Norman Cook, známý také pod pseudonymy Fatboy Slim a příležitostně jako The Mighty Dub Katz nebo Beats International, je britský hudebník, dj a producent, který má za sebou mnoho úspěchů v různých projektech včetně zápisu v Guinessově knize rekordů. Dnes slaví šedesátku, tak se sluší připomenout jeho největších hity.
Fatboy Slim, Pizzaman, Beats International, Freak Power, The Brighton Port Authority a The Housemartins. To všechno jsou projekty, které spojuje osoba jediného člověka. Norman Cook je člověkem, který má nejvíce umístění v britské Top 40 pod hlavičkou různých projektů.
Jen málokdo dnes ví, že Norman začal svoji hudební kariéru coby basák popové skupiny The Housemartins z anglického Hullu. V polovině 80. letech byli celkem úspěšnými konkurenty skupiny The Smiths (kterou, řekněme si upřímně, docela okatě kopírovala). Jejich deska s patriotistickým názvem London 0 Hull 4 byla dokonce třetí v oficiální britské albové hitparádě a povila minimálně jeden hit. Je jím chytlavá vypalovačka Happy Hour, která to taky dotáhla na třetí místo. Ještě líp si pak vedla coververze skladby Caravan Of Love od The Isley Brothers, kterou vydali v roce 1986 jako a capella verzi a stali se teprve druhou kapelou v historii, která s a capella písní dobyla vrchol anglické hitparády. Po dvou albech se však rozpadli.
Po rozpadu The Housemartins se Norman vrhl na tehdy divoce bující rave scénu a začaly ho fascinovat žánry jako acid house a hip hop. Spolu se zpěvačkou Lindy Layton a několika dalšími lidmi založil projekt Beats International, se kterým v roce 1990 vydal debutové album Let Them Eat Bingo. Vyšel z ní jenom jediný hit, ale zato gigantický. Skladba Dub Be Good To Me, která kombinovala vokál ze skladby Just Be Good To Me od SOS Band, basovou linku a bicí z Guns Of Brixton od skupiny The Clash, foukací harmoniku z filmu Tenkrát na západě a rapovou pasáž z tracku Jam Hot od Johnnyho Dynnela. A všem z toho spadla čelist. Skladba byla první v anglické i izraelské hitparádě a bodovala i v USA. Zbytek alba propadl, stejně jako jejich druhé album Excursion on the Version. Norman se však naučil důležitou lekci, že jeho budoucnost a úspěch je v samplování.
Často se na to zapomíná, ale byl to právě Norman Cook, kdo stál za hity anglické funky a acid jazzové kapely Freak Power, kterou tvořil ještě se zpěvákem a trombonistou Ashley Slaterem. Ostatně Cook je u této skladby uvedený jako výhradní autor hudby i textu. Skladba vyšla na jejich debutovém albu Drive-Thru Booty a byla největším hitem z něj ještě vedle hitovky Rush. O dva roky později ještě Freak Power vydali desku s názvem More Everything For Everybody, ta už ale zapadla.
Ne, po tomto ještě nepřišel Fatboy Slim. Normanovi se předtím povedl ještě jeden zářez, který už měl ale k „Tlouštíku Tyčkovi“ docela blízko. Projekt The Mighty Dub Katz totiž už oběma nohama stál na sampleru, bicím automatu a basovém sekvenceru Roland TR-303, který Norman miluje ještě od acidhouseových dob. Technicky vzato byli The Mighty Dub Katz dvojice, Norman je tvořil ještě se svým tehdejším spolubydlícím Garethem Hansomem, nicméně rukopis je tu více než rozpoznatelný. A ano, skladba je složena hned z několika samplů. Yo Soy Cubano od Chakachas roku 1970 a Notice Me od Sandee z roku 1998. A současně je tam úryvek vokálu ze skladby White Horse od dánské skupiny Laid Back. Kdo pamatuje devadesátky, ví, jaký to tehdy byl hit. A druhé místo anglické taneční singlové hitparády bylo více než zasloužené.
A pak to konečně přišlo: Skladba, bez které by devadesátky ani nebyly úplné. Tahle taneční hymna byla průkopnická v žánru, jemuž se tehdy přezdívalo big beat a vyšla na druhém album, které Norman Cook vydal pod jménem Fatboy Slim. Jmenovalo se You’ve Come A Long Way Baby, což je vzhledem k tomu, co Norman absolvoval předtím, více než příznačné. Tahle skladba je dodnes jeho ikonickým hitem a pochopitelně vám nabídneme náhled do některých z mnoha skladeb, ze kterých ji tehdy Cook poskládal. Vokál byl intro ze skladby Vinyl Dogs Vibe od Lord Finesse. Další samply jsou kupříkladu Just Brothers – Sliced Tomatoes, John Barry – Beat Girl, Stetsasonic – Word Play, Art of Noise – Peter Gunn, Art of Noise – Beat Box, James Brown – The Payback.
Je to bez nadsázky jeden z nejslavnějších klipů devadesátých let. A přitom byl natočen s prakticky nulovým rozpočtem. Za nápadem k němu stál slavný režisér Spike Jonze, který si v klipu sám zahrál hlavní roli vedoucího taneční skupiny Torrance Community Dance Group, která se rozhodně uspořádat představení na ulici před lidmi, čekajícími ve frontě do kina. I zásluhou neuvěřitelně komického klipu, ale především díky své velké chytlavosti, skladba dobyla první místo anglické a přibližně třiceti dalších hitparád.
Dalším velkým hitem z alba You’ve Come a Long Way, Baby se stal singl Right Here, Right Now. Televizní reklamy, ve kterých byla vzhledem ke svém důraznému poselství použita, bychom sotva spočítali. Za všechny můžeme zmínit reklamy na Levi’s Jeans, Coca Colu, Renault, PlayStation nebo hru FIFA 99. Ale její nápaditá kombinace beatů, dynamické energie a vzletných melodií ji proslavila jak u fanoušků elektronické hudby, tak u nejširšího publika. Bylo z toho druhé místo oficiální anglické singlové hitparády.
Na přelomu milénia Fatboy Slim vydal další album, které pojmenoval Halfway Between The Gutter And The Stars, což je přesně ta pozice, kde se jeho kariéra nacházela. A musel ukázat, že Rockafeller Skank nebyl náhoda a že tentokrát je to ono. Jedním z největším hitů z desky byla skladba Weapon Of Choice, která se proslavila mimo jiné skvělým tanečním videem, ve kterém exceloval americký herec Christopher Walken. Video po úspěchu s klipem k písni Praise You opět natočil Spike Jones.
Autor je hudební publicista
Úvodní foto: Skint Records