Je to už více než dvacet let, co si tahle okatá kanadská zpěvačka s portugalskými kořeny získala svět písničkou o tom, že je jako ptáček. Tahle někdejší dívenka oslavila nedávno své pětačtyřicáté narozeniny. A to je příležitost ohlédnout se za mimořádnou kariérou jedné z největších hvězd počátku milénia.
Ačkoliv se sama Nelly narodila v kanadském městě Victoria, oba její rodiče jsou Portugalci, pocházející z Azorských ostrovů, kteří se do Kanady přestěhovali až v 60. letech. Právě od nich Nelly vstřebala původní portugalskou hudbu fado i brazilskou bossa novu, jejíž vlivy se projevují v její tvorbě. Patrné to bylo hned na její debutové desce Whoa, Nelly!, se kterou v roce 2000 vstoupila na hudební dráhu. Opravdu pozoruhodné je, že Nelly na desku napsala úplně sama téměř všechny skladby a některé si i sama produkovala. Platí to i pro tento hit, který je skoro až dojímavou oslavou mládí a touhy po svobodě a rozletu. Písnička skvěle zabodovala v hitparádách po celém světě, včetně anglické a americké, a Nelly za ni tehdy ve věku dvaadvaceti let převzala cenu Grammy za Nejlepší ženský popový přednes. Píseň, kterou s Nelly produkovali Gerald Eaton a Brian West (oba členové skvělé kanadské R’n’B skupiny The Philosopher Kings), je i po bezmála čtvrtstoletí nestárnoucím hitem s výraznou melodií, krásnou náladou a velmi citlivým přednesem.
Vedle skladby I’m Like A Bird byla právě tato píseň z debutové desky Whoa, Nelly! tou, která mladičkou a pohlednou zpěvačku dostala na hudební mapu. Píseň nebyla sice tak úspěšná jako předchozí megahit, ale byla do jisté míry potvrzením toho, že Nelly není zázrakem jednoho hitu. K písni existuje poměrně výpravné video, které je z velké části točeno v Čínské čtvrti v Los Angeles. Pozorný divák si však všimne, že v některých záběrech v druhé části videa Nelly sedí a hraje na akustickou kytaru, přitom na zdi za ní je nakreslena vlajka Azorských ostrovů (je to ta bílomodrá s ptákem s roztaženými křídly). Tím samozřejmě odkazuje na už zmíněné rodiště obou svých rodičů, jemuž tímto způsobem posílá pozdrav.
Po vydání megaúspěšného debutu se na Nelly snesla mimořádná očekávání. A pro mladou zpěvačku vůbec nebylo snadné se s nimi vypořádat. V zásadě měla na výběr ze dvou cest. Mohla nahrát desku plnou výrazných hitů s komerčním a rádiovým potenciálem, nebo se pokusit vyšlapat si svoji cestu coby spíše nezávislá umělkyně. Dá se říct, že s albem Folklore zvolila tu druhou cestu. Album ještě více naplnila vlivy tradiční portugalské hudby a vůbec v ní ještě více odkazuje na své kořeny více než na debutu. A taky na lásku k indierockové skupině Coldplay. Bylo na něm několik pozoruhodných hitovek, z nichž nejvýraznější je pak asi skladba Powerless (Say What You Want). A pak tu byla i skladba Forca, která se stala oficiální hymnou tehdejšího fotbalového mistrovství světa v Portugalsku. Přestože deska zněla velmi vyspěle a kompaktně, z prodejního hlediska bylo spíš propadákem. Výrazný úspěch deska slavila, čert ví proč, pouze v Německu. Přesto i po letech rozhodně stojí za poslech.
S třetím albem už se však Nelly rozhodla vsadit na jistotu a dobýt vrcholky hitparád. A spojila se s americkým producentem, který na to v té době měl takřka patent. Timothy Zachery Mosley, známý jako Timbaland, za sebou měl úspěchy s Missy Elliott nebo Justinem Timberlakem, měl do zpěvaččiny tvorby přinést nový zvuk. A práce s Nelly pro něj byla velká výzva. Album Loose, které spolu natočili a vydali v roce 2006, bylo obrovským hitem a dobylo vrchol americké Billboard Chart. Jedním z klíčových hitů alba je tahle píseň, která vznikla ve studiu zcela spontánně v průběhu improvizace. Text pak zpěvačka napsala společně s rapperem Attitudem, její téma je o tom, když to mezi lidmi jiskří. Sama Nelly prozradila, že při psaní vlastně tak trochu doopravdy flirtovali, proto je píseň tak hravá. Attitude pak řekl, že skladba měla pracovní název Blackberry Song, protože všechno, co je v jejím textu, by se dalo použít v milostné SMS.
