I když by se to podle číselného označení mohlo zdát, Peugeot 408 není nástupcem řady sedanů 405, 406 a 407. Ty totiž pokračují současnou 508, zatímco dnes testované auto není sedan ale… Automobilka tvrdí, že jde o crossover, což je vlastně pravda. Ale není to běžné SUV na které jsme dnes zvyklí, tvrdí Honza Koubek, který jeden exemplář Peugeotu 408 testoval.
Má sice větší kola a mírně zvýšený podvozek, ale karoserie je nízká a siluetou je někde na půl cesty mezi fastbackem a čtyřdveřovým kupé. Můžete ho mít jako plug-in hybrid, Honza si ale do testu vzal základní motorizaci s tříválcovou dvanáctistovkou. Na první pohled to zní jako špatný nápad, 408 je přece jen poměrně velké auto. Jenže pozor, jeho pohotovostní hmotnost je pod 1.400 kg, což je zaprvé opravdu příjemné překvapení a zadruhé to znamená, že i tříválec o výkonu 130 koní autu docela stačí. Nebudeme předstírat, že je to kdovíjaký rychlík, ale ve městě nám 408 přišla svižná naprosto dostatečně. Teprve když vyjedete na okresku a pokusíte se o dynamičtější jízdu, motoru trochu dojde elán.
Nejlepší je nasadit středně svižné tempo a snažit se o plynulost. Jde to celkem dobře, protože podvozek dokazuje, že v Peugeotu v poslední dobou sedí vývojáři, kteří umí dobře trefit kompromis mezi jízdními vlastnostmi a jízdním komfortem. Auto umí jet plavně, ale zároveň se nadmíru nenaklání a má spoustu mechanické přilnavosti – podobně jako třeba nová 308. Řízení je přesné a příjemně vyvážené a dokonce se překvapivě za volantem chvílemi slušně pobavíte. Velmi ale záleží na tom, jaké pneumatiky obujete. Pokud budou na autě ekologické gumy s nízkým valivým odporem, přilnavost auta v zatáčkách bude omezená.
V interiéru vás uvítá ergonomicky diskutabilní koncept i-Cockpit s malým a šišatým volantem umístěným nízko nad vašimi koleny a digitálním kokpitem v kapličce těsně pod čelním sklem. Ve větších autech se v něm hledá slušná poloha trochu lépe než třeba v malé 208, ale stoprocentní to pořád není, to prostě a jednoduše nejde. Každý instruktor bezpečné jízdy vám potvrdí, že ideální poloha za volantem nových Peugeotů prostě neexistuje. Pochválit ale musíme kvalitu materiálů i celkový design zbytku interiéru, obojím Peugeot zdárně dotahuje i podstatně prémiovější soupeře. Také infotainment je lépe naladěný než dřív a pod hlavní dotykovou obrazovkou přibyl další dotykový displej, sloužící jako lišta rychlých voleb. Můžete si jí přizpůsobit svým preferencím a ovládání systému za jízdy výrazně zjednodušuje.
Hlavním nedostatkem 408 jsou velká a těžká kola, která zvyšují neodpruženou hmotnost a v důsledku zhoršují jízdní komfort. Všechny ostřejší výmoly uslyšíte a ucítíte, protože tlumiče a pružiny musí bojovat s příliš vysokou rozkmitanou hmotností. Pokud rádi jezdíte dynamicky, dvanáctistovka vám pravděpodobně stačit nebude. Problém je, že další volbou je plug-in hybrid, který má 180 nebo 225 koní. Jenže má zároveň vinou akumulátoru také o tři metráky hmotnosti navíc a slabší verze vás přijde dráž o nemalých 200 tisíc korun.
Rozdíl celých 200 tisíc skutečně není malý, zejména když vezmete v úvahu, že základní dvanáctistovka začíná nad hranicí 800 tisíc korun a s lepší výbavou se přehoupne přes 900. A to je další problém: Dát 900 tisíc za velké, prostorné a slušně vybavené auto sice nezní nijak hrozně, ale s tou tříválcovou dvanáctistovkou si to spousta zákazníků rozmyslí. Faktem ovšem je, že ten motor jede líp, než by člověk čekal, při váhání nad pohonem vyzkoušejte testovací jízdu.
V aktuálním vydání pořadu Garáž Honza Koubek přináší ještě zprávy o novém Fiatu 600, novém Mercedesu CLE a znovuzrozeném Lamborghini Diablo.
Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn.
Foto: Expres FM / Honza Koubek