Dnes se podíváme o 50 let nazpět, tedy do roku 1972. V tomto roce hostila Praha Mistrovství světa v hokeji, které ovládla československá reprezentace. V Mnichově proběhly dvacáté letní olympijské hry a byly pošpiněny teroristickým útokem, při němž zahynulo 11 izraelských sportovců. A ve Francii byl naposledy vykonán trest smrti. O zásadní událost se postaral i britský hudebník David Bowie. Ten vytvořil postavu Ziggyho Stardusta, čímž se zapsal do hudební historie.
Řeč je o jeho páté konceptuální desce s názvem The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars. Ziggy Stardust je bisexuální rocková hvězda z jiné planety, která je na Zemi poslána, aby zastavila apokalypsu. Po přistání na zemi si svými písněmi získá přízeň pozemských fanoušků, ale následně podlehne vlastnímu egu a upadne v nemilost. K tomuto příběhu se David Bowie inspiroval u skutečných rockových hvězd. Zajímavostí je, že album získalo tento příběh až po svém nahrání, dopředu se s žádným konceptem nepočítalo. Celý nápad na Ziggyho Stardusta vznikl, až když deska byla hotová, a tak se několik písní přepisovalo a nahrávalo znovu. Ale pojďme hezky popořadě. První náznaky tohoto alba začaly vznikat už na začátku roku 1971, kdy se Bowie vrátil z turné po Spojených státech, kde nasál rozmanitou hudební atmosféru.
Po návratu do Anglie se pustil do tvorby a se skupinou Spiders From Mars natočil zhruba tři desítky písní, které se pak objevily na jeho čtvrté i páté řadovce. Ziggy Stardust tak vznikal společně s deskou Hunky Dory. Právě Hunky Dory nebyla podle kapely vhodná na koncertování, proto vznikl rockovější Ziggy Stardust, který tak mohl vyletět až ke hvězdám.
Bowieho pátá deska je neskutečně barevná, nejčastěji bývá označována, jako glam rock a proto punk. Někteří dokonce mluví o rockové opeře. David Bowie na albu ukazuje svoji lásku k divadlu, tanci, kabaretu nebo sci-fi. Sám zvuk alba přirovnával k tehdejší hudbě Iggyho Popa. Oproti předešlým deskám byla hudba Ziggyho Stardusta více soustředěná a plná melodických a harmonických refrénů.
V textech pak David Bowie (nebo spíš Ziggy Stardust) řeší umělost rockové hudby, politické otázky, drogy, slávu a sexualitu. Autor se odráží ve svém alter egu a naopak. Z textů je cítit, jak si David Bowie idealizuje cestu ke slávě a zároveň i frustrace z toho, že ještě nenaplnil svůj potenciál. Zajímavostí je i to, že i když je Bowie Brit, tak v textech používal americké obraty jako “TV” namísto britské “telly” nebo “cop”, kterým nahradil britský výraz “policeman”. Tehdejší kritika ho označila za jednoho z nejobratnějších a nejmocnějších textařů rockové historie.
I když byl Ziggy Stardust bledý, feťácky vyhublý mimozemšťan, tak měl charisma, které z něj udělalo opravdovou rockovou hvězdu a přesně to se skrze toto alter ego povedlo i samotnému Davidu Bowiemu. Deska po svém vydání získala kladné recenze hudebních kritiků, kteří chválili muzikálnost celé nahrávky, i když se našli tací, kteří to nedokázali pochopit. Zpětně je pátá deska Davida Bowieho považována za jeho nejlepší a pravidelně je hudebními médii označována jako jedno z nejlepších hudebních děl vůbec. V roce 2017 byla vybrána jako důležité kulturní a historické dědictví a byla uložena do knihovny amerického Kongresu.
Bez Ziggyho Stardusta bychom dnes neznali Sex Pistols, Prince, Madonnu, Duran Duran, Kiss nebo Bohemian Rhapsody od Queen. Takhle bychom mohli ještě pokračovat.
David Bowie – The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars
Datum vydání: 16. 6. 1972
Délka: 38:29 minut
Singly: Starman / Suffragette City, Rock’n’Roll Suicide
12. David Bowie – The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars
13.Oasis – Definitely Maybe
14. Prince – Purple Rain
15. The Clash – London Calling
16. Beastie Boys – Paul’s Boutique
17. The Smiths – The Queen Is Dead
18. Lauryn Hill – The Miseducation Of Lauryn Hill
19. The Rolling Stones – Exile On The Main St.
20. Massive Attack – Blue Lines
21. Pink Floyd – The Dark Side Of The Moon
22. U2 – The Joshua Tree
23. The Beach Boys – Pet Sound
24. Amy Winehouse – Back To Black
25. The Beatles – Abbey Road
26. Miles Davis – Kind Of Blue
27. Public Enemy – It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back
28. Pixies – Doolittle
29. Sex Pistols – Never Mind the Bollocks, Here’s the Sex Pistols
30. Björk – Debut
31. The Cure – Disintegration
32. R.E.M. – Automatic For The People
33. Bob Dylan – Blonde On Blonde
34. The Strokes – Is This It
35. Fleetwood Mac – Rumours
36. Daft Punk – Homework
37. Wu-Tang Clan – Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
38. The Doors – The Doors
39. Stevie Wonder – Songs In The Key Of Life
40. Led Zeppelin – Led Zeppelin II
41. Aretha Franklin – I Never Loved A Man The Way I Love You
42. Dj Shadow – Endtroducing…..
43. My Bloody Valentine – Loveless
44. Blur – Parklife
45. AC/DC – Back In Black
46. Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy
47. Patti Smith – Horses
48. The Stone Roses – The Stone Roses
49. Black Sabbath – Paranoid
50. The Streets – Original Pirate Material
Expres FM představuje žebříček 50 nejlepších alb v hudební historii podle Expres FM. Vlado a Radek v rámci své Večerní show představí ve vysílání vždy jednu nahrávku týdně, logicky tak posluchače čeká edukativní a zábavné hudební putování na celý rok. Žebříček zásadních alb není časově ani žánrově omezen. Jediné pravidlo, kterým jsme se řídili, je, že se musí jednat o řadová alba. Na této nejenom časově náročné akci se podíleli i ostatní moderátoři rádia Expres FM, společnými silami vytvořili úctyhodný a především pestrý seznam, a to dle svého nejlepšího vědomí i svědomí. Pokud se trefíme do vašich představ či vkusu, nestyďte se nám dát vědět. A pokud ne, napište nám taky.
Foto: Warner Music / Masayoshi Sukita