Na 13. srpna připadá světový den leváků. Odhaduje se, že v populaci je lidí s takzvanou sinistralitou přibližně pět procent, přesný údaj je však neznámý. Leváků je však překvapivě mnoho mezi slavnými hudebníky včetně těch největších ikon.
Když na chvíli odhlédneme od hudby, leváky najdeme mezi vědci (Marie Curie), politiky (George Bush senior, Bill Clinton nebo Barrack Obama) nebo herci (Tom Cruise, Robert DeNiro, Angelina Jolie, Nicole Kidman, Julia Roberts nebo Bruce Willis).
Bezpochyby nejslavnějším levákem mezi žijícími hudebníky je slavný ex-Beatle, Sir Paul McCartney. Ten už od dětství hrál na různé nástroje a často narážel na to, že když vzal do ruky kytaru, byla obvykle uzpůsobena pro praváka, tedy že její krk trčel od levého boku a navíc měla jinak tvarované tělo. Mladý Paul takto na kytaru zkoušel hrát, ale nebylo to ono. Že se nemusí trápit, mu došlo v okamžiku, kdy uviděl plakát s fotografií americké country hvězdy Slima Whitmana. Ten byl totiž taky levák a struny měl na kytaře nataženy v opačném pořadí, mohl ji držet naopak. Tedy brnkat levou rukou a akordy chytat pravou. Od té doby takto na všechny své strunné nástroje (především tedy baskytaru, ale i kytaru) hrál i McCartney. Jako velká výhoda se to ukázalo při vystoupeních s The Beatles, kdy se často s některým spoluhráčem (ať už Johnem Lennonem nebo Georgem Harrisonem) dělil při zpěvu o mikrofon. Mohli totiž stát blízko sebe a krky jejich nástrojů směřovaly od sebe místo toho, aby se křížily. Jen tak mimochodem, Paul McCartney nebyl jediný levák v The Beatles. Levoruký byl i jejich bubeník Ringo Starr, ovšem ten se přizpůsobil a hrál na klasický bubenický set pro praváky, tedy virbl měl po svojí levé ruce.
Ano, i patrně nejslavnější a nejinvenčnější rockový kytarista všech dob, jímž Hendrix bezpochyby byl, držel kytaru naopak. Což je dobře zřejmé ze všech fotografií a záznamů jeho virtuózního hraní. Ovšem Hendrix prý nebyl „čistokrevný“ levák, byl spíše ambidextr, tedy člověk, který různé úkony vykonává různýma rukama, ale zvládne je při tom i střídat. Kupříkladu Hendrix prý psal pravou rukou a tuto také používal k házení předmětu, česání, držení cigarety nebo telefonního sluchátka. Podle jedné teorie amerického psychologa Stephena Christmana však byla právě tato Hendrixova ambidextrie klíčem k jeho nesporné virtuozitě. Hendrix byl schopen vzít kytaru pro praváka a hrát na ni opačně. Na to si totiž zvykl ještě jako kluk, když hrával společně se svým otcem, jehož kytaru si občas půjčoval.
I největší rocková ikona 90. let, kterou bezesporu dodnes zůstává Kurt Cobain, byl levák. Frontman Nirvany byl sice přirozený levák, ale naučil se psát pravou rukou, byl tedy podobně jako Hendrix spíše ambidextr. K hraní na kytaru však vždy preferoval levoruké hraní, tedy akordy pravou a brnkání levou rukou. Po letech, kdy měl problémy s hledáním levorukých kytar, mu firma Fender vyrobila speciální Mustangy,. Cobain ale občas také usedal za bicí, které mu půjčoval jeho parťák z kapely, pravák Dave Grohl. Zatímco u McCartneyho i Hendrixe je povědomí o jejich levorukém hraní na kytaru velmi rozšířené a patří mezi nejslavnější leváky historie, o Cobainovi to ví především skalní fanoušci Nirvany.
