Že dosud nikoho nenapadlo napsat seriál z prostředí tanečních kurzů a dát lidem nahlédnout do domácnosti dominantního tanečního mistra, překvapilo scenáristku Ivanu Hokrovou. A tak napsala seriál Taneční, který je jedním z taháků podzimního schématu televize Nova.
Režisér Jiří Vejdělek rozděluje odbornou veřejnost na dvě skupiny. Ta první mu připisuje body za to, že umí točit divácky atraktivní, zpravidla komediálně laděné filmy. A ta druhá mu za totéž nemůže přijít na jméno. Diváky režisér snímků Účastníci zájezdu, Ženy v pokušení, Muži v naději, Tátova volha nebo Poslední aristokratka polarizuje méně, čísla z kin i následných televizních uvedení hovoří celkem jasně. A tak se dá očekávat, že i Taneční by mohly mít úspěch.
O scénář se postarala debutující Ivana Hokrová. Napsala uvěřitelné charaktery, které spolu vedou uvěřitelné dialogy. Překvapí fakt, že kromě Saši Rašilova, kterého si podle svých slov do hlavní role tanečního mistra Oldřicha vysnila, nepsala role přímo pro herce. Úloha Oldřichovy matky, bývalé učitelky, která se svým manželem vedla taneční kurzy, totiž Daniele Kolářové sedí jako pověstná zadnice na hrnec. Schválně se při sledování zkuste zamyslet, která herečka odpovídajícího věku by mohla Kolářovou nahradit.
Saša Rašilov si svého Oldřicha očividně užívá. Macho, který dává vzpomenout na Jaroslava Marvana a Hugo Haase ve dvou zpracováních stejné předlohy ve filmech Poslední mohykán, respektive Poslední muž, dětem zakazuje cukr, aby se sám ládoval povidlovými koláči, doma se nechá obskakovat, na hodinách tance cepuje své svěřence a v tanečních kurzech upozadí svou partnerku natolik, že ji přiměje k rázné reakci. Scéna, kdy si za zvuků hitovky Sex Bomb trénuje svůj velký nástup před frekventanty tanečních kurzů, je jedním z vrcholů první poloviny seriálu. Tu partnerku, taneční i životní, v seriálu ztvárnila Jitka Ježková, pro kterou je Monika Kulhánková jedna z mála opravdu výrazných rolí. A svou příležitost využívá naplno.
Taneční dávají prostor i méně okoukaným hereckým tvářím, mezi kterými prostorem na obrazovce i talentem vyčnívají představitelé dětí ústřední dvojice, Anna Marie Fučíková a Antonín Holoubek. Za zmínku stojí i Jennifer Baluchová v roli mladé feministky Báry, kterou prý scenáristka napsala tak trochu podle sebe. Co vás možná poněkud uhodí do očí, je obsazení dvou výrazných rolí typově podobnými herečkami, konkrétně Zuzanou Norisovou a Betkou Stankovou. A taky občasné natahování stopáže, například scénou, kdy si dvě budoucí účastnice tanečních kurzů zkoušejí šaty, nebo ukázkami tanečních tréninků, za jejichž délku by se nemusel stydět ani pořad Stardance na konkurenční České televizi. Producenti mají jistě důvod, proč mají jednotlivé díly hodinovou stopáž, místo osmi šedesátiminutovek by možná divák ocenil více kratších dílů. Nebo střihačovy ostřejší nůžky.
Diváci, kteří se do Tanečních vydají, si užijí s rodinou Kulhánkových a dalšími obyvateli pro kameru atraktivních Poděbrad příjemné chvíle. Seriálová tvorba TV Nova už pozbyla nálepky výplně mezi reklamy a Taneční to jen stvrzují.
Režie: Jiří Vejdělek
Scénář: Ivana Hokrová
Hrají: Saša Rašilov, Jitka Ježková, Daniela Kolářová, Dana Batulková, Hana Vagnerová, Roman Zach, Zuzana Norisová, Betka Stanková, Vasil Fridrich, Antonín Holoubek, Daniel Žižka, Jennifer Baluchová, Anna Dvořáková, Jan Fanta, Eva Leinweberová, Anna Marie Fučíková