Americká zpěvačka Taylor Swift evropskou část svého turné natáhla na neuvěřitelných 51 koncertů. Na začátku května startovala v Paříži a poslední koncert odehraje 20. srpna ve Wembley. Londýnský stadion během celé tour vyprodala celkem osmkrát a rekordy v návštěvnosti lámala snad na všech zastávkách.
Britská média odhadují, že si Londýn připsal za osm koncertů do městské kasy 300 milionů liber. Fanoušci totiž do města míří z celého světa a utratí peníze nejen za lístky, ale také za dopravu, ubytování, jídlo, návštěvy památek a další.
Odhady hovoří o dvou až třech milionech prodaných vstupenek. Samozřejmě jsou fanoušci, kteří viděli koncert víc než jednou. I přesto nejednou padne otázka, proč je ta Taylor tak populární? Naše kolegyně Terka Ulrychová navštívila koncert v Lisabonu a na otázku odpovídá: „Obecně se mi líbí, co kolem sebe vytvořila za vesmír. Ať už to, že se její písničky prolínají, že nechává fanouškům v klipech i na sociálních sítích různá překvapení a tajemství, která mohou postupně odhalovat. I konkrétněji, že píše písničky, se kterými se hlavně mladé holky mohou ztotožnit. Celkově se mi líbí i vznik komunity Swifties, kde se lidi podporují. Na koncertech je to taky hodně vidět.“
Dlouholetý obchodní a marketingový ředitel vydavatelství Universal Music Miloslav Zýka vidí Taylor Swift hlavně jako pracovitou tvůrkyni, které záleží na hudbě a fanoušcích. „Její genialita tkví v tom, že si jde za svým. Je tak pracovitá, a tak přesvědčená o té své hudbě, že ji vlastně nic nerozhodí. Ani média, která byla jeden čas nastavená proti ní, hlavně v Americe. Ona dělá dál svojí hudbu, pro fanoušky především, ne pro média. A to je, myslím, správný přístup.“
V roce 2019 Taylor v rozhovoru pro magazín Elle odpovídala také na otázku, co je její největší strach. Ve své odpovědi zmínila koncert zpěvačky Ariany Grande, kde došlo k tragickému teroristickému útoku. Po koncertě, když návštěvníci opouštěli arénu, odpálil sebevražedný atentátník výbušné zařízení v předsálí. Tento útok zabil 22 lidí a zranil dalších více než 800 osob. Taylor Swift se v rozhovoru vyjádřila také ve smyslu, že na základě tohoto útoku přemýšlela, jestli se vůbec ještě někdy na turné vydá. Den před prvním ze tří vídeňských koncertů zasáhla nejen fanoušky, ale i obyvatele rakouské metropole informace, že rakouské úřady odhalily plánovaný teroristický útok na koncerty v Ernst Happel Stadionu. Kvůli této hrozbě byly koncerty zrušeny, aby se zabránilo potenciálnímu nebezpečí. Policie zatkla několik podezřelých, kteří byli spojeni s plánovaným útokem, situace vedla k výrazným bezpečnostním opatřením.
Swifties ale se ale nevzdali. Fanoušci, kteří už do rakouské metropole dorazili, se setkávali například v ulici Cornelia (podle jedné z písní), kde si vyměňovali náramky, odzpívali si v podstatě celý koncert sami a rozhodli se teroristům vyslat jasný vzkaz, že jejich přátelství a pocit sounáležitosti jen tak nezastaví. Hrozba útoků samozřejmě vyvolala obavy, že pořadatel zruší také posledních pět koncertů v Londýně, kterými evropská část The Eras Tour skončí. Aktuálně ale nic nenasvědčuje tomu, že by se něco takového mělo stát, přesto v Londýně zřejmě dojde ke změnám. Někteří fanoušci v uplynulých dnech byli údajně přesunuti na jiná sedadla v rámci rozšíření bezpečnostních opatření. Dojde k přesunutí VIP stanů na ploše. Protože někteří fanoušci si chodí koncert poslechnout „na parkoviště“ londýnská policie se údajně chystá zakázat poslech koncertu pro ty, kteří nemají vstupenky na stadion a bude okolí Wembley udržovat „čisté“.
Britská a americká média přišla s články o několika fenoménech a psychologických dopadech, které zážitek z The Eras Tour má na jeho účastníky. To, že někteří Swifties, kteří přišli o koncerty ve Vídni, trpí depresemi, není velké překvapení. Ale problémy trpí i ti, kteří se koncertů zúčastnili. Zaznamenány jsou například případy „post eras tour deprese“, kdy se po roce těšení ocitli fanoušci před prázdným kalendářem. Uplynulé měsíce byly plné chystání outfitů, tvorby náramků přátelství, učení se textů, příprav na různé další tradice, které se během koncertů dějí, plánování cesty, ale teď, když mají tenhle velký zážitek za sebou, přemýšlí, co se životem. Dosáhli pocitu uspokojení, zároveň jakési prázdnoty, který ale může přijít i s jinými takhle dlouhodobými cíli. Terapeutka Klára Holečková radí: „Ideálně si zase dát nějaké krátkodobé cíle, na něco se těšit, zaplnit ten diář aktivitami, které nás baví, tak abychom tam viděli ten smysl. Tohle je nejdůležitější. Ale také si dovolit chvíle, kdy to potřebuji sdílet, kdy se v tom trošku porochním v těch svých emocích, ale nepoddávat se tomu.“
Jiní fanoušci zase tvrdí, že druhý den pocítili jakýsi druh ztráty paměti, celý zážitek měli už jen v mlze a museli si koncert připomínat pomocí fotografií a videí ve svých telefonech. Specialisté se domnívají, že téměř tři a půl hodiny dlouhý koncert plný hudby, efektů, kdy je člověk plný emocí, adrenalinu, hormonů a naplnění toho dlouhého čekání může na mozek mít podobný dopad jako trauma. Zkrátka je toho na náš systém příliš. „Může dojít k tomu, že mozek vyhodnotí, že nás odpojí od těch druhotných funkcí, jako je třeba ukládání do dlouhodobé paměti“ má k tomuto fenoménu hypotézu terapeutka Klára Holečková.