Do večerní show na Expres FM dorazil speciální host, český závodník ve freestyle motocrossu a účastník posledních dvou ročníků nejtěžšího motoristického závodu, Rallye Dakar. Libor Podmol s Vladem rozebral nejenom zkušenosti a zážitky ze závodu, ale také náročnou přípravu.
Máš za sebou druhý ročník Rallye Dakar. Jak to hodnotíš?
Bída. První etapa a hned jsem letěl přes řídítka v nějakých 90 km/h. Mám prasklý hrudní obratel a zlomené napojení u žeber. Takže se mi nesedí úplně pohodlně. Byla to bída.
Necítíš, že máš teď nějaké smolné období?
Ne. Jsem šťastný, že jsem na tom, tak jak jsem. Doteď ale nevím, jak se to mohlo stát. Na mém prvním Dakaru jsem padal, to jsem připisoval tomu, že jsem moc pospíchal a moc tlačil na pilu. Ale letos jsem tam jel s tím, že od začátku pojedu v klidu a pomalu. První etapu jsem jel tak hezky a najednou letím.
Vybral sis naprosto brutální disciplínu. Nejen, že jsi jel na motorce, do toho sis vybral disciplínu bez asistence. Takže po tom, co dojedeš, si motorku musíš ještě opravovat.
Nikdo ti nesmí sáhnout na motorku a musíš spát v takovém vytyčeném prostoru ve stanu. To jsou takové dvě zásadní věci. To, že ji opravuješ, ti sežere spoustu času, a ještě se poradně nevyspíš, protože nemůžeš do obytňáku.
Proč sis vybral zrovna takovou kategorii?
Jeden z důvodu bylo zažít to dobrodružství, dokázat si, že to zvládnu sám. Těšil jsem se, že na to budu sám. Vždycky, když jsem v takové situaci, přijdu na nějaká hlubší témata. A když už jedu na ten závod, natáčím nějaký dokumentární film nebo napíšu knihu. S tím jsem tam jel, že budou zase nějaké zážitky. A samozřejmě je takhle kategorie levnější.
Měl jsi nehodu, takže rallye pro tebe skončila předčasně. Budeš i tak vyprávět nějaký příběh?
Nevím, ale projížděl jsem to, co mám natočené za těch pár dní. Celou cestu a těch pár dní tam. Příprava byla dlouhá, takže máme nějaký materiál. Myslím si ale, že to letos použiju na tour, kam pojedeme s motivačními a kratšími filmy.
Chystáš se na Dakar 2024?
Ano. Popravdě jsem to neměl v plánu, ale zkusím to znova.
Jaká je další motivace se toho účastnit?
Mám roztočený i nějaký další film, náměty na knihu, ale nebyl to úplně happy end, takže bych byl rád, aby se to protáhlo do dalšího ročníku a nějakým happyendem skončilo. V první řadě si ale uvědomuji, že všechno, co dělám, dělám proto, abych motivoval a inspiroval moje děti.
Plánuješ zase jet na motorce bez asistence?
Rád bych si tuhle disciplínu prožil. Ale chtěl bych tu přípravu udělat nějak lépe.
Jak ta příprava vypadá?
Je to velká fyzická práce. Jezdil jsem hodně na kole. My jsme na té motorce 10 až 12 hodin denně, z toho je 50 % v off roadu. Minule jsem na Dakaru shodil bezmála 10 kilo, takže je to velice náročná disciplína. Je lepší, než se tam jede, vyjet někam do dun a trávit tam měsíc, ale čas a finance jsou takové, že moje Sahara byla u Hodonína v Pánově, kde je jediná rallye dráha, tam jsem to drtil.
Jaká je nálada v kempech mezi etapami?
Náladu se tam všichni snaží udržovat dobrou. Je tam 2.500 chlapů, který tam jedou s tím, že je to jejich poslání a že je to baví. Málokdy se tam potkáš s někým kyselým. Líbí se mi, že když tam jdeš na snídani nebo na oběd, hraje hlasitá hudba a kuchaři tancuji, a to třeba i v půl šesté ráno, aby tě na ten den naladili. Většinou je tam dobrá atmosféra mezi jezdci.
A co vztahy na trati?
Startují motorky, pak je hodinu pauza, pak startují všechna auta, pak zase hodinu pauza a pak všechny kamiony. Když jedeš kolem dvacky, třicítky tak se setkáš s třeba prvníma dvěma auty na konci etapy. Ale mně ve druhé etapě přestalo fungovat čerpadlo, tak jsem přicucával benzín hadičkou, byl jsem tam asi hodinu a půl a dohnaly mě i kamiony. A to jsem viděl jenom jeden den, kdy mě předjížděli v poušti. To nechceš. To je takový kolos. Takže pro mě byl první ročník obrovský stres.
Kdy pro tebe začne příprava na ten další ročník?
Musím se dát hlavně zdravotně do kupy. Mám i plánovanou operaci s nohama na začátku února, protože tam mám spoustu šroubů. V březnu pojedu na chvilku na Srí Lanku a od dubna už chci začít jezdit na motorce. Přes léto se chci stále hodně věnovat freestyle motocrossu, ale i tak začnu fyzičku směrovat k Dakaru. To ale neznamená, že když nemůžu fyzicky makat, že už teď neřeším partnery a sponzory.
Foto: Expres FM / Petr Novák