Prázdniny jsou sice už za námi, ale čas výletů do přírody, za poznáním a historií nekončí nikdy, naopak, na víkendové cestování po naší vlasti je podzim jako dělaný. Motivací pro cestování nejen po Česku může být sběratelství. Ať už je to sbírání lajků na sociálních sítích, nebo nějakých fyzických předmětů, třeba turistických známek. Máte doma nějakou? Víte, jak nápad na ně vznikl?
Prvním místem, kde se dala koupit česká turistická známka, byl v roce 1998 vysílač na Pradědu. Pokud není zrovna vyprodaná, koupíte jí i dnes.
Ještě než se známky daly na různých místech koupit, šlo o dobyvatelskou hru pro děti ze skautského oddílu. Skautští vedoucí David Holub a Ladislav Šín byli překvapení, kolik dětí z kraje nikdy nenavštívilo Praděd. Přišli proto s nápadem, jak děti dostat na deset nejzajímavějších míst celého pohoří. Cenou pro skautské dobyvatele vrcholů se staly dřevěné medaile, předchůdci dnešních známek. Dnes mohou cestovatelé získat turistickou známku nejen v Česku, ale třeba i ve Španělsku, Velké Británii nebo na druhém konci světa v Sydney. Známku si ale nemůžete vytvořit jen tak. Každá prochází výběrovým řízením, kterého se zúčastní nejen zakladatelé projektu, ale hlasují i samotní turisté a sběratelé.
I turistické známky se vyvíjejí a jdou s dobou nových technologií. Nově na nich najdete QR kód, takzvaný Audiobedekr. Hlasový průvodce po České republice vám odvypráví z vašeho mobilního telefonu příběh daného místa. Třeba tajemství kamene keltské svatyně, kdo žije v chráněném jezírku nebo kolik schodů to je na vrchol rozhledny. Hlasová encyklopedie se neustále rozšiřuje. S turistickými známkami se hraje sběratelská hra, ve které získáváte prémiové známky, šplháte ve sběratelském žebříčku a můžete získat vyznamenání a titul Znalec České republiky.
Úvodní foto: Profimedia