Pražská kapela The Wild Tides, pro jejíž hudbu se mezi fanoušky zažilo označení "surf-punk z Letné", patřila k nejvýraznějším domácím klubovým kapelám uplynulé dekády. Její ústřední postavou byl zpěvák a kytarista Jakub Kaifosz (působící také v celé řadě dalších projektů jako Boy Wonder & The Teen Sensations, Lazer Viging nebo aktuálně Human Pyramid). Za všemi oceňovaný vrchol jejich kariéry je považováno jejich album Sbohem a šáteček z roku 2017, které se současně stalo jejich labutí písní. Po něm skupina prošla krátkou změnou sestavy (do níž na čas přišli i členové tehdy se rozpadnuvších The Prostitutes) a následně zanikla nadobro.
Sbohem a šáteček bylo jejich jediné album, které bylo otextováno v češtině, do té doby Wild Tides zpívali zásadně anglicky. Jedním z hlavních témat, kolem kterého se pak celé album točí, je tehdejší rozchod Kaifosze s jeho ženou, čemuž ostatně napovídá i samotný název alba. A texty samotné pak rozhodně nechodí kolem horké kaše. "Proč se mě všichni tak rádi ptaj', co se vlastně stalo, Co vás to lidi vůbec zajímá, někdy mám pocit že už radši ani sám nevím, jak to bylo, a do kapes si můžu dennodenně lhát že už tě nemám rád," začíná text písně Úplně to samý. A z jejich dalších slov je cítit porozchodová bolest zřetelná ještě víc. "A tak jen doufám, že ti noví snad maj' ruce trochu drsný, aby když ti sjížděj po těle, jsi cejtila ty prsty," zpívá Kaifosz.
O neslavných koncích vztahů obecně, byť nemusí vždycky končit rovnou rozchodem, ale vypráví i největší hit alba, písnička Do voka drát, kde jsou do veselé melodie zpívány neveselé věty jako: "Postavil dům, ona chtěla hrad / Vzal klíč a zamk' ji tam na západ / A dodnes leží vedle sebe v posteli / Oba maj' jenom to, co nikdy nechtěli.“ To vše dohromady z desky Sbohem a šáteček dělá jedno z nejzajímavějších českých alb posledních let, a to nejen rozchodových.
Foto: Profimedia