Existuje ještě jiná slavná píseň stejného jména. Hit z roku 1982 od americké dvojice Hall & Oates. A právě jí a do jisté míry i jejím zvukem se Nelly a Timbaland inspirovali při psané svého hitu, který vyšel rovněž na albu Loose. V době, kdy dvojice tohle album nahrávala, prý společně poslouchali celou řadu osmdesátkových alb od interpretů jako Talking Heads, Eurythmics, Depeche Mode, The Police nebo Madonna. V největší míře se to podle nich otisklo právě do této skladby, která není o žádném lidojedovi, jak by se mohlo zdát, ale o nymfomance, která muže doslova „pojídá“ a stále nemá dost. Byl z toho obrovský klubový i hitparádový hit na obou březích Atlantiku a mimo USA se jedná o vůbec nejúspěšnější píseň Nelly Furtado (v Americe jej v úspěchu trumfla předchozí Promiscuous).
I další z velkých hitů svojí kariéry Nelly natočila ve spolupráci s extrémně talentovaným a vlivným producentem Timbalandem a pochází z jejich desky Loose. Její vznik je zajímavý. Jedna z nahrávacích session se protáhla do pozdních ranních hodin a kolem čtvrté ráno Timbaland řekl Nelly, že by měla jet domů se prospat, protože je očividně unavená. Nelly však někde četla, že kapela U2, jejíž je zapálenou fanynkou, napsala řadu svých slavných písní nad ránem ve studiu. Timbalandovi prý řekla: „Vážně?“ Nasadila si kapuci a začala jamovat. Během její improvizace, kterou producent naštěstí nahrával, vznikla podstatná část melodické linky k této skladbě. Bylo z toho první místo prodejní hitparády v USA, ale také rádiových žebříčků v Česku i na Slovensku.
A ještě jedna zmínka ze slavného alba Loose, které Nelly natočila s Timbalandem. Zajímavé přitom je, že videa k této skladbě a předchozí Say It Right se točila soubězně. Navíc je spoluautorem této skladby Chris Martin, zpěvák a frontman Coldplay, kterou Nelly dlouhodobě miluje. S Chrisem jsou dokonce dobří přátelé. Došlo k tomu však náhodou v Miami, kde se oba potkali na udílení cen MTV. Nelly prozradila Martinovi, že momentálně točí desku s Timbalandem. Martin na to odpověděl, že producenta obdivuje a jestli by se někdy mohl stavit nakouknout do studia, když budou pracovat. Sám Timbaland přitom v té době prý intenzivně poslouchal album X&Y od Coldplay, a tak nadšeně souhlasil. Ještě následujícího večera se potkali ve studiu The Hit Factory v New Yorku, kde společně napsali tuto baladu píseň.
Deskou Loose Nelly Furtado zcela zjevně dosáhla vrcholu svojí popularity a dost možná uměleckých a pěveckých limitů. Vydala ještě několik alb, ale žádné se už komerčním úspěchem nemohlo rovnat debutu a Loose. Na druhou stranu se jedná o tak mimořádná a výrazně úspěšná alba, že se tomu ani nelze příliš divit. A Nelly se po svém zatím posledním albu The Ride z roku 2017 dobrovolně odebrala do hudebního důchodu. Na konci letošního léta však vyšla její nová skladba, která je po šestnácti letech její první spoluprací s Timbalandem. Přičemž do studia si společně pozvali ještě jednu těžkou váhu, Justina Timberlaka. Nemá se však jednat o předzvěst nové desky Nelly Furtado, vyjít by měla na Timbalandově studiové desce, která je naplánovaná na příští rok. Jestli se ale vrátí sama Nelly? Kdoví? Na opravdový důchod je ještě přece jen trochu mladá.