Osmdesátá a devadesátá léta byla divoká, díky tomu se tahle doba dá označit za uměleckou revoluci. Důkazem je i další album, za kterým se dnes podíváme. Konkrétně se vydáme do roku 1989. Tedy do roku, který odstartoval revoluci i v tehdejším Československu a na jejímž konci se naším prezidentem stal Václav Havel. Ve Spojených státech amerických si v té době zvolili George Bushe seniora. Tamtéž vzniklo jedno z nejlepších alb všech dob. Řeč je o desce Paul’s Boutique od Beastie Boys, která je (s odkazem na legendární Beatles) někdy označována jako Sgt. Pepper hip hopu.
Beastie Boys měli na začátku své kariéry pořádnou kliku. Jejich debutová deska Licensed to Ill se jako první rapová deska v historii dostala na první místo žebříčku Billboard 200. S přihlédnutím k tomu, že se to navíc povedlo třem bílým pankáčům v době, kdy monopol na rap měli hlavně černoši, šlo o husarský kousek. Pak ale následovalo probuzení do tvrdé reality. Hip hopová scéna je mezi sebe nechtěla přijmout. Poslouchali je hlavně běloši, černá komunita se jim vysmívala za jednoduché texty a Beastie Boys byli označování jako zbytečná komediální kapela. Tento výsměch a s ním spojené finanční vykořisťování cítili i ve svém domovském labelu Def Jam. A tak se trojice Adam Yauch aka MCA, Adam Horovitz aka Ad-Rock a Michael Diamond aka Mike D rozhodla k razantnímu činu. Všechen tenhle výsměch nechat za sebou a z domácího New Yorku se přestěhovat do Los Angeles.
Nechali tak za zády svůj domov, label i producenta Ricka Rubina. V LA podepsali smlouvu s labelem Capitol, pronajali si studio v Hollywood Hills a pustili se do natáčení desky, která je měla odtrhnout od stávajících fanoušků i předešlého úspěchu. Chtěli, aby jejich debut byl zastíněna novým albem, které jim získá zasloužený respekt. Při nahrávání kladli důraz na větší tvůrčí hloubku a odklon od komerčního materiálu. To se povedlo i díky produkci. Album Paul’s Boutique je vytvořeno výhradně samplováním, s kterým pomohla dvojice Dust Brothers. Ta vzala neurvalý zvuk, který v té době používali například Public Enemy, jen ho trochu učesala a přidala stovky samplů od funkových velikánů. Povedlo se tak vytvořit zvuk, který je dodnes považován za zlomový pro celý hip hop.
Dalším důvodem, proč produkce na albu tak dobře funguje je i způsob, jak Beastie Boys rapují. Nepředvídatelným způsobem si vyměňují pointy a jednohlasně sypou své rýmy do beatů v takovém stylu, že se chvilkami zdá, že samply jsou součástí jejich lyriky. Jejich hlasy jsou ale natolik výrazné a sladěné, že náloži samplů dokážou konkurovat. Jako by Beastie Boys lyricky dospěli, ale zároveň neztratili svoje typické “spratkovství”. Album obsahuje sexuální podtext, jako je to v songu Hey Ladies, tak i příběh bezdomovce v songu Johnny Ryall. Je v něm spoustu humoru, ale i odkazy na rasismus a s ním spojené předsudky nebo také opovržení politikou a elitářstvím.
Po svém vydání v červenci 1989 album Paul’s Boutique nenaplnilo očekávání a v prodejích spíše propadlo, přestože kritika o desce mluvila pozitivně. Postupem času se z desky stala naprostá klasika, která byla v mnoha žebříčcích zařazena mezi nejlepší desky všech dob. Druhá deska Beastie Boys je považována za mistrovské dílo hip hopu a mezník v samplování. Beastie Boys také vydláždili cestu všem bílým rapperům. Nebýt jich, dneska možná neznáme Eminema.
Beastie Boys – Paul’s Boutique
Datum vydání: 25. 7. 1989
Délka: 53:03 minut
Singly: Hey Ladies, Shadrach
16. Beastie Boys – Paul’s Boutique
17. The Smiths – The Queen Is Dead
18. Lauryn Hill – The Miseducation Of Lauryn Hill
19. The Rolling Stones – Exile On The Main St.
20. Massive Attack – Blue Lines
21. Pink Floyd – The Dark Side Of The Moon
22. U2 – The Joshua Tree
23. The Beach Boys – Pet Sound
24. Amy Winehouse – Back To Black
25. The Beatles – Abbey Road
26. Miles Davis – Kind Of Blue
27. Public Enemy – It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back
28. Pixies – Doolittle
29. Sex Pistols – Never Mind the Bollocks, Here’s the Sex Pistols
30. Björk – Debut
31. The Cure – Disintegration
32. R.E.M. – Automatic For The People
33. Bob Dylan – Blonde On Blonde
34. The Strokes – Is This It
35. Fleetwood Mac – Rumours
36. Daft Punk – Homework
37. Wu-Tang Clan – Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
38. The Doors – The Doors
39. Stevie Wonder – Songs In The Key Of Life
40. Led Zeppelin – Led Zeppelin II
41. Aretha Franklin – I Never Loved A Man The Way I Love You
42. Dj Shadow – Endtroducing…..
43. My Bloody Valentine – Loveless
44. Blur – Parklife
45. AC/DC – Back In Black
46. Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy
47. Patti Smith – Horses
48. The Stone Roses – The Stone Roses
49. Black Sabbath – Paranoid
50. The Streets – Original Pirate Material
Expres FM představuje žebříček 50 nejlepších alb v hudební historii podle Expres FM. Vlado a Radek v rámci své Večerní show představí ve vysílání vždy jednu nahrávku týdně, logicky tak posluchače čeká edukativní a zábavné hudební putování na celý rok. Žebříček zásadních alb není časově ani žánrově omezen. Jediné pravidlo, kterým jsme se řídili, je, že se musí jednat o řadová alba. Na této nejenom časově náročné akci se podíleli i ostatní moderátoři rádia Expres FM, společnými silami vytvořili úctyhodný a především pestrý seznam, a to dle svého nejlepšího vědomí i svědomí. Pokud se trefíme do vašich představ či vkusu, nestyďte se nám dát vědět. A pokud ne, napište nám taky.