Je jen těžko uvěřitelné, že současné Audi Q7 je ve skutečnosti teprve druhou generací tohoto modelu. Zdá se, jako by na silnicích jezdila už dlouhé roky. Ve skutečnosti to není tak dávno, ale i tak je pravda, že jiná auta za stejnou dobu stihnou generace tři.
První generace Audi Q7 přišla v roce 2005 a získala si pověst obřího, schopného, ale také trochu arogantního zástupce nové módní vlny velkých pseudoteréňáků. V prodeji vydržela dlouhých deset let, zahrnovala i takové speciality jako model s šestilitrovým vidlicovým dvanáctiválcem. Prodalo se kolem 300 tisíc kusů. Tato druhá generace přišla v roce 2015, zpočátku s benzínovými a naftovými motory, ale záhy byl představen model Q7 e-tron TDI Quattro, což byl hybrid s naftovým šestiválcem a elektromotorem. V roce 2020 prodělala druhá generace zásadní facelift, jehož výsledek, který Honza Koubek zevrubně otestoval. A nejen to, pod jeho kapotou byla silnější verze nejnovějšího plug-in hybridního pohonu, nazvaná Q7 60 TFSIe, která spojuje pohon synchronním elektromotorem a benzínový třílitrový vidlicový šestiválec.
Společný systémový výkon je 462 koní a točivý moment 700 Nm, což jsou naprosto dostatečné hodnoty i pro 2,5tunové SUV. S výjimkou špičkových SQ7 se čtyřlitrovými twinturbo osmiválci je tenhle hybrid momentálně nejrychlejší Q7 na trhu. Nedá se ale přímo říct, že je to auto, které by vás nějak zásadně pobízelo k dynamické jízdě. Odpich má monumentální, na pohyb plynovým pedálem reaguje okamžitě a předjíždění s ním je věcí okamžiku, zároveň ale i přes všechnu důmyslnou techniku podvozku v zatáčkách ucítíte, že neřídíte zrovna muší váhu. Ve srovnání s Q7 s třílitrovým naftovým šestiválcem je hybridní Q7 zhruba o tři metráky těžší – většinu viny nese pochopitelně akumulátor o kapacitě 17,3 kWh, který zároveň trochu zmenšuje prostor pro zavazadla. Místo původních 865 litrů máte k dispozici 650. Ale i to je pořád ještě slušně velký kufr.
Ihned po usednutí musíte ocenit interiér. Ve velkých Audi už je to tradice, ale i tak nás dílenská kvalita a prvotřídní materiály opět nezklamaly. Skvělé sedačky, nadbytek místa i odkládacích prostorů, elegantní vícebarevné ambientní osvětlení, to všechno vytváří na palubě absolutní pohodu. Přispívá i perfektní odhlučnění podpořené samozřejmě faktem, že v městských podmínkách jezdí Audi Q7 téměř výhradně na elektřinu. Auto se implicitně zapíná v EV režimu a zkrátka se počítá s tím, že majitel bude přes noc auto nabíjet z domácího wallboxu, druhý den nejprve vyjezdí výrazně levnější elektrickou energii a až potom přejde na dražší benzín. Pokud se k tomu vůbec dostane. Pravda, elektrický dojezd reálně kolem 40 km už dnes u vozů PHEV patří spíš k těm nižším, ale pro denní jízdy i tak většině zákazníků bude stačit. Elektromotor samotný má 130 koní a 400 Nm, takže do města a blízkého okolí to naprosto stačí.
Pokud se ale ocitnete v situaci, kdy je potřeba těch koníků trochu víc, stačí přepnout na automatický hybridní systém, nebo trochu víc sešlápnout plyn a šestiválec ožije. Sladění systému je ovšem prvotřídní. Nedočkáte se zacukání, nekonají se žádné rušivé zvuky, snad jen při opravdu razantní akceleraci vzdáleně zaslechnete příjemně kultivovaný šestiválcový ševel, který ve vysokých otáčkách dostává příjemně říznou notu. Užijete si to ale prakticky jen v případě, že nemáte puštěné rádio, jinak to přeslechnete. Abychom ale jen nechválili, Q7 má některé drobné nedostatky. Na velkých 21” kolech se jí moc nelíbí na městském rozbitém povrchu, vysoká neodpružená hmotnost je někdy mírně mimo síly podvozku, takže sem tam do interiéru pronikne zabušení nebo nějaký ten otřes. Dá se také namítat, že by Audi mohlo posílit schopnosti plug-in hybridního systému větším akumulátorem, schopným aspoň dvojnásobného dojezdu a také stejnosměrného rychlonabíjení, protože konkurence už to umí. Dá se ale očekávat, že se automobilka bude spíš soustředit na třetí generaci Q7, která by měla přijít zřejmě v roce 2025, podle všeho možná ještě se spalovacími motory, od dalšího roku 2026 se totiž Audi zavázalo vyrábět pouze elektromobily, alespoň tedy pro evropský trh. Celkově se dá říct, že současná Q7 je výsostně povedené auto. A to Honza Koubek říká z pozice člověka, který velká SUV zrovna moc v lásce nechová. Schopnost udržet řidiče v až zenovém klidu v kombinaci s tichým provozem ale dokáží ospravedlnit i poměrně příkrou cenovku špičkové hybridní verze.
Kromě testu plug-in hybridního Audi Q7 se v aktuálním vydání pořadu Garáž od Honzy Koubka dozvíte o novém MPV ze Švédska, roztomilém retro konceptu od Renaultu, který se podle všeho bude vyrábět a také o novém Subaru Forester a Toyotě Camry.
Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn a na YouTube kanálu 1000 koní.