Hudba na prvním místě / Music First /
Celý playlist
Lifestyle

Alfa Romeo Tonale: První elektrifikované italské krásce věnoval orgány Jeep Compass

Honza Koubek
01. 10. 2023

Alfa Romeo až od loňského roku neměla ani jeden elektrifikovaný model, když tedy nepočítáme některé mildhybridní motory. Pořádný hybrid ale přišel až s Alfou Romeo Tonale, což je kompaktní crossover, založený na stejné platformě jako Jeep Compass.

I Jeep Compass se prodává s hybridním pohonem, ale v tomto případě nejde o stejné systémy. Alfa Romeo totiž přidává silnější elektromotor a větší akumulátor, takže se s celkovým výkonem 280 koní rázem přesouvá na nejvyšší příčku v nabídce Tonale. Než se ale dostaneme k tomu, jak hybridní Tonale vlastně jezdí, musíme se zastavit u jiné věci: Design Alfy Romeo je od začátku navržený pro elegantní sedany, takže se Honza Koubek zpočátku trochu obával, jak se bude vyjímat na vysokém a trochu neforemném crossoveru. Obavy jsou však zbytečné. Mezi všemi svými soupeři Tonale vyniká evokativními a zajímavými tvary, výrazná maska křičí do světa, že přijíždí Alfa Romeo a také interiér vás nenechá ani na vteřinu pochybovat, v jakém autě vlastně sedíte.

Další díly (296)

Ještě zbývá kus cesty

Doby, kdy Alfy měly výrazné kulaté analogové budíky, každý ve vlastním tunýlku, ty už jsou sice pryč a pod volantem najdete digitální kokpit, ale jinak vás architektura palubní desky nenechá na pochybách, v jaké značce že to sedíte. Typicky tmavé, většinou černé plasty vytvářejí pocit útulnosti a materiály jsou znatelně lepší, než jsme u téhle značky byli zvyklí. Jedním dechem ale musíme dodat, že Alfě ještě zbývá kus cesty: Na některých místech jsou plasty viditelně laciné a dílenská kvalita místy nedosahuje úrovně prémiových soupeřů, proti kterým Tonale chce bojovat, tedy například Audi Q5, BMW X1 nebo Volvo XC40. Tonale totiž začíná na 912.000 Kč a testovaná verze Veloce s plug-in hybridem, metalízou, pěknými koly a další výbavou se vyšplhala na milion a půl.

Sportovní srdce stále bije

Hybridní Tonale má celkem 280 koní, ale při běžné jízdě se to moc nezdá. Plný výkon totiž ucítíte, až když přepnete na sportovní režim a zašlápnete pedál plynu skutečně až do podlahy. A pokud možno na rovince, protože v zatáčkách ucítíte, že kombinovaný systém se dvěma motory a akumulátorem zvýšil pohotovostní hmotnost na více než 1,8 tuny. Tohle prostě není lehkonohá Alfa, na jaké jsme byli zvyklí někdy před 10 lety. Ale pozor: V porovnání se soupeři jezdí pořád víc než slušně. Když své vnímání překalibrujete na dnešní měřítka, pořád se dá mluvit o tom, že Cuore Sportivo, neboli sportovní srdce, stále bije. V zatáčkách je Tonale i přes svou hmotnost a trochu vyšší těžiště mrštné a má skvělou mechanickou přilnavost, k tomu se přidává celkem pěkný zvuk výfuku. Honza se bez mučení přiznal, že si to během testování na některých točitých okreskách docela užíval.

Zapomenete, jak se tankuje benzín

Kouzlo plug-in hybridu je ale v tom, že když pak přijedete do města, spalovací motor vás přestane rušit. A Tonale je v tomto směru velmi dobře naladěný hybrid. Akumulátor má využitelnou kapacitu 12kWh, což znamená reálný elektrický dojezd 50 km. Když se budete trochu snažit, ujedete i o deset kilometrů víc. Elektromotor samotný má přitom výkon 122 koní a točivý moment 250 Nm, což rozhodně stačí i na celkem svižnou jízdu. Pro lidi, kteří mají doma garáž a většinou jezdí jen po městě, to znamená, že skoro zapomenou, jak se tankuje benzín. A navíc si vlastně ani nemusí pořizovat wallbox, protože akumulátor se i z běžné 230V zásuvky nabije do plné kapacity za 6,5 hodiny. V kombinovaném režimu má pak elektromotor dost síly, aby benzínovému motoru ve středních rychlostech pomohl ke znatelně lepší pružnosti a bleskové odezvě na plynový pedál.

Detaily testovaného vozu ve fotogalerii

Není pro každého

Je pravda, že hybridní varianta nebude pro každého. Pokud nemáte domácí nabíjení, nedává zatím moc velký smysl. A navíc je poměrně drahá. Alfa Romeo ale samozřejmě nabízí i spalovací verze, a to včetně dnes už poměrně netradiční naftové varianty s šestnáctistovkou JTDm se 130 koňskými silami.

Test hybridní Alfy si pusťte ve videu

Neděle
14:00 – 15:00
Garáž
Vše co vás může zajímat o autech.
Jan Koubek

Kromě testu Alfy Romeo Tonale se v aktuálním vydání pořadu Garáž od Honzy Koubka dozvíte o připravovaném plug-in hybridním pick-upu od Fordu o elektrickém Jeepu, který přestává být výhradně elektrický, nové vrcholné verzi Renaultu Austral, ale také o zbrusu nové krásné Toyotě C-HR.

Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn a na YouTube kanálu 1000 koní

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM