Hudba na prvním místě / Music First /
Celý playlist
Lifestyle

Nejlevnější elektrické BMW: Nedojede tak daleko, jak tvrdí, cenovku má ale nižší než Škoda

Honza Koubek
27. 06. 2023

Po vyřazení modelu i3 zaujal pozici nejdostupnějšího čistě elektrického BMW model s názvem iX1. Od nezvyklé i3 se ale odlišuje doslova jako noc od dne. Zatímco i3 byla designově avantgardní, zvláštní, neobvyklá a sázela na zcela unikátní konstrukci z uhlíkových vláken, současné BMW iX1 je naprosto konvenční crossover, který od jeho spalovacího sourozence poznáte jen podle zaslepené masky a výfuků. Jenže je tím pádem pro spoustu lidí použitelnější.

Další díly (296)

Povedený dotykový displej

Jakmile nasednete, obejme vás velmi příjemný a bez diskuze prémiový interiér. Ale pozor, novinářské auto bylo samozřejmě ve vysokém výbavovém stupni, u BMW se často stává, že lacinější verze mají i lacinější interiér. V každém případě se sem přestěhovala menší verze ultraširokoúhlého displeje sdružujícího digitální kokpit a infotainment. Škoda, že v této variantě postrádá fyzický otočný ovladač, takže si musíte vystačit s dotykovou plochou. Není to ale velký problém, protože tento systém patří v současnosti k těm lepším. Má krásnou grafiku, jemný a kontrastní displej, přehledné ovládání a rychlé vnitřnosti. Co se týče prostoru, iX1 na tom není tak dobře jako VW ID.4 nebo Škoda Enyaq, ale atmosférou je naopak předhání. V zavazadlovém prostoru je v základním uspořádání slušných 490 litrů místa, po napřímení opěradel zadních sedadel pak dokonce 520 litrů. Nabíjecí kabel má vlastní schránku pod podlahou kufru.

Vzhled neprovokuje

Pozici nejlevnějšího elektromobilu mnichovské značky zaujala iX1 po vyřazení modelu BMW i3. Ten pro Honzu Koubka dodnes zůstává jedním z nejzajímavějších městských elektromobilů, a to jak vzhledem, tak jízdními vlastnostmi. BMW iX1 je ale prakticky jeho pravým opakem. Vypadá jako normální crossover a jezdí také úplně normálně, i když samozřejmě výrazně tišeji a plynuleji než spalovací verze. Ve městě je hbitý jako štika a když zařadíte jízdní stupeň B, dá se ve většině situací ovládat jediným pedálem.

Automatické přibržďování vás může štvát

Na běžné Déčko se ale zapíná automatická rekuperace, která si bere data z radarů a čidel, ale také z mapových podkladů navigace. Automaticky pak přibrzďuje za pomaleji jedoucími auty, ale také při vjezdu do obce nebo před prudší zatáčkou. Zní to zajímavě, ale v praxi to spoustu řidičů spíš štve. Nedá se totiž odhadnout, co auto v příští chvíli udělá, má svou hlavu a často se chová jinak, než byste od něj čekali. Když před zatáčkou začne brzdit, ale pak si to najednou rozmyslí a dobrzďovat musíte vy, s plynulou jízdou se to příliš neslučuje. Nejlepší je tak automatiku vypnout a v infotainmentu zvolit implicitně jeden ze tří stupňů rekuperace. Škoda že to nelze dělat pádly pod volantem, jako to má spousta elektromobilů jiných značek. Tady je pod volantem pádlo jen jedno, ovládá se s ním režim Boost, který vám krátkodobě přidá trochu výkonu a v praxi ho příliš nevyužijete.

Detailní pohled na testované auto najdete v galerii

Papírový dojezd je nereálný 

Je třeba se také zmínit o reálném dojezdu. V praxi se na deklarovaných 440 km nepodíváte, spíš se budete muset snažit, abyste ujeli aspoň 400 km. A to budete muset jet na režim Eco, který vám sebere spoustu výkonu, bez topení či klimatizace a ještě nejlépe pouze ve městě. Jinak by to Honza Koubek v běžném provozu viděl v létě kolem 350 km, v zimě spíš ke třem stovkám. Rychlonabíjení tu umí výkon jen 130 kW, což je také trochu překvapení, protože některé modely například značky Hyundai zvládají i dvojnásobek. Zamrzí také absence jízdního režimu Individual, který by nabídl možnost nastavit si řízení do tužšího sportovního režimu a podvozek naopak do komfortnějšího. Všechny tyhle věci jsou možná do jisté míry daní za přijatelnou cenu. Dvoumotorové BMW iX1 totiž začíná na 1,36 milionu korun, což je méně, než zaplatíte třeba za Škodu Enyaq 80x iV, přestože BMW je znatelně výkonnější. Až přijde základní verze bavoráku s jedním motorem a lepším dojezdem, s cenou to navíc ještě hne směrem dolů. A to bude pro konkurenci slušný oříšek.

Poznatky z týdenního testování najdete ve videu

Neděle
14:00 – 15:00
Garáž
Vše co vás může zajímat o autech.
Jan Koubek

V aktuálním vydání pořadu Garáž Honza Koubek přináší ještě zprávy o nové vlajkové lodi Renaultu, o právě představeném kombíku Mercedesu třídy E, o cenových válkách, které rozpoutaly čínské automobilky a o projížďce v nejluxusnějším SUV na světě, Rolls-Royce Cullinan.
Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn.     

Souboj elektrických sourozenců: Je lepší VW ID.5, nebo Škoda Enyaq Coupé?

Honza Koubek / 17. 11. 2022

Nový elektromobil BMW jezdí skoro sám, v zimě ale nedojede daleko

Redakce / 01. 03. 2022

Foto: Expres FM / Honza Koubek

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM