Hudba na prvním místě / Music First /
Celý playlist
Lifestyle

Mazda CX-60: Slibná koncepce doplácí na nedotažený hybrid

Honza Koubek
18. 06. 2023

Rodinný crossover je dnes typ auta, který nesmí chybět v nabídce žádné mainstreamové automobilky. Zákazníci je prostě chtějí a kupují. Mazda dlouho měla v nabídce jen menší model CX-5 a před nějakou dobou i notně zestárlou CX-7, která ale byla původně namířená spíš na americký trh a v Evropě se příliš nechytila, bezpochyby i proto, že zpočátku neměla v nabídce naftový motor.

Další díly (280)

Lepší koncepci snad ani nevymyslíte 

Na konkurenceschopný crossover se tedy čekalo poměrně dlouho. Důvodem je zčásti prostý fakt, že Mazda CX-60 je skutečně od podlahy nové auto. A to doslova, stojí totiž na nově vyvinuté platformě, která má implicitně pohon zadních kol a je připravená i na vpředu podélně uložené šestiválce. Pro příznivce zábavného řízení snad ani neexistuje správnější koncepce, a když Mazda tuhle platformu poprvé potvrdila, spousta pravověrných milovníků aut se začala doslova tetelit blahem. Kromě crossoverů totiž na stejném základu měla přijet i další generace Mazdy 6. Jenže, jak to tak vypadá, nepřijede. Prodeje sedanů nadále klesají, zákazníci prostě ve většině chtějí přesednout právě do větších a módnějších crossoverů a SUV. V současné situaci to vypadá, že by se nová generace povedené šestky Mazdě prostě nevyplatila. Je to obrovská škoda, protože to vždycky bylo velmi kvalitně řidičsky naladěné auto. A s touhle platformou by to mohla být skutečná bomba.

Pozor na výběr motorizace

Co se týče CX-60, benzínový šestiválec se teprve připravuje, ale můžete mít naftový o objemu 3,3 litru, laděný buď na základních 200, nebo trochu lepších 254 koní. Testovaný exemplář byl plug-in hybridní verzí CX-60 PHEV, která má v přídi 2,5litrový čtyřválec spojený s elektromotorem a také pohon všech kol. Takže slibovanou šestiválcovou zadokolku snad představíme příště. Celý systém má výkon velmi slušných 327 koní, což je ve skutečnosti nejvíc, co kdy sériová silniční Mazda nabídla. Dokonce ani RX-7 nebyla v sériové podobě tak silná. Ocenit také musíme tvary. Designový jazyk Kodo, který nám přinesl krásnou oblou Mazdu 3 i fešáckou poslední generaci MX-5, funguje velmi dobře i na poměrně velkých crossoverech. Dozadu posazená kabina dává prostor podélně uloženým motorům a auto s dlouhou přídí vypadá na svou třídu velmi dynamicky.

Podvozek v komfortu trochu ztrácí

V průběhu testovacího týdne Honza Koubek zalitoval, že si do testu raději nevzal naftový šestiválec s pohonem zadních kol. Plug-in hybrid totiž má sice pořádnou sílu a odpich, ale ve velkém autě to tolik neoceníte, zejména když vezmete v úvahu, že jeho hmotnost se pohybuje kolem dvou tun. Ne že by se CX-60 neuměla svižně rozjet a protáhnout zatáčkovitou okreskou. Na tom podvozku je cítit, že si někdo dal s laděním hodně záležet. Pokud máte pod koly kvalitní asfalt, ucítíte, jak pohon všech kol posílá větší porci kroutícího momentu na zadní nápravu. I když se nedá mluvit o kdovíjak sportovním chování, rozhodně to za volantem nebyla nuda. Mírný problém nastává, jakmile kvalitní asfalt skončí. Jízdní komfort je horší, než bychom si u relativně velkého rodinného crossoveru představovali. Auto jako by se nedokázalo úplně uklidnit. Přestože otřesy a vibrace jsou spíš drobné, člověka to po nějaké chvíli začne unavovat. K tomu se přidává ne zrovna jemně naladěný hybridní systém, který v nízkých rychlostech postrádá plynulost a hladkost a občas zacuká i v čistě elektrickém režimu. Dojezd na baterku je v reálném provozu necelých 50 km, což by většině lidí na denní jezdění mohlo stačit, jakmile ale pojedete na hybridní režim, spotřeba benzínu je trochu vyšší, než u většiny soupeřů.

Detailní pohled na testované auto najdete v galerii

Prémiový interiér a předělaný infotainment

Na druhou stranu si pochvalu zaslouží interiér, ve kterém Mazda kvalitativně dohnala i mnohé prémiové značky, zatímco design zůstává pro značku typický. Dobrou zprávou je, že automobilka upustila od rozhodnutí nemontovat do svých aut dotykový displej. My sice většinou dotykové ovládání kritizujeme, ale je fakt, že například rozhraní systémů Apple CarPlay a Android Auto, které spojuje váš mobil s palubním infotainmentem (a které dnes v autě používá většina zákazníků), je prostě na dotykové ovládání stavěné. Pohybovat se v něm pomocí kruhového ovladače jako v nedávno testované Mazdě MX-30, je kostrbaté, neobratné a rušivé. Mazda CX-60 tedy svůj vestavěný systém dál ovládá kruhovým ovladačem, jakmile ale přepnete do Apple CarPlay, aktivuje se dotyková vrstva displeje. Ve výsledku se systém ovládá rychle a bezpečně.

Poznatky z týdenního testování najdete ve videu

Neděle
14:00 – 15:00
Garáž
Vše co vás může zajímat o autech.
Jan Koubek

V aktuálním vydání pořadu Garáž Honza Koubek přináší ještě novinky o novém elektrickém hypersportu značky Porsche, odhaleném Volvu EX30 a blížícím se konci legendárního Chevroletu Camaro.
Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn.     

Mazda MX-30 je pořád hlavně městský elektromobil: Existuje ale výjimka

Honza Koubek / 28. 05. 2023

Toyota Corolla Sports Tourer: Design stárne dobře, koupíte už jen hybrid s automatem

Honza Koubek / 07. 05. 2023

Foto: Expres FM / Honza Koubek

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM