Náš žebříček 50 nejlepších hudebních alb hudební historie odtajňuje první místo. To nás zavede do roku 1966. Od nahrání desky Rubber Soul neuplynul ani rok a nejslavnější kapela světa (slovy Johna Lennona dokonce slavnější než Ježíš Kristus) zamířila zpět do studia, aby začala pracovat na sedmé řadové desce, která měla znít docela jinak, než cokoliv, co The Beatles dosud vydali.
Aby opravdu bylo všechno jinak, nahrávání už nemělo probíhat sice osvědčeném, ale zastaralém místě v Abbey Road. Brouci se rozhodli pro moderní studio Swax v americkém Memphisu a služby producenta Jima Stewarta. Zakročit tak musel manažer kapely Brian Epstein, který do hry vrátil jak Londýn, tak George Martina. Úlitbou kapele byla absolutní tvůrčí svoboda, díky čemuž zní Revolver tak, jak ho známe dnes.
Objevování kouzel a tajemství psychedelického rocku, tedy něčeho, co už kapela částečně vyzkoušela na Rubber Soul, bylo posunuto, díky cestám do Indie a hojnému užívání LSD, na novou úroveň. Na desce Revolver byly na minimum potlačeny folkové motivy a čtveřice zcela upustila od tvorby prvoplánových hitů typu Help!, I Wanna Hold Your Hand a podobných. Zvuk na desce se posunul velmi výrazně ke komplikovanějším kompozicím, kapela zanevřela na tradiční model dvou kytar, basy a bicích a do tvorby zapracovala nové nástroje.
Zejména George Harrison šel v tomto objevování nejdál. Ovlivněn orientální a asijskou hudbou přinesl na desku postupy, které jen horko těžko rozdýchávala ortodoxní fanouškovská základna. Touto atmosférou se nakonec nechává strhnout i John Lennon, a to v závěrečné skladbě celé desky Tomorrow Never Knows, Ta musela na zmíněné skalní fandy působit jako červený hadr na býka, neboť zní jako současná tvorba The Chemical Brothers. Celá deska je na hony vzdálená dosavadní tvorbě sladkých hochům v oblecích ze začátku desetiletí. Od první desky nás dělí pouhé tři roky, tvůrčí posun je o to markantnější.
O hity se na téhle LSD a marihuanou prosáklé desce postaral hlavně Paul McCartney (Eleanor Rigby, Here There And Everywhere, Yellow Submarine), ostatní členové kapely ale také nezaháleli. Třeba takový George Harrison se projevuje jako čím dál větší hudební experimentátor a vizionář, jehož vášeň pro netradiční (hlavně asijské) hudební nástroje už jsme zmiňovali. Nejvýraznějším Harrisonovým zářezem je otvírák celé desky, skladba Taxman.
Pár týdnů po vydání desky The Revolver se kapela úplně naposledy představila americkému (a vlastně zároveň platícímu) publiku, aniž by z téhle výjimečné desky zazněla jediná nota. Důvodem pro absenci v jejich setlistu je právě technická stránka nahraných skladeb, ale právě i konzervativní publikum.
O Beatles toho bylo řečeno a napsáno tolik – a jejich příběh je téměř mytický – že je těžké shrnout jejich kariéru, aniž bychom znovu nezopakovali klišé, která už desítky milionů skalních fanoušků znají. Bezpochyby byli největším a nejvlivnějším počinem rockové éry a zavedli do populární hudby více inovací než kterákoli jiná skupina své doby. Navíc byli jedni z mála umělců jakéhokoli oboru, kteří byli zároveň nejlepší i nejoblíbenější v tom, co dělali.
Datum vydání: 5. 8. 1966
Producent: George Martin
Celkový čas: 35:01 minut
Singly: Eleanor Rigby / Yellow Submarine
Tracklist:
Strana 1
1. Taxman 2:36
2. Eleanor Rigby 2:11
3. I’m Only Sleeping 2:58
4. Love You To 3:00
5. Here, There and Everywhere 2:29
6. Yellow Submarine 2:40
7. She Said She Said 2:39
Strana 2
1. Good Day Sunshine 2:08
2. And Your Bird Can Sing 2:02
3. For No One McCartney 2:03
4. Doctor Robert 2:14
5. I Want to Tell You 2:30
6. Got to Get You into My Life 2:31
7. Tomorrow Never Knows 3:00