Tohle pro vás asi nebude velké překvapení, protože žádné takové už se v populární hudbě několik dekád neudálo. Příští rok to bude rovných čtyřicet let, co vyšlo nejprodávanější album v historii lidstva, Thriller od Michaela Jacksona. Celosvětově se ho od té do by prodalo něco přes 66 milionů kopií (různě po internetu můžete najít i údaje o tom, že je to už více než sto milionů, ale ty podle všeho nejsou pravdivé) a toto číslo samozřejmě dále roste. Nicméně v samotných USA už to překvapivě neplatí minimálně od roku 2018. Thriller, který si koupilo přibližně 33 milionů Američanů, totiž v USA předběhla skupina The Eagles s výběrovým albem Their Greatest Hits (1971 – 1975) z roku 1976, jehož se tam prodalo ještě o pět milionů kousků více. Nicméně vzhledem k tomu, že je problematické srovnávat řadovku a "bestofku", prvenství mezi studiovými alby si Jackson stále drží i tam.
A není to zdaleka jediný rekord desky. Mimo jiné bylo nejprodávanějším albem roku 1983, získalo do té doby nevídaných osm cen Grammy, a to včetně alba roku, mělo největší počet singlů v nejvyšší desítce americké hitparády Billboard (konkrétně všech sedm, tedy The Girl Is Mine, Billie Jean, Beat It, Wanna Be Startin' Somethin', Human Nature, P.Y.T. (Pretty Young Thing) a Thriller) a bylo prvním albem, které stanulo současně na první příčce americké i britské hitparády. Kromě toho se říká, že je to album, které prolomilo rasovou bariéru a dostalo černošské hudebníky ve velké míře na do té doby převážně bílou a rockovou stanici MTV. A také Michaelu Jacksonovi vysloužilo pozvání od Ronalda Reagana do Bílého domu.
Fatboy Slim, Pizzaman, Beats International, Freak Power, The Brighton Port Authority a The Housemartins. To všechno jsou projekty, které spojuje osoba jediného člověka a tím je Norman Quentin Cook, někdejší basák, později jedna z největších globálních postav elektronické taneční hudby. A Norman Cook je současně člověkem, který má nejvíce umístění v britské Top 40 pod hlavičkou různých projektů. Jako první byla už v roce 1986 kytarovka The Housemartins a jejich coververze skladby Caravan Of Love, původně od The Isley Brothers. Ještě větší hit byla o čtyři roky později předělávka skladby Just Be Good To Me od The SOS Band z roku 1983. Tu Cook nahrál se svojí novou kapelou Beats International pod názvem Dub Be Good To Me a zakomponoval do ní i basu ze skladby The Guns Of Brixton od The Clash a foukací harmoniku z Tenkrát za západě.
Pak přišla dvojice Pizzaman, kterou Cook tvořil s producentem Johnem Reidem a hned několik úspěšných singlů z alba Pizzamaniza z roku 1995. Ve stejném roce vyšlo první album skupiny Freak Power, kterou založil s trombonistou a zpěvákem Ashley Slaterem, pojmenované Drive-Thru Booty. Z něj se do Top 40 dostal singl Turn On, Tune In, Cop Out. A pak samozřejmě nastala éra Fatboye Slima s jeho nesmrtelnými hity Rockafeller Skank, Praise You, Weapon Of Choice a řadou další. Zatím posledním Cookovým projektem je The Brighton Port Autority, neboli The BPA, na kterém spolupracoval s Davidem Byrnem či Dizzeem Rascalem, album – jakkoliv zábavné – však výrazný komerční úspěch nezaznamenalo.
Těžko si představit lepší vysvětlení pojmu globální sláva než to, co se podařilo americké heavy metalové legendě Metallice. Jako první a dosud jediná skupina dokázala během jediného roku se svými koncerty navštívit všech sedm světadílů. Ano, všech sedm. Stalo se to v roce 2013, kdy v prosinci téhož roku, kdy Metallica odehrála koncert svůj dosud jediný koncert i na neobydlené Antarktidě poblíž vědecké stanice Carlini Argentine.
