Hudba na prvním místě / Music First /
Celý playlist
Ostatní

Petr Freimann: Milion Čechů je na hraně rizikového pití. Ovládají alkohol, nebo alkohol ovládá je?

Redakce
Petr Freimann, organizátor kampaně Suchej únor, která letos slaví 10 let, nám prozradil, co s námi udělá měsíc bez alkoholu i kolik lidí se výzvy zúčastní.
02. 02. 2022

Nikdo z organizátorů není abstinent

Jak vy osobně to máte s alkoholem, pil jste někdy tak, že jste to považoval za alarmující nebo životu nebezpečné?
Hezký začátek. Když se podívám zpětně do doby středoškolských studií, tak tam jsme nebyli úplně hodný. Ale teď už piju míň a míň, alkohol mi bere energii a nemám úplně ambici ho nějak přehnaně konzumovat.

Čím se živíte v civilním životě?
Jsem komunikační konzultant a dělám si terapeutický výcvik, takže se postoupně přesouvám do oblasti psychoterapií, což s tím Suchým únorem do jisté míry souvisí.

Komu je určena vaše kniha Suchej únor?
My jsme jí původně chtěli nazvat Suchou biblí, protože jsme si přáli, aby byla v každé domácnosti – stejně jako alkohol. A myslíme si, že je dobré znát svého nepřítele.

K vaší výzvě se hlásí čím dál víc lidí. Jak moc s konzumací alkoholu zamíchala pandemie?
Výzvy se předloni zúčastnilo 9 % procent obyvatelstva, vloni přes deset procent, takže nám to roste. Nevím, kde nás čeká ten pomyslný strop, doufám, že vyrosteme i letos. Pandemie s tím zahýbala, nicméně my nejsme schopni říci, jak moc, protože rizikoví konzumenti se nám rozpili a ti umírnění zase konzumovali méně, takže těžko říci.

Petře, když pijete alkohol, tak jaký?
Já piju nejradši červené víno a také absint, ale podotýkám, že absint se ředí zhruba na voltáž, jakou má to víno.

Takže nejste zapřisáhlý odpůrce alkoholu?
Nikdo z organizátorů kampaně není abstinent a je to důležité říci i kvůli tomu, že my netlačíme na nějakou prohibici, nechceme jakkoliv omezovat lidi a jde nám především o tu osobní zkušenost, o to, že tady je milion lidí na hraně rizikového pití, kteří nevědí jestli ovládají alkohol nebo alkohol ovládá je. A ten měsíc má posloužit čistě k tomu, abychom si řekli, jestli jsme, nebo nejsme v pohodě, a jestli je potřeba s tím něco dělat.

Suchej Freiman & VerVa.jpg

Více o akci: Suchej únor

Ženy v pití dohánějí muže

Jaká věková skupina se k výzvě nejčastěji připojuje?
Ten nejsilnější ročník je mezi 25 a 45 lety. A co se rozložení muži versus ženy týká, tak jsme stabilně poslední roky 50:50.

Ženy se hodně rozpily, dříve o bylo 10:1, jak je to v současné době?
Teď je to 4:1, takže ženy srdnatě muže dohánějí.

Tušíte, čím to je?
Těch vysvětlení je několik. V naší knize máme celou kapitolu, kde se tomuto tématu věnujeme. U žen se často potkáváme se skrytým pitím, kdy si splní svoje povinnosti, fungují normálně, ale večer po práci a povinnostech pijí. Důležité je rozdělení, že muži pijí primárně společensky, ale u žen je to často psychologické pití, kdy alkoholem zahánějí nějakou samotu, problémy nebo chmury.

Jaké jsou nejčastější důvody, pro které lidé jdou do této výzvy?
Ty důvody jsou stejně široké jako celá společnost. Máme tam spoustu lidí, kteří si potřebují volno dát a zjistit, jak na tom jsou. A jsou tam i lidé, kteří nemají problém s alkoholem, ale berou to jako inspiraci pro ostatní, protože čím víc lidí se do Sucháče zapojí, tak tím víc to může házet světlo na lidi, kteří ten problém mít mohou. A roste i něco jako skupinová motivace, dříve byl někdo v hospodě za blázna, dnes Sucháč drží celý stůl.