V devadesátých letech to byli dva nesmiřitelní rivalové a jejich skupiny Oasis a Blur svedly nejednu mediální bitvu. Lídři obou těchto skupin však mají minimálně jednu věc společnou, Damon Albarn z Blur i Noel Gallagher z Oasis jsou přirozenými leváky. Sám Albarn se v jenom rozhovoru popsal slovy „neurotický levák středního věku.“ Ovšem na kytaru hraje především pravou rukou, takže byste to z jeho hraní na pódiu nepoznali. Důvodem je prý to, že se často pohyboval v prostředí pravorukých hudebníků, s nimiž si vždycky půjčoval nástroj a prostě si na pravorukou kytaru zvykl. Totéž kupodivu platí i pro Noela Gallaghera. Ačkoliv je čistý levák (ostatně na fotografiích a videích, kde se podepisuje fanouškům, je vidět, že tak činí výhradně levou rukou), na kytaru hraje jako pravák. Dokonce o sobě prohlašuje, že hraní na kytaru je jediná věc, kterou jako pravák skutečně dokáže, ve všem ostatním se považuje za leváka.
I dvě z největších hvězd současné populární hudby jsou leváci. U obou to však není příliš známé ani zřejmé, protože na pódiu většinou buď zpívají bez nástroje (Bieber) nebo sedí u piana (Gaga), z čehož to tak snadno nepoznáte. Pokud už Bieber do ruky bere kytaru, pak je to kytara levoruká. Opačný případ je však Lady Gaga, která se jinak hrdě prohlašuje za levačku, ale když do ruky vezme kytaru, je to pak kytara pro praváka.
Ani na slavného „muže, který spadl na Zem“ nemůžeme v našem výčtu zapomenout. Když byl Bowie (tehdy se ještě jmenoval David Johnson) ještě kluk, mezi kamarády se stal legendou pro své oči, z nichž každé mělo od jeho narození jinou barvu. Oslňovat však brzy své vrstevníky začal brzy i svým hudebním talentem. Ovšem když začal hrát v kapele Konrads, což byla jedna z jeho prvních, držel svoji kytaru ještě jako pravák, a to přesto, že byl přirozeným levákem. Důvod to mělo podobný jako u Damona Albarna, prostě v prostředí téměř samých praváků, s nimiž si často vypůjčoval nástroj, pro něj bylo jednodušší se ve hře přeučit na praváka. A navíc prý v poválečné Británii, kde Bowie vyrůstal, nebyl dostatek obchodů, které by prodávaly kytary pro leváky. Až do konce své kariéry tak Bowie hrával jako pravák, ačkoliv byl schopen vzít do ruky i kytaru pro leváky a hrát i na ni. A jen tak na okraj, levák je i jeho dlouholetý souputník, kámoš, parťák a kolega Iggy Pop.
I kytarista kultovní skupiny Black Sabbath je levák. O Tonym se říká, že je hudebníkem, který vynalezl tvrdý kovový zvuk kytary, jemuž se později začalo říkat heavy metal. Na vině bylo Tonyho zranění z let dospívání, kdy pracoval v anglické zbrojovce a při jedné nehodě na stroji přišel o konečky několika prstů. Aby mohl i tak hrát na kytaru, na prsty si nasazoval kovové protézy vlastní výroby, které dávaly jeho elektrické kytaře specifický hutný zvuk, který pak inspiroval celé generace dalších hudebníků. Je navíc levák a o prsty přišel právě na té ruce, kterou používal k držení akordů. Dokonce prý uvažoval, že by styl hry změnil, ale nakonec si to rozmyslel. A ve své autobiografii o tom řekl: „Nejjednodušší by tehdy bylo otočit kytaru vzhůru nohama nebo se naučit hrát pravou rukou. Ale já už v té době pár let hrál trvalo by mi dalších pár let, než bych se to tak naučím. Tak jsem se rozhodl, že už u toho zůstanu.“
Na závěr jsme si nechali ten nejtěžší kalibr, který je možná sám o sobě důkazem toho, že leváctví (případně ambidextrie) mohou být jednou z podmínek pro hudební genialitu. Ano, slavný rakouský skladatel, jehož jméno je dodnes synonymem pro genialitu a virtuozitu jakéhokoliv druhu (a to nejen v hudbě, ostatně fotbalistovi Tomáši Rosickému se nikoliv náhodou přezdívalo „malý Mozart“) byl skutečně levák. Mozart dokázal psát oběma rukama, narodil se však v době, kdy bylo leváctví spíše potíráno a považováno za ďábelské znamení, k praváctví byl otcem, který jej hudebně vzdělával, převychován.
Úvodní foto: Profimedia / Koláž: Expres FM