V dalším rozhovoru ze série Expres Star jsme se zaměřili na to, jak se v naší největší televizi šíří dobro. Pozvání přijaly Barbora Dlabáčková, šéfka komunikace televize Nova a Anna Ševerová, která má na starosti CSR, tedy společenskou odpovědnost. Michal Plšek s nimi probral, jaké projekty a nadace Nova podporuje, jak se zapojují řadoví zaměstnanci i hvězdné tváře nebo jak se témata společenské odpovědnosti dají propisovat na obrazovku.
Barbora Dlabáčková v TV Nova pracuje pět let, dříve se živila jako novinářka a PR manažerka pro různé značky. Před povýšením do pozice šéfky komunikace, pod kterou spadá interní a externí komunikace, PR i eventy, byla Senior PR manažerkou.
Anna Ševerová je na Nově už dlouhých 11 let, k PR si zhruba v půlce svého působení přibrala i tematiku CSR.
O víkendu jste v pořadu Hodně štěstí oznámili užší spolupráci s Linkou bezpečí. Na co se diváci mohou těšit?
Anna Ševerová: My jsme se na Nově rozhodli, že chceme čas věnovat i právě nějakému dobročinnému tématu. A téma mentálního zdraví dětí se k nám dostává ze všech stran posledních několik měsíců, možná let, takže jsme si řekli, že dozrál čas se k tomu postavit čelem. Chystáme nejen velkou spolupráci s Linkou bezpečí, ale chceme se zaměřit na tohle téma, se kterým se potýká hodně z našich diváků, ať už ze strany rodičů, nebo ze strany dětí. Spadá do toho šikana na školách, sebepoškozování, sklony k sebevraždám, všechna tahle těžká témata, která bychom chtěli společně s odborníky víc uchopit.
V rámci diskuze s Linkou bezpečí jsme se rozhodli zapojit i do projektu Linka bezpečí naživo, což je preventivní projekt, kdy Linka bezpečí vyjíždí po celé republice a diskutuje s dětmi ve školách i v zájmových kroužcích o tématech, která je zajímají. Ke štěstí jim chybělo to, že měli jenom jedno auto a potřebovali dvě, tak jsme jim to druhé auto dali.
Určitě spolupracujete i s dalšími neziskovými organizacemi. Jak vlastně taková spolupráce probíhá?
Anna Ševerová: Máme několik neziskových organizací, se kterými pracujeme delší dobu, jako první většinou i naše diváky napadne Dobrý anděl, s kterým máme za sebou už 12 let spolupráce. Spolupracujeme třeba i s Diakonií nebo Patronem dětí. Naše role v té spolupráci je taková, že jim nejenom dáme mediální prostor zdarma pro odvysílání spotů, ale snažíme se do těch projektů naskočit z nejvíce možných stran. Pomáháme jim s organizací, financováním projektů, děláme sbírky společně s našimi zaměstnanci, zapojujeme naše VIP tváře, zařazujeme témata do dějových linek našich seriálů. Snažíme se ty projekty posouvat dopředu.
Oslovují vás neziskové organizace, jako v tomto případě Linka bezpečí nebo Dobrý anděl samy? Nebo je aktivně vyhledáváte a oslovujete vy?
Anna Ševerová: Mám pocit, že hodně neziskovek se bojí do Novy zavolat, nebo že by je to nenapadlo. Když komunikují i s menšími mediálními subjekty, tak se často potýkají s tím, že nechtějí tolik dobročinná témata komunikovat, že to pro ně není dost atraktivní, takže jsou často až v šoku, když jim Nova zavolá a řekne „My s vámi chceme něco dělat.“ Potkáme se na schůzce, kde hodinu brainstormujeme, odcházíme s obrovským seznamem nápadů a věcí, které by oběma stranám dávaly smysl.
Vybíráte malé i velké projekty, nebo třeba dáváte přednost těm velkým, které jdou dobře promovat v televizi, která má celoplošný zásah?
Anna Ševerová: Jsme televize, která oslovuje diváky ve všech koutech České republiky, takže máme rádi projekty, do kterých se může zapojit každý, ať už se na nás dívá odkudkoliv. Ale nejsme jenom ti, kteří se přidají k existujícímu projektu. Některé jsme vymýšleli společně s těmi neziskovkami a postavili jsme je od nuly.
Bára Dlabáčková: Jeden z dobrých příkladů je akce Školákům od srdce, kterou jsme zahájili s Diakonií a společností Tesco. Je to akce, která probíhá poslední víkend v srpnu, kdy většina rodičů a dětí řeší, že potřebuje koupit školní pomůcky, mají ze školy nějaké seznamy a Diakonie má velkou skupinu rodičů a dětí, která nemá dost peněz na nákup těch pomůcek. Diakonie ví, kde je co potřeba, televize Nova má ten zásah a může zorganizovat velkou akci, může o ní dát vědět milionům lidí a Tesco ty pomůcky prodává. Takže jsme se domluvili, udělali jsme sbírku v několika desítek prodejnách a několikrát už jsme ji zopakovali. Postupně se nabalují další partneři, kteří chtějí pomoci.
V loňském roce se nám povedlo vybrat desetitisíce pomůcek pro všechny ty děti, které mají problémy. Bohužel jsme nepokryli ještě všechny děti, takže doufáme, že až tu sbírku budeme dělat letos znovu, se nám to povede.
Propojují se nějak CSR aktivity s vašimi televizními formáty?
Anna Ševerová: Snažíme se tam, kde to dává smysl, o nějaké propojení. Jeden z takových projektů, ze kterých jsme měli v poslední době velkou radost, tak byla charitativní dražba Zlaté labutě, což je seriál z období protektorátu. Rekvizity většinou putují do jiných seriálů, což ale u historického seriálu tak jednoduše nejde, nebo končí pohřbené ve skladu, kde čekají, jestli si na ně náhodou ještě někdy někdo vzpomene. A my jsme se rozhodli využít tu situaci i velkou oblibu seriálu mezi diváky a uspořádali jsme charitativní dražbu rekvizit. Vybrali jsme ty nejzajímavější, které jsme dražili on-line po dobu tří týdnů. Podařilo se vybrat částku kolem 200 tisíc korun.
Dražily se nejrůznější věci od dobových kousků nábytku přes ikonickou mašli, kterou nosila jedna z hlavních hereček, ale dražili jsme i zážitky s herci, jako setkání na kávu, což mezi našimi diváky je velmi oblíbené. A potom z těch drobnějších věcí, jako byly různé skleničky, klobouky, kožichy, boty nebo obrázky jsme udělali jednodenní akci v pražském Mánesu, kde jsme umožnili našim divákům přijít potkat se svými oblíbenými herci a odnést si právě něco na památku. Veškerý výtěžek z té akce šel na podporu neziskovky Dobré víly dětem, která z toho potom financovala tábory pro děti z dětských domovů.
Podařilo se získat přes 600 tisíc korun, ale velká přidaná hodnota byla právě pro naše diváky. Museli jsme ten den rozdělit do několika slotů, aby se lidi objednali konkrétní čas, kdy půjdou dovnitř, aby se tam vešli. V průběhu celého dne na pódiu probíhal program, který vedly tři herečky ze seriálu, a díky jejich velkému nadšení tam přišli snad skoro všichni herci ze Zlaté labutě, zpívalo se, tančilo se, podepisovali se, fotili, vyprávěli. Diváci byli úplně nadšení. Prošlo jich tam přes 400 během toho dne a měli jsme nádhernou zpětnou vazbu.
Propisují se témata společenské zodpovědnosti i do scénářů? Budou teď v Ulici víc volat na Linku bezpečí? Zrovna Ulice je na tohle podle mě nejvhodnější…
Anna Ševerová: Ano, CSR témata jsou Ulicí prorostlá snad od samého počátku. Tvůrčí tým s tím přichází většinou sám, sami přemýšlí, jaké téma uchopit v příští sezóně. Zrovna včera jsme měli schůzku s kreativním producentem a řešili jsme propojení s Linkou bezpečí, takže jste to trefil přesně. I v dalších formátech, kde to dává smysl, se snažíme lidem přinést nějaký přesah.
Bára Dlabáčková: V loňském roce jsme měli kampaň S Ulicí na to nejste sami, která vystihovala, co se za těch 20 let, kdy je Ulice na televizních obrazovkách, protočilo. Spousta témat, která všichni z nás nějakým způsobem žijeme, známe je od sebe, své rodiny, svých přátel, kolegů. Tím, že je Ulice denní seriál, může hezky postupně krok za krokem nabízet řešení té situace. Když máte seriál, který má třeba tři, čtyři díly, většinou to téma nemůžete rozehrát tak podrobně, nevidíte tam ten vývoj. U Ulice je to jiné, spousta lidí si tam našla ten svůj příběh, viděla, jak s tím bojují lidi v Ulici, jak řeší tu situaci, ať to byl alkoholismus, sendvičová generace, problémy s financemi. Mohou najít nějaký návod. Kampaň S Ulicí na to nejste sami vybírala právě příběhy našich diváků, kteří mohli říct, jak jim Ulice pomohla, v čem je nakopla, aby se konečně odvážili říci o pomoc, aby někam zavolali, aby to řekli někomu doma, že mají nějaký problém a začali ho řešit. Připravili jsme řadu spotů, potkali jsme se s těmi diváky. Myslím, že to ukazuje, že je Ulice opravdu schopná pomoci svým obsahem, dokáže to téma rozbalit na takové ploše, že to divákům pomůže.
Je povinností tak velkého média, které oslovuje miliony diváků denně, zapojit se do společensky prospěšných aktivit?
Bára Dlabáčková: Určitě by to měla být morální povinnost, ale mělo by to být něco, co je pro tu firmu přirozené. Neměli bychom to dělat jenom proto, že se to od nás chce, nebo že budeme vypadat líp, měli bychom to dělat proto, protože to chceme dělat. Mám poslední roky pocit, že firma se v tomhle posunula a že ty věci opravdu řeší proto, že je řešit chce, pomáhá, protože pomáhat chce. Víme, že máme obrovský zásah, jenom naše Televizní noviny každý večer vidí přes milion lidí, takže je to určitá povinnost informovat o nějakém tématu, pustit spot, aby se o něm dozvědělo co nejvíce lidí, protože ten zásah s sebou určitou povinnost nese.
Anna Ševerová: Myslím, že je poznat, když to firma dělá z povinnosti nebo když to dělá proto, že to dělat chce. U nás je to cítit mezi lidmi, že to opravdu dělat chtějí.
Jak se do dobročinných aktivit zapojují zaměstnanci TV Nova? A co hvězdy z obrazovky? Jaký je objem peněz, které se podaří vybrat pomocí speciálních pořadů, jako je třeba Hvězdný speciál pořadu Na lovu? Jaká témata s sebou nesly seriály Iveta, Sex O’clock a Metoda Markovič: Hojer?
To se dozvíte, když si poslechnete celý rozhovor v úvodu článku!