Co mám udělat, pokud se rozhodnu podpořit Suchej únor?
Super je registrace, protože tím každý podpoří naší neziskovku. Není to však nutné, k tomu závazku stačí se jenom odhodlat a ten měsíc to vydržet. Pro registrované účastníky máme připravenou komunikaci napříč celým měsícem. Důležitá je také facebooková skupina, kde lidé kolektivně fungují, podporují se a motivují.

Co s alkoholem v domácnosti, když mám doma zásoby, různé dárky a podobně, mám je někam schovat, aby mně to nepokoušelo?
To je už je začínající závislost, člověk musí bojovat, aniž by začal, to už je na pováženou. Já bych se tomu nebránil a vše nechal tak, jak je a reagoval bych až podle toho, jak se to vyvrbí. My samozřejmě na stránkách i v knize nabízíme pomoc a podporu v případě, že to někdo nezvládá.

Každý sedmý člověk v ČR je za hranou rizikového pití. Kde je ta hrana?
Ta hrana je hodně subjektivní, protože ten, kdo je na alkohol hodně navyklý, ji bude mít výrazně výš, než někdo, kdo je občasný konzument. Platí však, že první varování přichází, pokud nám to začne nabourávat náš soukromý prostor, začnou si všímat kamarádi, rodina nebo v práci. Tak to je jeden impuls, z druhé strany jsou tam pak zdravotní problémy a tam je jasné, že za tou hranou jsme.

Co se člověk dozví z vaší knihy?
Je to bichle i bible zároveň. Je to celospolečenský průřez, kde ten alkohol potkáváme – spánek, sport, vztahy, vzdělávání. Člověk se v knize doví o té problematice úplně všechno, ale odlehčenou formou. Je tam spousta rozhovorů, příběhů.

A co když selžu a dám si třeba v průběhu výzvy malé pivo, je to konec výzvy?
Záleží, jak hrubě to vezmeme. A záleží na každém. Píší nám lidi, že si pivko k obědu dali, ale pak si vzpomněli, že drží Suchej únor. To není nic, co by člověk soudil, to se stát může a pokud je to z nevědomosti, tak to může být v pohodě. Na stranu druhou to v pohodě být nemusí, protože je to nějaká automatika. Určitě bych lidi nesoudil, ať si to každý vyhodnotí sám.

Nic pro abstinenty: Písně, které vám pokazí Suchej únor

Suchej únor

S únorem 2022 odstartoval jubilejní desátý ročník tradiční zdravotně osvětové kampaně, která pomáhá široké veřejnosti prověřit její vztah k alkoholu a změnit zaběhlé návyky. Důvodem je nadměrná spotřeba alkoholu v ČR. Rizikově u nás pije více než milion lidí. Loni se podle průzkumů zúčastnilo Sucháče přes 10 % dospělé populace. Ročník 2022 přináší jako obvykle řadu novinek. Jednou z nich je průvodce světem alkoholu pro “nezávislé české firmy” nebo data o pozitivním dopadu na 53 % účastníků kampaně.

Pravidla jsou jednoduchá. Celý únor ani kapku alkoholu. Účastníci Sucháče se mohou tradičně registrovat k výzvě na stránkách Suchejunor.cz.

“Registrované účastníky provedeme měsícem na suchu od začátku do konce. Máme pro ně připravené informačně i zábavou nabité newslettery a rovněž unikátní knihu, kterou jsme vydali. Registrací lidé podpoří nejen kampaň, ale především naši další činnost na poli osvěty, vzdělávání a prevence rizikového chování. A to nejenom ve vztahu k alkoholu, ale i k dalším návykovým látkám a závislostem,” vysvětluje za organizátory Petr Freimann, ředitel neziskové organizace Suchej únor, která kampaň pořádá.



Zdroj: Suchej únor
Foto: Expres FM

Diskuze
Vstoupit do diskuze
Sdílejte

Další na Expres FM