Když někdo usiluje o roli a nezíská ji, zpravidla se tím nechlubí. Později pronikne na veřejnost informace, že tvůrci pro film zvažovali i jiné představitele, kteří se ale museli věnovat jiným projektům, nebo to z jiných důvodů prostě nevyšlo. Maggie Gyllenhaal se nestyděla říct, že přišla o roli proto, že jako aktérku milostné zápletky s 55letým hereckým partnerem připadala filmovým producentům ve svých 37 letech příliš stará. V interview na toto téma uvedla, že: „Nejdřív jsem se kvůli tomu cítila velmi mizerně, pak jsem byla naštvaná a pak jsem se začala smát.“
Maggie Gyllenhaal se nikdy moc nebála, co si o ní kdo myslí. Prokázala to v kontroverzním filmu Sekretářka (2002) o romantizované podobě BDSM praktik, v seriálu The Deuce: Špína Manhattanu (který také produkovala) o počátcích pornoprůmyslu hrála prostitutku a pozdější režisérku pornofilmů. A jako režisérka dirigovala skvělý herecký koncert Olivie Colman a Jessie Buckley z roku 2020 Temná dcera. Tento film odvážně zdvihá téma nešťastně prožívaného mateřství a otázky, jestli odejít od rodiny je pochopitelné pouze v případě muže, zatímco matka, která se cítí svým mateřstvím uvězněná a opustí své děti, je odsouzeníhodná takřka jako lidská zrůda. Ženy a muži jsou zkrátka souzeni společností rozdílně a nejlépe je to vidět na hodnocení vzhledu a věku.
V českých reáliích se nepsaného pravidla, že milostný příběh mohou ve filmu zažívat jen mladší žena a starší muž, stále urputně držíme. V pohádce z roku 2020 O vánoční hvězdě usiloval o princeznu hranou tehdy 23letou Leonií Brill o 10 let starší Vojta Kotek. Těžko si umíme představit, že by věkový rozdíl mohl být nastaven obráceně. Obecně ty herečky, které už nejsou princeznovského vzhledu a nevypadají jako čerstvě plnoletá sexbomba, mají tak trochu smůlu. Psychologických, akčních a milostných rolí se prostě může zhostit muž klidně až do šedesátky nepoměrně častěji než žena.
Krásný průlom do tohoto tabu znamenal loňský oceňovaný film Hodně štěstí, pane Veliký (Good Luck to You, Leo Grande), který převrací klišé filmového průmyslu i vnímání věkových rozdílů žen a mužů ve společnosti naruby. Emma Thompson hraje ženu, která si zaplatí společnost muže (Daryl McCormack) včetně sexuálních služeb. Věkový rozdíl mezi nimi je takový, že v jiném příběhu by mohla hrát jeho matku (což film sama v dialozích zmiňuje). Bývalá učitelka hledá vztah k vlastní sexualitě po smrti manžela, s kterým prožila dekády let manželství v duševní i fyzické osamocenosti, poznává, co chce a nechce, ale také hranice a respekt k druhým. Jemné vyprávění scénáře Katy Brand v režii Sophie Brand dovoluje ukázat, že žena ve věku, v kterém v českých filmech hraje babičky, umí být krásná v reálném slova smyslu sebevědomí ženy.
Přirozená a neretušovaná Emma Thompson svou rolí, kterou ve svých 63 letech hraje i nahá, vyjádřila něco podobného, co řekla Kate Winslet v komentáři k seriálu Mare z Easttownu, tedy že má právo vypadat na svůj věk i v sexuálních scénách a doslova si to přeje (například aby bylo vidět její neploché břicho).
Femme fatale prostě nemusí být do třicítky, což se příjemně snažila naznačit dodnes populární komedie Ženy v pokušení z roku 2010, kde Eliška Balzerová (rovněž v 63 letech) učinila něco, co se už v takové míře v českém filmu neopakovalo. Zahrála lamačku srdcí, která chybuje, ale do konce svých dní je sama sebou a má ráda jak sebe, tak své tělo. Komediální ráz toto sdělení však poněkud zakryl.
James Bond může být prošedivělý a přitom současně sexy, herečky v podobném věku zobrazené v milostných příbězích jsou k vidění častěji prozatím v kontroverzních snímcích. Seriál Kominského metoda (2019) Michaela Douglase nechává setkat s jeho kolegyní Kathleen Turner a svět se divil, že ona už nevypadá jako sexy dračice z dob Honby za klenotem Nilu. Přitom se zdá tak jednoduché pochopit, že ženy stárnou. Stejně jako muži.
Autorský článek
Foto: Profimedia a Erik Voake / Netflix / The Hollywood Archive / Profimedia