Nechce se vám číst? Článek si můžete i poslechnout
|
Soundtracky jsou srdcem i duší mnoha filmů. Dokáží vzbudit emoce, doplnit děj a někdy se písně stanou tak ikonickými, že si je i po letech okamžitě spojíme s konkrétními scénami. Připravili jsme pro vás přehled nejslavnějších filmových hitů, které se staly klasikou a dodnes rezonují s publikem po celém světě.
Skladba byla vytvořena přímo pro film Pláž, který měl premiéru v roce 2000. Dokonale se v ní podařilo zachytit atmosféru tropického ráje, který je ve filmu zobrazen. Autory jsou William Orbit a Shaznay Lewis, členka All Saints. Singl Pure Shores se stal jedním z nejprodávanějších v roce 2000.
Těžko vybrat ze soundtracku k 30 let starému filmu Pulp Fiction jen jednu píseň, protože právě tento kultovní snímek máme spojený s řadou ikonických skladeb od Girl, You’ll Be a Woman Soon, kdy si vybavíme doma tančící Umu Thurman, přes energickou a hravou You Never Can Tell, která zazní při legendárním tanečku s Johnem Travoltou v restauraci, až po soulovou Son of a Preacher Man. Pokud ale máme zvolit opravdu jen jednu skladbu, bude to Misirlou od Dicka Dalea, která byla použita hned v úvodní scéně filmu, čímž připravuje diváky na jeho dynamický a nepředvídatelný děj. Jde o rychlou a energickou surfrockovou píseň, která dokonale ladí s Tarantinovým stylizovaným přístupem k celému dílu. Soundtrack k Pulp Fiction je tak naprosto právem díky své rozmanitosti a pečlivému výběru písní považován za jeden z nejlepších filmových soundtracků všech dob.
Sylvester Stallone, režisér a hlavní herec filmu Rocky III z roku 1982, požádal kapelu Survivor o napsání písně poté, co se mu nepodařilo získat práva na použití skladby Another One Bites The Dust od Queen. Stallone poslal Survivor hrubý střih filmu a požádal je o skladbu, která by svou energií odpovídala tématu filmu. Text je inspirovaný duchem boje a odhodlání. Píseň byla napsaná během velmi krátké doby, protože termín pro dokončení byl velmi napjatý. Velmi rychle se stala hitem, dosáhla prvního místa v hitparádě Billboard Hot 100 a udržela se tam šest týdnů.
I tato píseň vznikla speciálně pro soundtrack k filmu. Producenti hledali hudbu, která by definovala éru diska, a tak oslovili Bee Gees. Spojení s filmem Horečka sobotní noci (1977) a ikonickými tanečními pohyby Johna Travolty upevnilo její místo v popkulturní historii. Stayin’ Alive rychle stoupala v hitparádách, dosáhla prvního místa v Billboard Hot 100 ve Spojených státech a dominovala hitparádám v mnoha zemích po celém světě. Překvapivě našla využití i ve zdravotnictví, protože tempo písně, kolem 103 úderů za minutu, odpovídá doporučené frekvenci pro provádění stlačení hrudníku během resuscitace. Výsledkem je, že Stayin’ Alive byla používána při kurzech první pomoci, aby pomohla lidem udržet správný rytmus.
Režisér filmu James Cameron zpočátku nechtěl, aby film měl titulní píseň. Autor hudby James Horner však věřil, že píseň by mohla být hitem, a tak tajně spolupracoval s kanadskou zpěvačkou Celine Dion, s níž nahrál demo, které režiséra přesvědčilo, aby skladbu ve filmu použil. Ani samotná Celine Dion nebyla spoluprací nadšená a k souhlasu s použitím jejího hlasu ji musel přesvědčit manžel a manažer René Angélil. Ve filmu z roku 1997 byla nakonec využita původní demonahrávka, protože tato verze Camerona natolik nadchla, že už po zpěvačce nechtěl žádnou další. Získala mnoho prestižních ocenění, včetně Oscara, Zlatého glóbu a čtyř Grammy. Dosáhla prvního místa v hitparádách ve více než dvaceti zemích a stala se jedním z nejprodávanějších singlů všech dob. Úspěch této skladby katapultoval Celine Dion na vrchol její kariéry, čímž se stala jednou z nejuznávanějších a nejpopulárnějších zpěvaček své doby.
Nejznámější kus ze soundtracku k filmu Trainspotting z roku 1996 byl původně vytvořen jako dlouhá verze pro remix, jeho název byl dočasně Born Slippy. Po úpravách a remixování byla píseň přejmenována na Born Slippy .NUXX. Hlavní text „lager, lager, lager“ je odkazem na popíjení piva a odráží pocit ztracenosti a úzkosti, který si zpěvák Karl Hyde prožil. Skladba byla inspirovaná jeho osobními zážitky z londýnského nočního života a „troubled“ stavem mysli. Born Slippy .NUXX se stala obrovským hitem a symbolem 90. let.
Ray Parker Jr. byl najat ke složení písně poté, co se producenti filmu Krotitelé duchů z roku 1984 dozvěděli, že plánovaná skladba, kterou měla původně napsat skupina Huey Lewis And The News, byla zamítnuta. Parker složil píseň během několika týdnů a nahrál ji ve svém domácím studiu. Později čelil obvinění z plagiátorství právě od Hueyho Lewise, ale nakonec vše urovnala mimosoudní dohoda.
Jedno z nejikoničtějších děl Ennia Morriconeho, které vzniklo jako součást dlouholeté spolupráce mezi geniálním skladatelem a režisérem Sergiem Leonem, z níž vzešla řada dalších slavných soundtracků. Skladba je úzce spjata s postavou Harmoniky, kterou ve filmu Tenkrát na Západě (1968) ztvárnil Charles Bronson. Právě použití foukací harmoniky jako hlavního nástroje bylo pro filmový soundtrack naprosto neobvyklé a inovativní.
Původní verzi písně napsala a nahrála v roce 1973 country zpěvačka Dolly Parton. S nápadem použít tento song ve filmu Osobní strážce z roku 1992 přišel představitel hlavní mužské role Kevin Costner a režisér Mick Jackson jeho přání vyslyšel. Skladba prošla úpravou z country stylu do popové verze a stala se obrovským hitem. Soundtrack k filmu Osobní strážce se stal nejprodávanějším soundtrackem všech dob s více než 45 miliony prodaných kopií po celém světě. Původní autorka písně pak mnohokrát zmínila, jak je za „nový život“ své skladby vděčná.