Už 43 let uplyne ode dne, kdy Candy Montgomery v sebeobraně jednačtyřiceti údery sekyrou usmrtila svou přítelkyni Betty Gore. Pátek 13. června 198O se zapsal do dějin rovněž kvůli následujícímu soudnímu procesu, který překvapivě Candy osvobodil.
Případ je natolik fascinující, že se jeho filmového zpracování ujaly hned dvě streamovací společnosti – Hulu vloni uvedlo pětidílné drama pod názvem Candy: Smrt v Texasu, a nyní je k dispozici na HBO seriálové vyprávění Láska a smrt o sedmi epizodách. Úplně poprvé však příběh zobrazil režisér Stephen Gyllenhaal jako film Smrt na malém městě už v roce 199O.
Není to zase tak neobvyklé, že se dvě produkce v takřka stejnou dobu chopí stejné látky. Něco by o tom mohl vyprávět Miloš Forman, když na konci 80. let natáčel Valmonta těsně vzápětí poté, co vznikly Nebezpečné známosti. Valmont ve srovnání s tímto filmem velmi utrpěl na tehdejší návštěvnosti, v dlouhodobém měřítku je však považován za kvalitnější dílo.
Scénáristka Robin Veith, která napsala spolu s Nickem Antoscou scénář ke Candy: Smrt v Texasu, kterou pro české diváky přinesl Disney Plus, žádné rozladění vůči konkurenční sérii nedala znát: „Existuje sto způsobů, jak si vyložit příběh Candy Montgomery, a jsme jen rádi, že se jí další autoři věnují.“
Tím důvodem, proč je fajn věnovat pozornost oběma interpretacím, je čirá zvědavost. Tak trochu si přejeme přehrát celou tu trýznivou podívanou znova a doufáme, že se dozvíme nějaký další detail, který by nám ten masakr sekyrou pomohl pochopit. Byla snaha vysvětlit Candyinu zuřivost disociativním odloučením a zkratem plynoucím z traumatu z doby jejích čtyř let, kdy jí maminka zakázala po úrazu hlavy plakat, pravdivá, nebo šlo o geniální tah její obhajoby?
Když sousedé přivolaní znepokojeným Alanem Gorem, Bettyiným manželem, viděli, co z Betty zbylo, domnívali se, že zemřela střelnou zbraní, protože její obličej vypadal jako rozstřílený na kusy. Dobré filmové dílo, které uchopuje nějakou reálnou událost, by nemělo dávat přesná vysvětlení, ale spíše klást otázky. Ani Candy: Smrt v Texasu, ani Láska a smrt nevyznívají naštěstí jednoznačně.
V prvním případě si Candy zahrála Jessica Biel a vizuálně se skutečné Candy svým účesem více blíží než Elisabeth Olsen (Oldboy, Wind River). Obě Candy jsou herecky ztvárněny perfektně, rozdíl je spíše v tom, co vyjadřují. Candy ze série Hulu dostává ve scénáři větší příležitost rozvinout téma mateřství, dokonalé péče o děti a obětavosti, s níž ona zůstává vždy až na posledním místě. Tato frustrace pak vysvětluje její potřebu porušit pravidla konvencí a spáchat akt nevěry. Dopřát si tajné potěšení románku s manželem kamarádky provede taky stylem perfekcionistky: Se seznamem pravidel a eliminací rizik. No, nepovedlo se.
Candy hraná Elisabeth Olsen je o něco křehčí, s doširoka otevřenýma laníma očima se jeví naivněji a více jí věříme její verzi – tedy tu, že tím, co provedla, byla nejvíc vyděšena a překvapena ona sama. A že její snaha zahladit cokoliv, co by vedlo k nějakému podezření, byla vlastně touhou skutečně vytěsnit celou tu hroznou situaci zápasu o život.
I Betty Gore hraná Melanií Lynski v loňské sérii je o něco plastičtější postava. Oproti Candy je navíc plnoštíhlejší než Betty hraná Lily Rabe v sérii Láska a smrt, takže lépe vynikne, proč je pro jejího manžela přitažlivější Candy se skvělou postavou. A taky proč mohla mít v potyčce se sekyrou v prvních chvílích fyzickou převahu. Loňská Betty je protivnější a lépe vidíme, jak obě konkurující si ženy zvládají svou roli hospodyněk rozdílně. Pro Candy je všechno hračka a mateřství ji naplňuje, Betty nesnáší být sama doma, frustruje ji péče o domácnost a děti a trpí emocionálními výkyvy.
Která Candy a Betty lépe odpovídá skutečnosti a má nám více co dát, ukáže spíše čas, nicméně skutečná Candy nám k tomu nic neřekne – žije pod změněnou identitou a profesně se našla jako rodinná terapeutka. Betty Gore už neřekla nikomu nic od pátku třináctého 198O. Nechť je jí země lehká.
Autorský článek
Zdroje fotografií: Hulu, HBO Max, Jake Giles Netter / HBO Max