Představte si, že letíte ve výšce více než 15 kilometrů dvojnásobnou rychlostí, než je rychlost zvuku. Z New Yorku do Londýna jen za tři a půl hodiny. Ačkoliv to zní futuristicky, ve skutečnosti takto létalo legendární letadlo Concorde, které poprvé vzlétlo již v roce 1969. Konec této éry nadzvukové dopravy odstartovala tragická nehoda u Paříže, v roce 2003 pak vzlétl Concorde naposledy. Vrátí se zas někdy tento superrychlý typ dopravy?
Dne 2. března roku 1969 uskutečnilo svůj první zkušební let dnes již legendární nadzvukové letadlo Concorde. Prototyp letadla vzlétl z Toulouse ve Francii a pilotoval ho André Turcat. Poprvé dosáhlo letadlo nadzvukové rychlosti v říjnu stejného roku. V roce 1976 se v něm pak proletěli elitní pasažéři, kdy letadlo překonalo Atlantik za méně než tři a půl hodiny.
Bylo vyrobeno pouze 20 těchto elegantních úzkých letadel a pouze 14 jich bylo dodáno dvěma leteckým společnostem – sedm Air France a sedm British Airways. S precizními službami a kuchyní, exkluzivními letištními salónky a astronomickými částkami za letenku – běžná cena letenky se pohybovala i kolem čtvrt milionu korun – se pasažéři mohli dostat do svých destinací rychleji než stíhačkou. Letadlo se tak stalo symbolem luxusu pro vyvolené, což podpořil i fakt, že se do něj vešla jen stovka pasažérů.
Velmi drahé letenky si nemohl běžný občan dovolit, navíc kvůli hluku letadla nesměla létat nad pevninou a zůstala jim tak trasa Londýn/Paříž – USA. I proto začal zájem o toto luxusní letadlo upadat. Nevyhnutelný konec však zpečetil let Air France 4590, při kterém došlo k tragické havárii. Tím totiž přišel Concorde o svoji pověst naprosto bezpečného stroje. Rutinní let odstartoval ve 25. července 2000 v 14:44 hodin z pařížského Letiště Charlese de Gaulla, cílovou destinaci byl New York. Při rozjezdu dosáhl letoun takové rychlosti, že již bylo nutné se strojem vzlétnout, i když se ve stejném okamžiku ozvala obrovská rána, kterou zaznamenala i černá skříňka. Jen o tři vteřiny později si řídící letového provozu povšimnul plamenů na konci letadla. Concorde přišel o jeden ze svých čtyř motorů. Kapitán neměl jinou možnost, než letadlo dostat do vzduchu, kde však nedosáhlo potřebné rychlosti. Poškození utrpěl i podvozek, který nešel zatáhnout a letadlo tak brzdil. Posádka letadla se pokusila doletět na nepoužívané letiště vzdálené jen několik kilometrů. S letadlem se totiž kvůli jeho neovladatelnosti nešlo otočit zpět. „Je moc pozdě, nemáme čas, ne,“ řekl pilot těsně předtím, než se letadlo nekontrolovatelně zřítilo na zem, kde narazilo přímo do hotelu. O život přišlo všech 109 lidí na palubě a 4 zaměstnanci hotelu. Do provozu se Concorde směl vrátit až v listopadu 2001, ale o drahé nadzvukové letouny už nebyl zájem, a tak byl v roce 2003 definitivně ukončen jejich provoz.
United Airlines během loňského roku oznámily dohodu o nákupu 15 nadzvukových letadel od společnosti Boom Supersonic. První komerční lety by měly být zahájeny v roce 2029. Pokud aerolinky dodrží svůj plán, šlo by o první komerční nadzvukové lety od zastavení provozu Concordu. Letadlo přezdívané Overture má být dokončeno do roku 2025 a testovací lety zahájit do roku 2026.
Zdroje: boomsupersonic.com, cnn.com, britannica.com
Úvodní foto: Profimedia