Hudba na prvním místě / Music First /
Celý playlist
Lifestyle

České Auto roku: Elektrický bavorák jezdí líp než někteří spalovací sourozenci, cena drtí konkurenci

Honza Koubek
16. 04. 2023

BMW i4 v minulém roce vyhrálo českou anketu Auto roku, nikoliv mezi elektromobily, ale celkově. Proto Honza Koubek chtěl vyzkoušet i jeho základní verzi s trochu nižším výkonem a trochu menší baterkou.

Skutečně je to tak – v minulém roce vyhrál mezi spalovacími konkurenty elektromobil. Kvality BMW i4 jsou z hlediska uživatele nepopiratelné – vypadá a jezdí jako běžné BMW řady 4, jen samozřejmě poněkud těžší a výrazně tišší. Honza už v testu měl špičkovou verzi M50, tentokrát se mu ale do ruky dostal základní model, který se odlišuje v několika velmi zajímavých, ale také v několika celkem podstatných věcech. 

Další díly (295)

Menší akumulátor, kratší dojezd

Testovaná verze se jmenuje eDrive35 a BMW se netají tím, že to bude auto určené spíš do příměstského provozu. Na rozdíl od silnějších sourozenců má totiž menší akumulátor, jehož využitelná kapacita klesla z 81,5 na 66 kWh a dojezd podle normy WLTP klesl na maximálně 490 km. Potíž je v tom, že tato norma počítá s ideálními podmínkami, kdy má baterka správnou teplotu a s autem se nejezdí příliš dynamicky, ani výrazně rychle. V reálném provozu se tak dojezd dá odhadnout na zhruba 350 km, u testovacího auta dokonce ukazatel po plném dobití hlásil dojezd jen kolem 290 km. Zaprvé ale byly teploty jen mírně nad nulou a zadruhé jsou testovací auta provozována výrazně ostřeji, než je normální a počítač dojezd vypočítává podle průměrné spotřeby z poslední doby.

Bez vlastní nabíječky to nepůjde

Podobně jako střední motorizace, která se jmenuje eDrive40, má i pětatřicítka jen jeden elektromotor u zadní nápravy. Má výkon 286 koní, ale vzhledem k okamžitému nástupu točivého momentu 400 Nm se zejména v nižších rychlostech zdá být silnější. Stejnosměrná nabíječka na palubě sice neumí 200 kW jako u silnějších modelů, ale jenom 180, nicméně vzhledem k nižší kapacitě baterky máte stejně z 10 na 80% nabito za necelou půlhodinku – samozřejmě pokud budete u dost silné nabíječky a budete mít správně zahřátý akumulátor. K běžnému bezproblémovému každodennímu používání budete pořád potřebovat přístup k vlastní nabíječce, ať už doma, nebo v práci. Bez ní totiž pořád budete muset elektromobilu přizpůsobit značnou část svého denního rozvrhu.

Známé prostředí

Když nasednete dovnitř, obejme vás důvěrně známé prostředí – tedy aspoň pokud znáte současné bavoráky. Ultraširokoúhlý displej na palubní desce se už začal dávat i do spalovacích sourozenců a přestože si spousta „teoretiků“ stěžuje, že bude pořád upatlaný a že se za ním bude držet prach, není to tak úplně pravda. Palubní deska se totiž dá čistit úplně normálně a bez potíží, samotný displej je antireflexní a systém iDrive8 se kromě dotykové plochy dá ovládat i klasickým všesměrovým otočným ovladačem na středové konzole, takže těch dotyků nemusí být tolik. Navíc samozřejmě můžete použít i hlasové povely.

Interiér BMW i4

Kufr překonává konkurenci

Sedačky jsou ukázkově pohodlné, nabízejí ideální pozici za volantem a v případě testovacího auta byly navíc čalouněné krásnou koňakově hnědou kůží, která se skvěle doplňuje s šedozelenou metalízou Manhattan. V kombinaci s paketem černých mřížek a lišt to také znamená, že mnohými kritizovaná příď se svislými velkými ledvinkami není tak výrazná. Pokud se v interiéru dá něco kritizovat, je to prostor na zadních sedadlech, kde trochu vadí klesající střecha a zároveň tam překáží středový tunel, který by v elektromobilu teoreticky nemusel být. Naopak zavazadlovým prostorem překonává BMW i4 nejen Teslu Model 3, ale i Porsche Taycan a Mustang Mach-E.

Jezdí jako pravý bavorák 

Nejlepší na BMW i4 je ale způsob, jakým jezdí. Bez váhání se totiž dá tvrdit, že jezdí jako pravý bavorák. A dokonce možná i líp, než některá současná spalovací BMW. Zejména ta vyšší a těžší. Vzhledem k menší baterce je základní i4 také o něco lehčí, ačkoli to pořád není žádný zázrak, pohotovostní hmotnost je 2.065 kg, což je na běžný čtyřdveřový liftback dost. BMW i4 s tím ale umí pracovat, podvozek je na to dobře připravený a na okresce s plynulými zatáčkami se Honza Koubek bavil jako v málokterém elektromobilu.

Slavný skladatel nepomohl 

Co naopak moc nefunguje je systém Iconic Sounds, tedy umělý zvuk. Sice na něm spolupracoval slovutný hudební skladatel Hans Zimmer a je třeba ocenit, že přestože využil reálné zvuky, jako třeba syčení sání, zvuk vačkového hřídele a tak dále, nesnažil se napodobit zvuk spalovacího motoru a spíš přišel s něčím úplně novým. Jenže, pokud má zvuk v autě skutečně přinášet nějaké emoce, pravý milovník aut potřebuje něco trochu jiného. „Muselo by to být výrazně hlasitější. A roztočenému řadovému šestiválci ve staré M3 se prostě jen tak něco nevyrovná,“ říká k tomu Honza Koubek. 

Cena drtí konkurenci

Na konec jsme si nechali eso, kterým BMW doslova drtí konkurenci – a to je cenová politika. Bylo by zajímavé zjistit, jestli na modelu i4 automobilka vůbec něco vydělá, nebo jestli záměrně prodělává, protože tahle verze je cenově přesně na půl cesty mezi benzínovou 420i a naftovou 420d. S pěknou výbavou je to pochopitelně pořád auto za dva miliony, ale pro zákazníka BMW je z tohoto pohledu přechod na elektřinu prakticky bezbolestný.

Další klady a zápory Auta roku najdete ve videu

Nový elektromobil BMW jezdí skoro sám, v zimě ale nedojede daleko

Redakce / 01. 03. 2022

Souboj elektrických sourozenců: Je lepší VW ID.5, nebo Škoda Enyaq Coupé?

Honza Koubek / 17. 11. 2022

Úvodní foto:  Expres FM / Honza Koubek 
Foto v textu: BMW Group Česká republika

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM