Ta spousta písmen a čísel označuje elektrický crossover od Mercedesu, což možná na první pohled nezní jako kdovíjaká zábava. Každý, kdo se ale někdy projel autem s označením AMG, musel bezesporu zpozornět, protože tahle zkratka prostě má svojí pověst.
Honza Koubek dělá práci motoristického novináře už spoustu let. Pokud ho trochu znáte, tušíte, že SUv a crossovery nejsou zrovna jeho nejoblíbenější kategorií. Má rád auta nízká, lehká… a benzínová. Když si tedy přebíral velký elektrický crossover od Mercedesu, neměl kdovíjak valná očekávání. Jenže když ho o týden později vracel, samotného ho překvapilo, jak moc se mu nechtělo s Mercedesem loučit. Má to hned několik důvodů a jedním je bezesporu fakt, že k testu dostal druhou nejsilnější verzi, která už nenese označení Mercedes-Benz, ale Mercedes-AMG. Konkrétně, abychom byli úplně přesní, Mercedes-AMG EQE 43 4Matic SUV. Zvukomalebné jméno, jak jistě uznáte, nicméně znamená to, že v útrobách vozu bzučí dva elektromotory o celkovém výkonu 467 koní. A to je naprosto dostatečná porce i na 2,5 tuny těžké SUV. Zároveň se tu ale bavíme o nejaerodynamičtějším crossoveru značky Mercedes. Oblázkově hladká karoserie se zasouvacími klikami, zakrytovaný podvozek a dokonce i aerodynamické prvky v podbězích kol snížily součinitel čelního odporu vzduchu Cx na hodnotu 0,25.
Výsledkem je, že při jízdě je uvnitř vozu absolutní ticho. Samozřejmě pokud si nezapnete syntetický zvuk, který má zdůrazňovat výkon a sportovní schopnosti vozu. Upřímně, my mu na chuť nepřišli, raději jsme se těšili z ticha a pohody, protože tyhle věci EQE SUV skutečně umí. Interiér je zejména v této vyšší výbavě skutečně ohromující. Pohodlná sedadla s masáží, výhřevem i chlazením jsou na jedničku, noční ambientní osvětlení v celé paletě různých barevných kombinací – od tlumeně uklidňujících, až po pastelově veselé nebo vícebarevné povzbuzující – dělá z večerní jízdy představení. Před řidičem i spolujezdcem se přes celou šíři palubní desky táhne Hyperscreen o úhlopříčce 56”. Ve skutečnosti jsou to tedy tři oddělené displeje pod jedním sklem, ale nebudeme do toho rýpat. I tak je prostřední dotyková obrazovka obrovská a skvěle se s ní pracuje. V tomhle autě si budete připadat jako v bavlnce i v husté večerní špičce.
Protože jde o AMG, je na místě očekávat trochu tužší podvozek a částečně je to pravda. Je tu ale zároveň vzduchové odpružení, které se dá nastavit na velmi pohodlnou a plavnou jízdu. Není dokonalé, ostřejší výmoly, kanály a dilatační spáry ho občas dokáží rozhodit, ale to je u pneumatického pérování známý neduh – zejména když mu na konec náprav připevníte těžká 22” kola s nízkoprofilovými pneumatikami. Jakmile ale máte pod koly kvalitní asfalt, EQE SUV vás doslova ohromí svými schopnostmi, především svojí lehkonohou obratností. Trochu překvapivě má o něco kratší rozvor než sedan EQE, ale to není ten hlavní trik. Má totiž aktivní natáčení zadních kol, které v nižších rychlostech zvyšuje agilitu a na dálnici se naopak postará o stabilitu.
Funguje to skutečně jedinečně – ve městě se otočíte na poloměru menším než 11 metrů, parkování je hračka a na okresce vás ohromí obratnost a zároveň vysoká mechanická přilnavost. V zatáčkách byste autu od volantu hádali minimálně o půl tuny nižší hmotnost, ale spíš ještě o víc. Celý tenhle systém samozřejmě funguje jen do určité míry, jakmile začnete tlačit na pilu příliš, autu prostě přilnavost dojde. Ale v běžných podmínkách se na tuhle hranici dostane málokterý příčetný majitel. Jak už to u nejsilnějších verzí elektromobilů bývá, na oltář rychlosti a pružnosti padla část dojezdu. 100 kWh baterka vystačí podle normy WLTP na 468 km, v reálném provozu tedy kolem 400, když nebudete příliš šlapat na plyn. Slabší verze EQE 350+ vám ale nabídne dojezd až 550 km. I když nemá tak zdrcující zrychlení, za pomalou se označit rozhodně nedá. Navíc bude i o dost levnější, protože za výbavu a výkon verze AMG se zkrátka připlácí. Testované auto se vyšplhalo mírně přes hranici 3,7 milionu Kč a to už je poměrně vysoká cena i pro ostřílené zákazníky Mercedesu. Na druhou stranu, při jízdě skutečně cítíte, za co jste si zaplatili.
Kromě testu Mercedesu-AMG EQE 43 4Matic SUV se v aktuálním vydání pořadu Garáž od Honzy Koubka dozvíte o novém nejlevnějším crossoveru na českém trhu, zbrusu novém Citroënu C3 a taky elektrických novinkách značky Kia.
Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn a na YouTube kanálu 1000 koní.