Nechce se vám číst? Článek si můžete i poslechnout
|
Jak nahrát kytarové riffy na starý telefon nebo vytvořit zvuk v jeskyni? Odvážný a inovativní přístup zajistil Sylvii Massy významné postavení v hudebním průmyslu a její příběh je stejně fascinující jako její zvukové kreace.
Svou kariéru odstartovala v 80. letech v Kalifornii, kde působila jako zvukařka a nahrávací technička. Pracovala v několika menších studiích a postupně se proslavila díky své všestrannosti a kreativnímu přístupu k technikám nahrávání. Zlomovým okamžikem v její kariéře bylo, když ji do svého studia pozval uznávaný producent Rick Rubin a dostala tak příležitost podílet se na nahrávkách Red Hot Chili Peppers a The Black Crowes.
Následovala spolupráce s mnoha významnými rockovými a metalovými kapelami, například s Tool, kde stála za produkcí jejich alba Undertow z roku 1993. To se stalo klíčovým pro rozvoj kariéry kapely a zapsalo je do hudebních dějin. Sylvia Massy v roce 1998 spoluprodukovala i debutové album kapely System Of A Down, které bylo základem pro jejich pozdější úspěch.
Její schopnost zachytit energii a chaos kapely pomohla definovat jejich jedinečný zvuk. Podílela se i na několika nahrávkách během pozdní kariéry legendárního Johnny Cashe, když spolupracoval s producentem Rickem Rubinem. Kromě těchto kapel a interpretů se její kariéra pojí i s dalšími významnými umělci jako Prince, Aerosmith nebo Smashing Pumpkins. Jednou z věcí, která Sylvii odlišuje od jiných producentů, je experimentování s nahrávacími technikami. Používá neobvyklé prostory k nahrávání – například nahrává vokály v kostelech, na toaletách nebo v jeskyních a je známá i tím, že zkouší nové mikrofonní techniky a zvukové efekty, aby ve svých nahrávkách vytvořila jedinečnou atmosféru.
Dalším z jejích typických způsobů práce je nechat hudebníky hrát na neobvyklé nástroje nebo používat improvizované zvuky. V jednom případě například nahrála kytarové riffy na staré kazeťáky nebo použila nesprávně zapojené mikrofony, aby vytvořila zvukové „chyby“, které dodaly nahrávce nečekaný efekt. Během své kariéry získala řadu ocenění a uznání. Kromě produkce hudby napsala i několik knih o nahrávání a zvukové technice. Její kniha Recording Unhinged (Nahrávání bez hranic) je oblíbenou učebnicí mezi producenty a zvukaři, protože popisuje různé neortodoxní techniky, které Sylvia během své kariéry použila.