Reklamy na značku alkoholu sdílené na facebookové stránce Ellie Goulding byly zakázány poté, co zpěvačka tvrdila, že nápoj je nízkokalorický a neobsahuje žádný cukr. Dvojnásobná držitelka Brit Awards, která je zakladatelkou a spolumajitelkou značky Served Drinks, zveřejnila na své facebookové stránce reklamy na alkoholickou perlivou vodu.
„Pokud jste jako já, milujete drinky, ale také máte rádi aktivní životní styl, moje lahodná alkoholická perlivá voda je nejlepší z obou světů,“ zaznělo v první reklamě. Ta druhá potom říká „Víte, že miluji drinky, ale také mi opravdu záleží na mém zdraví. Od té doby, co jsem uvedla na trh svou alkoholickou perlivou vodu, už pro mě není cesty zpět!“ Další příspěvek několikaleté veganky zněl podobně: „Zapomeňte na suchý leden… Je suchý leden trochu suchý? Neexistuje žádný důvod, proč byste si nemohli vychutnat drink, aniž byste zhřešili! Naše nápoje mají pouze 57 kalorií, 0 g cukru, mají 4 % alkoholu a jsou perfektní volbou pro pití bez jakékoliv viny.“
To už se ale do celé věci vložil úřad, který má reklamu v online prostoru na starost. Úřad pro reklamní standardy (ASA) obdržel 21 stížností na reklamu značky, včetně toho, že tvrzení o obsahu kalorií a cukru byla výživová tvrzení, která nejsou povolena pro alkoholické nápoje, a že zpěvaččino prohlášení, že miluje pití a zároveň si užívá aktivního životního stylu a péče o její blaho, jsou všeobecná zdravotní tvrzení, která u reklamy na alkohol být nesmí. Někteří si stěžovali, že reklama naznačovala, že pití alkoholu by mohlo být nepostradatelné a mohlo by překonat nudu tím, že povzbudí lidi, aby přerušili suchý leden.
Společnost Served Drinks se snažila vykličkovat z nastalé situace, když její zástupci doslova řekli, že příspěvky na facebookové stránce Ellie Goulding byly určeny k popisu jejího životního stylu a toho, co je pro ni důležité, a nelze je rozumně interpretovat jako informace o produktu samotném, a proto se nejednalo o obecná zdravotní tvrzení. Úřad uvedl: „Protože reklamy obsahovaly výživová tvrzení, že produkt má nízký obsah kalorií a neobsahuje žádný cukr, což nebyla povolená výživová tvrzení pro alkoholové produkty, dospěli jsme k závěru, že porušují kodex.“ Rozhodl, že tři reklamy se nesmí znovu objevit ve své současné podobě a dodal: „Řekli jsme společnosti Served Drinks, aby neuváděla zdravotní tvrzení nebo nepovolená výživová tvrzení o alkoholických nápojích, ani ve své reklamě nenaznačovala, že by alkohol mohl překonat nudu.“
Slovní a vlastně už i právní ping pong mezi společností a úřadem ale pokračoval: „Zavázali jsme se k odpovědné reklamě a při vývoji materiálů pro kampaň úzce spolupracujeme s organizacemi, jako je Výbor pro reklamní praxi. I když jsme zklamáni, respektujeme rozhodnutí ASA a všechny reklamy byly okamžitě odstraněny a již se nebudou zobrazovat,“ zaznělo v závěrečném komuniké společnosti.
Pokud budete někdy hasit žízeň sodovkou, zkontrolujte si, jestli na vás z etikety náhodou nemrká Ellie Goulding!
Úvodní foto: Profimedia