Regulační úřady pozastavily největší herní nákup v historii. Microsoft, prozatím nepravomocně, nesmí koupit vývojářské studio Activision Blizzard. Poslechněte si rozhovor o budoucnosti herního průmyslu s publicistou Janem Modrákem.
Na začátku letošního roku definitivně skončil pokus Google o hraní v cloudu. Ví se přesně, co tomuhle online gigantu v jeho plánech nevyšlo?
Google především nepochopil gaming. To se velkým firmám historicky docela stávalo, protože mají často velmi mylnou představu o tom, co zákazník chce. A přitom je to docela jednoduché: Zákazník chce hry. Chce jich co nejvíc, a chce ty nejlepší. Systém Stadia od Google měl podle mě velmi dobré technické řešení, které fungovalo opravdu dobře. Problém byl v jejich obchodním modelu, který kombinoval jak předplatné, tak nakupování her. A těch na systému Stadia bylo prostě málo, bylo jich málo exkluzivních, ta nabídka nebyla zajímavá. Google měl sice záměr postavit si vlastní herní studia, ale přišel s tím plánem pozdě, dlouho mu to trvalo a přestalo to dávat smysl.
Touhle otázkou se snažím trochu naznačit, že i když se do herního průmyslu snaží vecpat takový obr jako je Google, tak se mu to nemusí nutně podařit. Což mě přivádí k antimonopolním úřadům a tomu co si myslí o akvizici Microsoftu. My jsme poslední rok sledovali, jak se Microsoft snaží přesvědčit svět, že když si koupí obří herní studio Activision Blizzard, nestane se monopolem. Můžete mi ve zkratce popsat, jakou Microsoft zvolil strategii?
My jsme spolu mluvili krátce po oznámení té akvizice, na začátku loňského roku, jako o hotové věci. Myslím, že jsme nějaké řízení antimonopolního úřadu zmínili, ale zdálo se to jako formalita. Nakonec Microsoft vlastně se svým X-Boxem není jednička ani lídrem na trhu, takže se neočekávalo, že by nákup mohl mít takhle komplikovaný průběh. Otázka na strategii Microsoftu je trochu záludná, protože jedna věc je, o čem se mluví navenek a druhá, co se řešilo v pozadí. Jak se teď ukázalo, jde o dvě dost odlišné věci. Microsoft například oficiálně tvrdil, že mu jde hlavně o mobilní část celého obchodu. Akvizicí studia King, tvůrce Candy Crush Saga, by Microsoft chtěl získat relevanci v mobilních hrách. Ale myslím si, že to byla snaha zakrýt skutečný motiv.
A ten byl jaký?
Samozřejmě ten, že získá spoustu titulů, že získá legendární sérii Call of Duty, celkově si koupí konkurenční výhodu a bude moct rozšiřovat nabídku své služby Gamepass.
V úvodu článku si poslechněte celý rozhovor, který je součástí podcastu Stopáž. Dozvíte se v něm například jak se proti nákupu vymezovala společnost Sony, co přesně vadilo britským regulátorům, nebo jak souvisí nová Zelda se stávkou seriálových scénáristů.
Podcast Stopáž můžete poslouchat v mobilní aplikaci Seznamu, na portálu PodcastyCZ nebo ve vašem oblíbeném podcastovém přehrávači.