Kapela tu odehrála desetiskladbový set, jemuž údajně podle frontmana kapely Jamese Hattfielda kromě štábu, stanici obývající vědců a pozvaných novinářů a fanoušků kapely přihlížely i zhruba tři stovky zvědavých tučňáků. Velmi příznačně kapela pojmenovala i svoje vystoupení – Freeze 'Em All.
Sice se říká, že Facebook je pro staré, a mladým patří Instagram a TikTok. Nicméně stále je to velmi vlivné médium a počet fanoušků na Facebooku je stále dobrý ukazatelem popularity čehokoliv. Možná vás tím pádem překvapí, kdo má nejvíce facebookových fanoušků ze všech hudebníků: Kolumbijskou zpěvačku Shakiru ke dnešnímu dni sleduje na této sociální síti více než 109 milionů lidí.
Současně je z hudebního světa jediným umělcem, jehož počet sledující překročil stovku milionů, druhý v pořadí, rapper Eminem, má sledujících 93 milionů. Shakira ale není v celkové tabulce zdaleka první. Vůbec nejvíce lidí sleduje nepřekvapivě samotnou sociální síť Facebook (214 milionů), následuje Samsung (159 milionů) a trojici uzavírá fotbalista Cristiano Ronaldo (122 milionů). Před Shakirou, která je sedmá, jsou ještě FC Real Madrid, Coca-Cola a FC Barcelona.
Americká indie rocková kapela The Flaming Lips, která je mimo vlastní tvorby známá i tím, že klidně a ochotně posloužila jako doprovodná kapela na turné Beckovi i Miley Cyrus, drží rekord v nejvíce živých koncertech odehraných během čtyřiadvaceti hodin. V červenci roku 2012 v rámci speciální akce O Music Awards kapela pod vedením Waynea Coyota odehrála osm koncertů v osmi různých amerických městech, přičemž mezi nimi se přepravovala v autobusu a to za doprovodu neustále zapnutých kamer. Samotní The Flaming Lips se ale objevili například i ve výčtu 500 kapel, které musíte vidět živě, než zemřete, časopisu Rolling Stone.
Byli jste na koncertě Kabátu na Vypichu a říkáte si, že víte, že to bylo hodně lidí na jednom koncertě? Tak si opravte svoje měřítko. Kabát přilákal přes sedmdesát tisíc lidí, což je rekord pro koncert v Česku jednoho českého interpreta. Ve světovém měřítku se ale pohybujeme trochu jinde, a to ne o jeden řád, ale hned o dva. O první místo v žebříčku koncertů, který vidělo nejvíce lidí živě najednou, se dělí hned dvě naprosto rozdílné akce, hudebně i geograficky, ale s velmi podobným a neuvěřitelným číslem. První z nich je silvestrovské vystoupení Roda Stewarta na pláži Copacabana v Rio de Janeiru v roce 1994. Druhým je koncert francouzského klávesového mága Jeana-Michela Jarreho v areálu Státní univerzity v Moskvě v roce 1997 ku příležitosti oslav 850 let založení města.
Každé z vystoupení na místě sledovalo – a teď se podržte – tři a půl milionu diváků, tedy třetina populace celého Česka. O tom, kde bylo lidí více, se vedou spory a je těžké to spočítat, ale zdá se, že o něco více lidí přišlo na Jarreho. A že to byl nějaký koncert. Aby na něj bylo co nejlépe vidět, celé pódium s obří laserovou show bylo umístěno na nejvyšším vrcholku Moskvy. Samotný koncert odstartoval průlet čtyř supermoderních stíhaček Su-27 nad pódiem a během koncertu se hudebník telemostem spojil i s kosmonauty na ruské vesmírné stanici Mir. Těžko si něco podobného představit v době, kdy je těžké se potkat více než ve dvou lidech mimo rodinu.
O které kapele byste řekli, že má nejvíce úspěšných singlů v historii britské hitpárady? The Beatles? Ani náhodou. U2? To sotva. Take That? Samá voda. Jsou to Status Quo! Staří hard rockoví pardálové a kapela vzniklá už v roce 1962 (ovšem pod jménem The Scorpions, jméno si pak změnili ještě několikrát, od roku 1969 pak vystupují pod svým současným jménem) byla v roce 2005 uvedena do Guinessovy knihy rekordů jako skupina, která má nejvíce úspěšných singlů v UK Chart ze všech interpretů, jak britských, tak mezinárodních.
