Nechce se vám číst? Článek si můžete i poslechnout
|
Legendární hudebník a producent se svou prací zapsal do dějin hudby a svým jedinečným stylem zasáhl do popu, jazzu, soulu a dalších žánrů. Hudba pro něj byla únikem před strastmi života a krom jiných pomohl na trůn Krále popu Michaelovi Jacksonovi.
Narodil se 14. března 1933 v Chicagu, jeho dětství bylo poznamenáno chudobou a obtížemi spojenými s vyrůstáním v segregované Americe. Hudba se tak pro něj stala únikem a vášní. Začal hrát na trubku a brzy se projevil jeho mimořádný talent. Na počátku své kariéry byl silně ovlivněn jazzem, a v 50. letech spolupracoval s legendami jako Ray Charles, se kterým se přátelil už od dospívání.
Profesionální dráha Quincyho Jonese byla neuvěřitelně rozmanitá. Z původního jazzového hráče a aranžéra se vypracoval na významného producenta a skladatele. Stal se prvním Afroameričanem, který dirigoval hollywoodský filmový orchestr, když v roce 1964 vytvořil hudbu pro film Zastavárník (The Pawnbroker). Průlomem v jeho kariéře byla spolupráce s Michaelem Jacksonem, kterému produkoval tři alba: Off The Wall (1979), Thriller (1982) a Bad (1987). Thriller se stal nejprodávanějším albem všech dob, získal neuvěřitelných osm cen Grammy a byl zásadním mezníkem v historii popu.
Quincy Jones spolupracoval s desítkami dalších umělců napříč žánry – Arethou Franklin, Frankem Sinatrou, Ellou Fitzgerald, Donnou Summer nebo Stevie Wonderem. Jeho produkce byla vždy charakteristická inovativním zvukem, který propojoval různé prvky jazzu, popu, soulu a R’n’B. Co se ocenění týče, Quincy byl držitelem 28 cen Grammy, což z něj činí jednoho z nejvíce oceňovaných hudebníků v historii. V roce 1990 získal Grammy Legend Award za svůj mimořádný přínos hudbě, byl také oceněn cenou Kennedy Center Honors a v roce 2013 obdržel cenu Grammy za celoživotní přínos. Mimo to byl uveden do Rock’n’rollové síně Slávy.
Quincy Jones byl do konce svého života, který 3. listopadu 2024 skončil v úctyhodném věku 91 let, aktivní jako mentor, producent a hudební inovátor. Vlastnil produkční společnost a angažoval se v několika filantropických aktivitách zaměřených na hudební vzdělávání a umění. Často se také účastnil hudebních událostí a s oblibou komentoval vývoj hudebního průmyslu.