Představením dalšího místa mezi padesátkou nejlepších alb hudební historie podle Expres FM se přibližujeme k úplnému vrcholu žebříčku. Před námi je už 9. místo, na kterém se umístilo album z roku 1977. V tomto roce se také poprvé v kinech objevily Hvězdné války, vznikla kapela Joy Division, narodil se současný francouzský prezident Emmanuel Macron a naopak na věčnost odešel Král rock'n'rollu Elvis Presley. Jedna z nejzásadnějších desek všech dob se jmenuje Trans-Euro Express a stojí za ní v roce 1969 založená skupina Kraftwerk.
Trans-Europe Express je jedním z nejvýznamnějších elpíček v katalogu Kraftwerk, protože je to album, na kterém se hippies začali proměňovat v elektropopové roboty. Je to také album, které mělo dalekosáhlejší dopad, protože inspirovalo Afroameričany z New Yorku a Detroitu k vytvoření vlastní hudební a kulturní identity. Šesté studiové album bylo pojmenováno po TEE, luxusní železniční službě Trans Europ Express, která spojovala 130 evropských měst, což značí, že Kraftwerk přijali spíše evropskou identitu, než tu specifickou německou. Motiv vlaku na obal navrhl francouzský rockový kritik a producent Paul Alessandrini, který Hütterovi a Schneiderovi řekl, že s druhem hudby, kterou dělají, což je něco jako elektronické blues, jsou železniční stanice a vlaky v jejich vesmíru velmi důležité. Kapela se také částečně inspirovala singlem Station To Station Davida Bowieho. Sám Bowie mimochodem v roce nahrávání této desky navštívil jejich nahrávací studio Kling Klang. Jeho jméno zazní v titulní skladbě a naopak jméno kapely později na oplátku zmíní ve své tvorbě David Bowie.
Kraftwerk byli rytmičtí inovátoři, podobně jako jejich idol James Brown, ale jsou funky svým vlastním minimalistickým způsobem. Občas zaujali primitivní přístup k tvorbě beatů, jako je metoda mlácení kladivem o trubky, kterou najdete v tracku Metal On Metal. Z velké části ale používali automatické bubeníky, které programoval Karl Bartos, zatímco zbylá trojice dokonce navrhla a patentovala své vlastní. Kraftwerk nebyli zcela spokojeni s hudební technologií, která byla na trhu v polovině sedmdesátých let, tak pověřili Matten & Wiechers Synthesizerstudio Bonn, aby navrhlo a postavilo Synthanorma Sequenzer, což byl 32stopý a 16kanálový sekvencér, který používali k ovládání elektronických zdrojů, čímž na albu vytvořil rytmickou texturu.
Na nahrávce jsou dvě hlavní témata – jedno se týká sjednocené Evropy v titulní skladbě a zároveň i národnostní diverzity. Proto je album nahráno ve dvou jazykových verzích. Druhé téma, které se od této desky objevuje neustále ve tvorbě Kraftwerk, je fakt, že hudbu dělanou stroji hrají roboti. Jejich synthpopový zvuk měl dopad, který přesáhl hranice Evropy. Strnulá kvalita rytmů bicích automatů a samotné futuristické vybavení oslovilo Afroameričany v chudých čtvrtích New Yorku, jako byl Bronx a Queens, nebo Detroitu, natolik, že položilo základy hip hopu, elektra a později i techna.
Hudební stopu a image Kraftwerk můžete slyšet a vidět u synthpopových interpretů a skupin 80. let, jako jsou Gary Numan, Ultravox, John Foxx, Orchestral Maneuvers In The Dark, The Human League, Depeche Mode, Visage a Soft Cell. V souvislosti s Kraftwerk jsme už zmínili jejich vliv na hip hop a techno, ale oni ovlivnili i další formy hudby, jako je house a drum'n'bass, jsou také považováni za průkopníky žánru elektro. Karl Hyde z Underworld označil Kraftwerk za hlavní důvod pro vznik dnes už kultovní britské skupiny.
Kraftwerk se dali dohromady v roce 1969. Nejslavnější sestavu, ve které dali dohromady i album Trans-Europe Express, tvořili Ralf Hütter, Florian Schneider, Karl Bartos a Wolfgang Flür. Na komerčně úspěšných albech Autobahn (1974), Trans-Europe Express (1977) a The Man-Machine (1978) definovali základní rysy stylu zvaného robot pop, jehož součástí byla i přísná stylizace a image. V roce 2014 skupina získala cenu Grammy za celoživotní přínos.
Kraftwerk – Trans-Europe Express
Datum vydání: Březen 1977
Délka: 42:45 minut
Singly: Trans-Europe Express, Showroom Dummies
9. Kraftwerk – Trans-Europe Express
10. The Velvet Underground & Nico – The Velvet Underground & Nico
11. Primal Scream – Screamadelica
12. David Bowie – The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars
13.Oasis – Definitely Maybe
14. Prince – Purple Rain
15. The Clash – London Calling
16. Beastie Boys – Paul's Boutique
17. The Smiths – The Queen Is Dead
18. Lauryn Hill – The Miseducation Of Lauryn Hill
19. The Rolling Stones – Exile On The Main St.
20. Massive Attack – Blue Lines
21. Pink Floyd – The Dark Side Of The Moon
22. U2 – The Joshua Tree
23. The Beach Boys – Pet Sound
24. Amy Winehouse – Back To Black
25. The Beatles – Abbey Road
26. Miles Davis – Kind Of Blue
27. Public Enemy – It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back
28. Pixies – Doolittle
29. Sex Pistols – Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols
30. Björk – Debut
31. The Cure – Disintegration
32. R.E.M. – Automatic For The People
33. Bob Dylan – Blonde On Blonde
34. The Strokes – Is This It
35. Fleetwood Mac – Rumours
36. Daft Punk – Homework
37. Wu-Tang Clan – Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
38. The Doors – The Doors
39. Stevie Wonder – Songs In The Key Of Life
40. Led Zeppelin – Led Zeppelin II
41. Aretha Franklin – I Never Loved A Man The Way I Love You
42. Dj Shadow – Endtroducing…..
43. My Bloody Valentine – Loveless
44. Blur – Parklife
45. AC/DC – Back In Black
46. Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy
47. Patti Smith – Horses
48. The Stone Roses – The Stone Roses
49. Black Sabbath – Paranoid
50. The Streets – Original Pirate Material
Expres FM představuje žebříček 50 nejlepších alb v hudební historii podle Expres FM. Vlado a Radek v rámci své Večerní show představí ve vysílání vždy jednu nahrávku týdně, logicky tak posluchače čeká edukativní a zábavné hudební putování na celý rok. Žebříček zásadních alb není časově ani žánrově omezen. Jediné pravidlo, kterým jsme se řídili, je, že se musí jednat o řadová alba. Na této nejenom časově náročné akci se podíleli i ostatní moderátoři rádia Expres FM, společnými silami vytvořili úctyhodný a především pestrý seznam, a to dle svého nejlepšího vědomí i svědomí. Pokud se trefíme do vašich představ či vkusu, nestyďte se nám dát vědět. A pokud ne, napište nám taky.