A to šedesát čtyři, přičemž dvaadvacet z nich dosáhlo na první příčku hitparády. Jejich písně strávily v hitparádách souhrnně sedm a půl roku (přesně 415 týdnů) a celkem sto šestkrát (!) se Status Quo objevili v televizním pořadu BBC s názvem Top of The Pops.
Můžete ho nenávidět, můžete si o něm myslet, co chcete, ale výsledky se tomuhle klukovi upřít nedají. Kanadský zpěvák Justin Bieber byl kupříkladu prvním hudebníkem vůbec, jehož YouTube kanál překonal hranici tří miliard odběratelů. Kromě toho byl ale vůbec nejmladším interpretem v celé historii americké Billboard Chart, který zdolal její první příčku. Stalo se to hned s jeho prvním albem My World 2.0, které vydal v roce 2010 jako šestnáctiletý. Nicméně jakkoliv je Bieber miláčkem mladistvých dívek, zbytek světa – zdá se – ho nenávidí stejně urputně.
To bude patrně příčinou, proč bylo jeho video ke skladbě Baby klipem, který má na YouTube nejvíc "dislikes", tedy palců dolů. Dnes už si sice v této kategorii drží pěkné třetí místo, nicméně palce dolů u tohoto videa tvoří 41% procent všech reakcí na klip a dohromady jich zatím s touto skladbou posbíral přes 12,7 milionu. Pro úplnost – palců nahoru má o čtyři miliony více a celkem video zatím dosahuje bezmála dvě a půl miliardy zhlédnutí. Bieber má ale také z hudebníků nejvíce sledujících na Twitteru (109 milionů) a i celkově je druhý. Před ním je pouze bývalý americký prezident Barack Obama, jehož tu sleduje o čtyři miliony lidí více.
Těžko posoudit, zda se jedná více o uměleckou nebo přímo sportovní disciplínu, nicméně v Guinessově knize rekordů existuje i záznam o tom, kdo v textu říká nejvíce slov na časový úsek. Nepřekvapivě je králem této disciplíny král mezi rappery Eminem se svojí skladbou Rap God z roku 2013. Ta je do knihy rekordů zapsána jako hitová skladba, která má nejvíce slov, a to přesně 1560, vyřčených, či spíš vyplivnutých během šesti minut skladby. Když to zprůměrujete, vyjde vám, že Marshall Mathers během každé vteřiny řekne čtyři slova.
Ovšem Eminem nerapuje po celou dobu délky tracku, čímž je jasné, že okamžitý počet slov za vteřinu bude v některých momentech podstatně vyšší než ten průměrný. I přes toto šílené drmolení je však skladba Rap God jedním z jeho největším hitů, za který byl Eminem nominován i na cenu Grammy v katetorii Nejlepší rapové vystoupení. Cenu mu však nakonec vyfoukl kolega Kendrick Lammar za svůj – poměrně pomalejší – přednes ve skladbě I. Jenom v rychlosti to tedy evidentně není.
A konečně došlo na prachy. Pokud jste si někdy kladli otázku, kolik peněz může v souhrnu vynést turné hudební skupiny, pak pro vás máme odpověď. Je to více než třináct a půl miliardy korun (přesně tedy 448 milionů liber). Tolik totiž vyneslo turné skupiny U2 s názvem 360°, s nímž obráželi svět po dlouhé tři roky v letech 2009 až 2011.
Tato částka z něj dělá nejvýdělečnější hudební turné v historii a prodalo se na něj po celém světě 7,2 milionů vstupenek. Skupina s ním vyrazila na podporu svého alba No Line On The Horizon s pódiem, které ze všech úhlů obklopovali diváci a U2 byli v jeho středu. Vypuklo 30. června 2009 v Barceloně a skončilo 30. července v kanadském Monctonu. Čítalo sto deset vystoupení a přerušeno nebylo ani poté, co frontman Bono utrpěl vážné poranění zad.
Foto: Profimedia.cz