Je to přesně čtyřicet let od vydání prvního alba dívky jménem Madonna Louise Veronica Ciccone. Můžeme si o ní dnes myslet cokoliv, ale fakt, že se dokázala čtyři dekády udržet na špici hudebního byznysu, je každopádně hodný respektu. Pojďme si ale připomenout, jak vůbec vznikla její první deska.
Už od mala prý věděla, že bude jednou slavná. Svoji kariéru začala jako tanečnice a zpěvačka v různých kapelách v Bay City v Michiganu, odkud pochází. V polovině 70. let se přestěhovala do New Yorku, kde skočila šipku do tamní hudební scény. Potkala se tu mimo jiné i s producentem a hudebním skladatelem Johnem „Jellybean“ Benitezem, se kterým začala spolupracovat na několika demonahrávkách.
Madonna nikdy neohromovala nádherným vokálem s obřím rozsahem, měla však charisma, dobrý vkus a hlavně si šla tvrdě za svým. Díky tomu získala pozornost několika hudebních producentů a nahrávacích společností. V roce 1982 podepsala nahrávací smlouvu s vydavatelstvím Sire Records, které bylo součástí Warner Bros. Tu jí nabídl přímo šéf společnosti Seymour Stein, který byl jejím talentem ohromen. A tato smlouva Madonně umožnila nahrát první desku.
Deska s prostým názvem Madonna a krásnou černobílou fotografií trochu zamračené zpěvačky na obalu vyšla 27. července 1983. Většinou byla natočena ve studiu Sigma Sounds Studios v New Yorku a producenty a spoluautory písní byli Benitez, tehdy slavný diskžokej Mark Kamins a kytarista Reggie Lucas, kterého Madonna potkala prostřednictvím svého tehdejšího přítele, jímž nebyl nikdo jiný než slavný výtvarník Jean-Michelle Basquiat (jejich románku se věnuje i životopisný film o tomto malíři a Madonnu zde hraje Courtney Love). Hudebně se jednalo o chytlavý mix tehdy dominantních žánrů jako disco, post-punk a new wave. A stačí vyjmenovat pětici singlů, které z ní vyšly, a hned je jasné, jak velký milník to byl nejen pro Madonnu, ale pro celou hudbu tehdejší dekády. Byly to (v tomto pořadí) Everybody, Burning Up, Holiday, Lucky Star a Borderline.
Zajímavé je, že skladbu Holiday, která je dodnes asi největším hitem z ní, původně napsala dvojice Curtis Hudson a Lisa Stevens-Crowder pro svoji kapelu Pure Energy. K Madonně se dostala až prostřednictvím Beniteze, který ji pro ně měl produkovat. Album se setkalo s velkým komerčním úspěchem. V americkém žebříčku Billboard 200 se dostalo až na 8. příčku a strávilo v něm celkem 168 týdnů. Dva singly z alba, Holiday a Borderline, se staly hity, které se umístily na předních příčkách hitparád. Madonna se však stala nejen ikonou hudební, ale také módní. A pro (nejen) americké dívky najednou začala zosobňovat prototyp sebevědomé, silné ženy, která se dokáže prosadit ve světě můžu.
Úvodní foto: Robert Alexander / Getty Images