Alkohol je jak známo špatný sluha a ještě horší pán. Ohnivá voda proto pobila nejenom původní obyvatele Ameriky, ale také miliony lidí ve zbytku světa. Fenomén alkoholismu se samozřejmě nevyhýbá ani filmovému plátnu, kde se tomuto palčivému sociálně-patologickému jevu věnovala spousta filmařů. Na svět uvedli mnohovrstvé zpracování našeho národního sportu.
Na úvod si představme snímek, který byl neprávem pozapomenut. Satirické komediální drama vychází z novely legendárního Charlese Bukowskiho, který přinesl světu i Henryho Chinaskiho. Chinaski střídá momenty geniality s absolutním výmazem, který filtruje skrze básně a sebedestruktivní kalení, které nemá konce. Až do momentu, kdy mu do života vstoupí atraktivní a sečtělá alkoholička Wendy v podání Faye Dunaway. Pár žije podle vlastních pravidel. „Nedostala jsi práci? Tak pojď, oslavíme to!“ Příležitostí porvat se, nebo přihnout si v 8 ráno je přeci každý den hodně.
Štamgast se zároveň stal jednou z nejvýraznějších rolí Mickeyho Rourka, který se v době natáčení natáčení sám v Henryho Chinaskiho proměňoval. Historky praví, že Rourke na place opravdu silně zapáchal po alkoholu a cigaretách. Navíc jej začala provázet pověst domácího násilníka. Kdysi slibně rozjetá kariéra mizela v prachu. Herec postupně přišel o přední zuby, opíjel se, fetoval a dokonce se neúspěšně pokusil o sebevraždu. Někdejšímu sexsymbolu jeho životní divočina nenávratně poškodila obličej a s velkými obtížemi se skrze boxerskou odbočku vrátil na stříbrná plátna. Mickey Rourke po letech zažil jeden z největších hollywoodských comebacků díky snímkům Sin City a Wrestler, kde hrál podobně jako ve Štamgastovi sám sebe. Tentokrát už své polepšené já.
Dánská kinematografie zažívá v posledních letech obrovský boom a velký podíl na tom má i její největší hvězda Mads Mikkelsen. Tomu se daří nejenom na domácím písečku, ale také v Hollywoodu. Mikkelsen tyto scény rád střídá, a tak se často vrací i do Dánska. Právě v jeho rodné zemi vznikl i jeden z nejlepších evropských filmů posledních let s příznačným názvem Chlast.
Tak trochu jako Jin a Jang ukazuje obě strany mince, které mohou ukazovat benefity i stinnou stránku nejpopulárnější návykové látky na světě. Chlast ukazuje sociální experiment, který na sobě provádí tři přátelé, civilním povoláním středoškolští učitelé. Zprvu zábavná a uvolňující jízda se postupem času a promile začne proměňovat v utrpení, kde přežijí jen ti nejsilnější a neodolnější jedinci.
Nicolas Cage dnes platí za chodící meme a jeho šílené herectví platí za vlastní subžánr. V devadesátých let šlo o jednoho z nejnadějnějších herců své doby, což naplno ukázal v krásném sebedestruktivním a oscarovém snímku Leaving Las Vegas. Zlatý plešoun zamířil právě do hercovy náruče, který v roli osamělého scenáristy Bena předvedl svůj životní výkon.
Ústřední hrdina se po zlatém padáku rozhodne, že zapálí cestovní pas, přebytečné oblečení a rozhodne se celoživotní úspory investovat do jednoho velkého mejdanu. Při setkání s prostitutkou Serou dojde k nečekanému spojení, kterému stojí v cestě jen Benova fyzická závislost na flašce něčeho ostřejšího. Změní své původní plány, nebo se rozhodne naplnit původní děsivý scénář, který pro sebe napsal? Nicolas Cage v jednom z nejsilnějších dramat devadesátých let naplno prodal svůj potenciál a v kombinaci s pověstným fyzickým herectvím stanul na svém kariérním vrcholu.
Hokejové mistrovství světa u nás má zvláštní status a spolehlivě každoročně dokáže narvat hospody po celé republice. Tomuto alkoholicko-společenskému fenoménu se věnuje i povedený domácí snímek Mistři, který se nebojí jít pořádně na dřeň. Dílo režiséra Marka Najbrta sleduje dění v českoněmeckém pohraničí, kde už dlouhodobě bublá spor mezi místním novým a původním obyvatelstvem, který se filtruje právě skrze branky, body a alkoholické vrhy.
Na malém prostoru je tak během šampionátu rozehrán turnaj o životy místního obyvatelstva. Řeší se rasismus vůči místnímu Romovi, spory mezi městem a vesnicí, Čechy a Němci, nebo nevěra mezi „kamarády od vedle“. A do všeho ještě prostupuje místní agrometalista, který po flašce tvrdého dokáže přesně predikovat výsledky jednotlivých zápasů. Mistři jsou místy až fyzicky nepříjemnou podívanou o lidské malosti, závisti a prázdnotě.
Není žádným tajemstvím, že život Bena Afflecka je jako na houpačce. Někdejší miláček Ameriky se musel nejprve vyrovnat s nečekanou popularitou, poté uměleckým odvržením, nečekaným comebackem, Oscary i neúnosným tlakem v roli nového a nikdy nepřijatého Batmana. Affleck své problémy nejčastěji řešil dvěma způsoby – nevěrou a pořádnou porcí alkoholu. Cestou zpátky, ve které hraje postavu Jacka Cunninghama, se snažil sám vyrovnat s vlastními alkoholovými relapsy.
Jack Cunningham platil kdysi za velký basketbalový talent, jeho šance na kariéru v NBA ovšem zmařil alkoholismus. Po letech v zatracení je na palubovku opět přivolán coby trenér mládeže. Affleck ve snímku předvádí strhující výkon, ve kterém se vyrovnává se svým největším životním nepřítelem. Odborná i fanouškovská obec proto vzaly Afflecku znovu – už poněkolikáté – na milost. Sám hrající režisér se snaží jít příkladem. O své závislosti mluví otevřeně v rozhovorech a doporučuje to i všem ostatním. Klobouk dolů za upřímnost a držíme palce v abstinenci!
Zdroje: csfd.cz, kinobox.cz, moviezone.cz