Zatímco ještě nedávno nešlo sehnat jiné tričko pro malé slečny než s Elsou a Annou, popřípadě s jednorožci, nyní okupuje holčičí módu Barbie, která díky stejnojmennému snímku opět začala být více než in. V kinosálech prožívají bouřlivé emoce osoby různého pohlaví, orientace a věku, vzdělání a intelektuálního zaměření (i když se filmoví fanoušci žertovně dělí na tým Barbie a tým Oppenheimer).
Pečlivě rozvinutá fantazie o tom, co by řekla Barbie na současný svět, kdyby oživla, předkládá explicitně feministická stanoviska. Protože si nehraje na vážnou záležitost, mohou být tato sdělení akceptována, navíc proto, že je to pravda. Film o přílišných nárocích na vzhled a chování žen, které není možné naplnit, o nerovném zastoupení na vedoucích pozicích, nerovných platech a lidských právech, který vás provede pestrou škálou emocí, to zní samo o sobě jako sci-fi. Nicméně režisérka Greta Gerwig to s přehledem dokázala zrealizovat. Opulentní křiklavě barevná 114minutová jízda nelze přesně popsat: Je to satira? Je to pohádka? Je to švihlá road movie? Existenciální drama, nebo muzikál? Jisté je, že se dotýká citů žen toho gangu, kterým hraní si s panenkami a převlékání z jedněch hadříků do druhých nic neříkalo, ale i těch, kterým takřka ožívaly bárbíny v rukou po celé dětství.
Divíme se, ale od Grety Gerwig (Lady Bird) a Noama Baumbacha (Manželská historie) se nedalo nic jiného, než scénář o mnoha vrstvách, který neposkytne odpočinek, čekat. Užít si mimo spousty Barbie můžete Willa Ferella a uvidíte, jak vyrostl Connor Swindells, který se dojemně potácel svého času jakožto Adam v Sexuální výchově. Rozpovídat se o všech Barbies a všech Kenech by bylo na dlouho, opravdovým pohlazením je zjevení Helen Mirren. I o soundtracku se bude dlouho mluvit.
Úspěchu Barbie by nebylo bez dokonalosti hereckého projevu Margot Robie. Nelze než opakovat ostatní komentátory, že se pro tuto roli narodila. Dokonce i kritici, kteří ji považují za příliš starou a vrásčitou (považte, Margot je 33 let!), nahrávají sdělení filmu, že zazlívat ženám jejich nedokonalost je prostě out a trapné. Mimochodem, o věku panenky Barbie nikdy nepadlo za celou éru její vlády v dívčích pokojíčcích ani slovo. Šlo prostě o to, že je dospělá, protože holčičky si už nechtěly hrát na maminky. I to je zobrazeno ve snímku rovnou na úvod, kde si tvůrci vypůjčili motiv z Kubrickovy Vesmírné Odyssey. Panence Barbie je totiž ve skutečnosti 64 let.
Proč však byli při odchodu z kinosálů rozesmátí i kluci a muži? Jednoznačně díky Ryanu Goslingovi, který se stejně jako Margot ponořil do sebeironie s grácií, se kterou sám šíří virální video, ve kterém nechce papat cereálie. Jeho Ken se dotýká jiných věčných popkulturních idolů z historie, jakým například byl John Travolta v Pomádě , a stejně jako Barbie naznačuje, že i muži mají problém s vysokou laťkou nastavenou společností, pokud nejsou naprosto perfektní. Divákovi, který přistoupí na tuto hru plnou humoru, trhá srdce vidět Barbie ve scéně, kdy jí hrozí opětné zavření do pout krabice, a rovněž lituje všechny Keny světa, kteří netuší co se sebou, pokud je nedefinuje jejich vztah, práce, nebo jiný atribut jako v případě Kena ve filmu pláž.
Emocionální nálož je funkční, přestože když se z toho otřesu vzpamatujete, musí vám dojít, že přese všechny zmínky o patriarchátu jde o masivní marketing. Kdo by se byl nadál, že motiv Barbie na tričku získá nádech revolty. Z filmu Barbie se vám pořádně začnou zvedat paty (i těm, co ze zásady nesnáší muzikály) a zdá se, že z růžové se stane barva punku.
Zdroj fotografií: Vertical Entertainment