Kousek za Prahou, v nenápadné obci Loděnice, sídlí firma GZ Media, která vyrábí většinu gramofonových desek na světě. Jak se proměnily technologie od roku 1951, kdy tamní gramofonka vyrobila první desku? Jak probíhá komunikace s umělci? A existuje něco jako uhlíkově neutrální vinyl? Hostem Stopáže je šéf GZ Media Michal Štěrba.
Ve Spojených státech letos poprvé od osmdesátých let prodej vinylových desek přeskočil prodej CD. Čím si po tolika letech té růstové křivky vysvětlujete, že se gramofonovým deskám tak dobře daří?
Hlavní důvod je, že i přes veškerou digitalizaci lidi prostě milují hudbu. A kvůli zmizení fyzického formátu, tedy cédéček, jim začalo něco chybět. Můžou chodit na koncerty, poslouchat v autě, při běhání, všechno je k dispozici na jeden klik. Ale ten pocit, že mám doma něco, co si můžu vystavit v pokoji, že si můžu prolistovat něco, co mi umožní mít bližší kontakt s mým oblíbeným umělcem, to spousta lidí vyhledává. Chceme vlastnit fyzické věci a dotýkat se jich. Desky splňují tuhle potřebu posluchače a pro umělce zase možnost se vyjádřit.
Je to takhle napříč celým světem? Nebo existuje nějaký specifický trh, který si potrpí na fyzické nosiče?
Je to především anglosaský svět. Západní Evropa a Severní Amerika. To jsou hlavní dva motory růstu zájmu o gramofonovou desku. Jsou i další regiony, kde prodeje desek rostou, ale ta čísla jsou o poznání méně významná.
Patříme už v České republice do té západní sféry?
Zájem o desky v ČR je, je to vidět na českých umělcích, kapelách, vydavatelstvích. Na druhou stranu je český trh s hudbou poměrně malý. Z globálního hlediska je náš trh s vinylovými deskami opravdu zanedbatelný.
Rozhovor spolu natáčíme ve vaší továrně v Loděnici, 10 minut po dálnici za Prahou. Firma GZ Media je ale globální hráč. Kde všude máte továrny na desky?
Desky vyrábíme tam, kde se prodávají, a kde si je zákazníci chtějí kupovat. Naše centrála je kousek od Berouna ve Středočeském kraji, potom máme výrobní závody ve Francii, Kanadě a ve Spojených státech.
Tam jste továrny postavili z nuly, nebo už jste koupili hotovou výrobnu?
Každá z těch fabrik má svůj vlastní příběh. Konkrétně třeba ta francouzská byla neúspěšná firma, která se dostala do konkurzu, my jsme si ji pořídili, znovu postavili na nohy. V Kanadě jsme založili firmu novou. A v Americe dnes vlastníme tři firmy. Dvě na výrobu desek, jednu na výrobu vinylové hmoty. Dvě z nich jsme postavili, jedna byla akvizice.
Jak se na Západě tváří, když přijedete z východní Evropy a řeknete, že chcete koupit lokální neúspěšnou firmu?
Dnes už je to mnohem snažší, protože jméno GZ je ve světě gramofonové desky dobře známé. Ale pamatuju si doby 15 let zpátky, kdy se na nás hledělo s nedůvěrou a velmi opatrně, až negativně. Ale s tím se holt musí člověk vyrovnat.
Zajímá vás jaký je nejmenší náklad, který se dá vyrobit? Proč firma nepřesouvá výrobu na Východ? Poslechněte si celý rozhovor v přehrávači v úvodu článku. Podcast Stopáž vychází každý pátek a můžete ho poslouchat v aplikaci Seznamu, na našem portálu Podcasty.cz a nebo ve všech myslitelných podcastových přehrávačích.