Alfa Romeo až od loňského roku neměla ani jeden elektrifikovaný model, když tedy nepočítáme některé mildhybridní motory. Pořádný hybrid ale přišel až s Alfou Romeo Tonale, což je kompaktní crossover, založený na stejné platformě jako Jeep Compass.
I Jeep Compass se prodává s hybridním pohonem, ale v tomto případě nejde o stejné systémy. Alfa Romeo totiž přidává silnější elektromotor a větší akumulátor, takže se s celkovým výkonem 280 koní rázem přesouvá na nejvyšší příčku v nabídce Tonale. Než se ale dostaneme k tomu, jak hybridní Tonale vlastně jezdí, musíme se zastavit u jiné věci: Design Alfy Romeo je od začátku navržený pro elegantní sedany, takže se Honza Koubek zpočátku trochu obával, jak se bude vyjímat na vysokém a trochu neforemném crossoveru. Obavy jsou však zbytečné. Mezi všemi svými soupeři Tonale vyniká evokativními a zajímavými tvary, výrazná maska křičí do světa, že přijíždí Alfa Romeo a také interiér vás nenechá ani na vteřinu pochybovat, v jakém autě vlastně sedíte.
Doby, kdy Alfy měly výrazné kulaté analogové budíky, každý ve vlastním tunýlku, ty už jsou sice pryč a pod volantem najdete digitální kokpit, ale jinak vás architektura palubní desky nenechá na pochybách, v jaké značce že to sedíte. Typicky tmavé, většinou černé plasty vytvářejí pocit útulnosti a materiály jsou znatelně lepší, než jsme u téhle značky byli zvyklí. Jedním dechem ale musíme dodat, že Alfě ještě zbývá kus cesty: Na některých místech jsou plasty viditelně laciné a dílenská kvalita místy nedosahuje úrovně prémiových soupeřů, proti kterým Tonale chce bojovat, tedy například Audi Q5, BMW X1 nebo Volvo XC40. Tonale totiž začíná na 912.000 Kč a testovaná verze Veloce s plug-in hybridem, metalízou, pěknými koly a další výbavou se vyšplhala na milion a půl.
Hybridní Tonale má celkem 280 koní, ale při běžné jízdě se to moc nezdá. Plný výkon totiž ucítíte, až když přepnete na sportovní režim a zašlápnete pedál plynu skutečně až do podlahy. A pokud možno na rovince, protože v zatáčkách ucítíte, že kombinovaný systém se dvěma motory a akumulátorem zvýšil pohotovostní hmotnost na více než 1,8 tuny. Tohle prostě není lehkonohá Alfa, na jaké jsme byli zvyklí někdy před 10 lety. Ale pozor: V porovnání se soupeři jezdí pořád víc než slušně. Když své vnímání překalibrujete na dnešní měřítka, pořád se dá mluvit o tom, že Cuore Sportivo, neboli sportovní srdce, stále bije. V zatáčkách je Tonale i přes svou hmotnost a trochu vyšší těžiště mrštné a má skvělou mechanickou přilnavost, k tomu se přidává celkem pěkný zvuk výfuku. Honza se bez mučení přiznal, že si to během testování na některých točitých okreskách docela užíval.
Kouzlo plug-in hybridu je ale v tom, že když pak přijedete do města, spalovací motor vás přestane rušit. A Tonale je v tomto směru velmi dobře naladěný hybrid. Akumulátor má využitelnou kapacitu 12kWh, což znamená reálný elektrický dojezd 50 km. Když se budete trochu snažit, ujedete i o deset kilometrů víc. Elektromotor samotný má přitom výkon 122 koní a točivý moment 250 Nm, což rozhodně stačí i na celkem svižnou jízdu. Pro lidi, kteří mají doma garáž a většinou jezdí jen po městě, to znamená, že skoro zapomenou, jak se tankuje benzín. A navíc si vlastně ani nemusí pořizovat wallbox, protože akumulátor se i z běžné 230V zásuvky nabije do plné kapacity za 6,5 hodiny. V kombinovaném režimu má pak elektromotor dost síly, aby benzínovému motoru ve středních rychlostech pomohl ke znatelně lepší pružnosti a bleskové odezvě na plynový pedál.
Je pravda, že hybridní varianta nebude pro každého. Pokud nemáte domácí nabíjení, nedává zatím moc velký smysl. A navíc je poměrně drahá. Alfa Romeo ale samozřejmě nabízí i spalovací verze, a to včetně dnes už poměrně netradiční naftové varianty s šestnáctistovkou JTDm se 130 koňskými silami.
Kromě testu Alfy Romeo Tonale se v aktuálním vydání pořadu Garáž od Honzy Koubka dozvíte o připravovaném plug-in hybridním pick-upu od Fordu o elektrickém Jeepu, který přestává být výhradně elektrický, nové vrcholné verzi Renaultu Austral, ale také o zbrusu nové krásné Toyotě C-HR.
Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn a na YouTube kanálu 1000 koní.