Hudba na prvním místě / Music First /
Celý playlist
Lifestyle

Volkswagen Amarok: Pracant s DNA Fordu, který zvládá bahno i eleganci

Honza Koubek
26. 11. 2023

Druhá generace Amaroku nemá s tou první společného skoro nic. Tentokrát to totiž není tak úplně čistokrevný Volkswagen. To ale vůbec nevadí.

Automobilce se totiž vývoj užitkových modelů nevyplácí tolik jako v případě běžných osobáků, a tak se spojila s dalším automobilovým gigantem. Nový Amarok má tedy blízkého sourozence ve Fordu Ranger. Není to ovšem jen případ prostého přeznačkování stávajícího modelu, jak to známe z mnoha jiných partnerství (za všechny jmenujme třeba Toyotu Proace, Opel Zafira, Peugeot Partner a další). Modely Amarok a Ranger byly vyvíjeny souběžně. Volkswagen se zasadil o zachování šestiválcových motorů, o kterých Ford původně neuvažoval, Ford zase ve své australské pobočce vyvinul podvozek. A co se týče karoserií, společné jsou pouze některé části, konkrétně střecha, vnější zpětná zrcátka a kliky. Jinak je karoserie Amaroku čistě z pera Volkswagenu, takže vedle dalších vozů značky vůbec nevypadá nepatřičně.

Další díly (296)

Vypadá skutečně luxusně 

Rozdíly v interiéru jsou podstatně decentnější, takže člověk zvyklý na Volkswageny brzo pozná, že v Amaroku něco nehraje. Je tu na výšku orientovaný displej infotainmentu s jinak uspořádaným softwarem a také spousta spínačů a ovládacích prvků nepřipomíná nic z koncernového kyblíku součástek. To ale není žádná velká kritika, Amarok totiž uvnitř vypadá skutečně luxusně. Minimálně to tedy platí o testované verzi PanAmericana. Jde o druhou nejvyšší výbavu, která přináší kožené čalounění, multibarevné ambientní osvětlení, prémiovou čalouněnou palubní desku nebo audioaparaturu Harman Kardon. Pořád sice z některých detailů poznáte, že tohle auto je především pracovní nástroj, ale rozhodně jsme si v něm nepřipadali kdovíjak ochuzeně. Zamrzí některé záseky v systému infotainmentu: Je trochu nepřehledný a verze v testovacím autě si nedokázala udržet některá nastavení. Je ale možné, že jsou to dětské nemoci, které se snad podaří časem vyladit. Už tu funguje aktualizace vzduchem, takže by to nemusel být takový problém.

Za 7 litrů jezdit nebude 

Pod kapotou Amaroku vrčí třílitrový vidlicový šestiválec značky Ford. Ve srovnání s menším nabízeným motorem, což je čtyřválcový dvoulitr, je výrazně kultivovanější, tišší a samozřejmě podstatně silnější. Výkon 241 koní nezní nijak závratně, ale krouťák šestiválce propůjčuje autu dostatečnou pružnost ve většině situací. Není to auto, které by vás nutilo šlapat příliš razantně na plyn, ale jeho zásoba síly je uklidňující a Honza Koubek se přiznal, že přesně to mu velmi vyhovovalo. Samozřejmě se musíte připravit na trochu vyšší spotřebu, při klidné jízdě se pohybuje kolem 11 litrů, při ostřejší i kolem 14 litrů nafty. Nakonec, mluvíme tu o pick-upu s hmotností přes 3,3 tuny a s pohonem všech kol, takové auto prostě za 7 litrů jezdit nebude.

Detaily testovaného vozu si prohlédněte ve fotogalerii

Další velkou pochvalu si zaslouží podvozek, ale pozor, je třeba mít na paměti kontext. Kdo by čekal, že tohle auto pojede stejně pohodlně jako VW Touareg na vzduchovém podvozku, bude pochopitelně hořce zklamán. Tohle je pracovní stroj s tuhým rámem a listovým odpružením zadní nápravy, na rozbitých okreskách nebo záplatovaných městských ulicích se od podvozku ozývají rány a jsou cítit vibrace. Potíž je, že šestiválcový model se prodává rovnou na 18” kolech, která jsou těžká a zvyšují neodpruženou hmotnost. Čtyřválec na šestnáctkách jezdí znatelně klidněji. Příplatkové dvacítky tedy příliš nedoporučujeme. Honzovy stížnosti pramenily hlavně z toho, že si ještě celkem dobře pamatuje jak jezdila první generace, která ve své době ohromovala tím, že se chovala spíš jako velký osobák, než jako pick-up. Je ale třeba říct, že tady nejde o žádnou katastrofu a na hladkých silnicích jede Amarok nadmíru pěkně, zejména vzhledem k tomu, že jeho terénní schopnosti jsou výrazně lepší. Nájezdové a odjezdové úhly se zlepšily, brodivost stoupla z 50 na 80 cm a dá se ještě vylepšit vyvedením výfuku vzhůru, za příplatek můžete mít bytelnou ochranu podvozkových skupin a když pak obujete pořádné pneumatiky, Amarok se nelekne ani docela těžkého terénu. Praktičnost auta zvyšuje příplatková roleta na korbu, která už se dá ovládat elektricky z dálkového ovládání a tudíž můžete korbu zamknout a nebát se o svůj náklad.

Dojmy z týdenního testu najdete ve videu na webu Garáž.cz!

Neděle
14:00 – 15:00
Garáž
Vše co vás může zajímat o autech.
Jan Koubek

Kromě testu Volkswagenu Amarok PanAmericana se v aktuálním vydání pořadu Garáž od Honzy Koubka dozvíte o novém čínském SUV kupé, převratných novínkách, které slibuje švédský Polestar, a také o nové silné verzi Mini Countrymanu.

Pořad si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku. Archiv Garáže najdete v sekci Podcasty, v aplikaci Expres FM nebo ve vaší oblíbené podcastové službě. Videa z testování můžete zhlédnout na webu Stream.cz, novinky ze světa automobilů přináší Honza Koubek i na profilu Meziplyn a na YouTube kanálu 1000 koní

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM