamenala nárůst cen ubytování až o 154 procent.
Masivně úspěšné turné má i jedno specifikum: Kvůli levnějším vstupenkám bylo na evropských koncertech k vidění nebývalé množství fanoušků, kteří za Taylor Swift neváhali přiletět ze Spojených států. Cestovní společnost Expedia má pro tohle chování jednoduché vysvětlení. Tour Turistiku, tedy následování oblíbených umělců i na jiné kontinenty, vypozorovala Expedia už u předchozí šňůry Renaissance americké zpěvačky Beyoncé. A důvody – kromě zapáleného fanouškovství – jsou finanční. Mnozí Američané, kteří kvůli Ticketmasteru svoje vstupenky nekoupili a nebyli ochotni utrácet za ně na černém trhu, kde jejich cena místy vystoupala třeba i na astronomických 20 tisíc dolarů, tak vyrazili do Evropy. Řekli si, že můžou utratit 1.500 dolarů za koncert Taylor Swift v Miami, nebo vzít stejnou částku a koupit si za ni nejenom vstupenku, ale i zpáteční letenku do Evropy a tři noci v hotelu.
I přes tento zjevný ekonomický přínos někteří ekonomové upozorňují, že dlouhodobý dopad na národní ekonomiky je spíše malý a dočasný. Carsten Brzeski, ekonom banky ING, například uvádí, že efekt Taylor Swift je spíše neviditelný a nemá trvalý vliv na spotřebu. Podobný názor má i agentura Reuters, která tvrdí, že se vliv hudebních a sportovních akcí na ekonomiku často přeceňuje. Příkladem je Stockholm. V květnu se tří koncertů zúčastnilo téměř 180 tisíc fanoušků (polovina přijela ze zahraničí), kteří vygenerovali městu obrat blížící se 850 milionům švédských korun (1,87 miliardy korun). Pro Stockholm šlo o skvělý třídenní byznys, ale kapka v moři pro švédskou ekonomiku, která je s roční produkcí 623 miliard dolarů (14,5 bilionu korun) osmá největší v EU.