Poslední dobou se hodně mluví o metaversu, hlavně v souvislosti s Facebookem, který se na něj soustředí. Hráči on-line hry Roblox už v metaversu žijí a tráví svůj čas. Ve virtuálním světě si mohou povídat, hrát si s ostatními, stavět a budovat hry pro ostatní, ale i vzdělávat se. Svou postavičku tam oblékají, mění reálné peníze za kryptoměnu Robux, s níž operují uvnitř Roblox vesmíru. Pokud by vás zajímalo, jak se propojují světy módy reálné a virtuální, právě na stránkách Robloxu aktuálně najdete několik článků, které se právě věnují tomuto tématu. Brzy se snad také dočkáme záznamu konference, která se věnovala tématu virtuální módy.
Oblečení pro avatary (neboli postavičky), za které ve hráči vystupují, vytváří buď samotní hráči, nebo návrháři. Jen uvnitř Robloxu víc než 11,5 milionů tvůrců vytvořilo přes 62 milionů kousků oblečení a doplňků. Ale ve hře jsou dnes už i značky, například Gucci, Burberry, Tomy Hilfiger a další. Hodně oblíbený je Barbiecore, tedy móda inspirovaná barvami panenky Barbie a jejím stylem. Móda s označením Y2K, tedy móda z doby kolem roku přelomu milénia, vydělala od ledna do září letošního roku Robloxu 188 milionu dolarů!
Roblox udělal průzkum na téma přístupu generace Zet k virtuální módě. Z něj například vyplývá, že více než polovina uživatelů si mění oblečení svého avatara alespoň jednou týdně. Chtějí tím vyjádřit svou osobnost, chtějí se cítit dobře a samozřejmě se taky chtějí pochlubit svou sbírkou a cítit se součásti komunity. Dva z pěti respondentů se vyjádřili ve smyslu, že možnost vyjádřit se pomocí oblečení a doplňků v digitálním světě je pro ně důležitější ve hře než ve fyzickém světě. Zástupci generace Zet u Robloxu také poměrně vysoce hodnotí široké možnosti modifikace postaviček, ať už barvu pleti, barvu a strukturu vlasů, účesy i různé typy postavy. A jako vysoce důležité je pro ně to, že se oblečení přizpůsobí ve hře právě jejich typu avatara.
Pár čísel z průzkumu:
Už jsme mínili, že módní značky se s virtuálním světem přátelí a vytváří speciální limitované edice skinů do her jako Fortnite, Roblox, Minecraft nebo Animal Crossing. Burberry se nejspíš daří v Robloxu, protože před pár dny oznámilo partnerství s konkurencční hrou Mincraft. Půjde o kolekci 15 skinů, které lze stáhnout zdarma ve hře, jmenuje se Minecraft:Burberry:Freedom to Go Beyond.
Nové anglické slůvko, které se bude objevovat čím dál častěji v souvislosti s módou a Metaverse, je Phygital. Je to složenina slov Physical a Digital. Takovou kolekci teď představil Ralph Lauren s Fortnite. Kolekce tedy obsahuje jak digitální obleky pro avatary ve hře, tak skutečné oblečení, které si můžete obléknout v reálném světě. Značka Polo Ralph Lauren představila Stadium Collection, která je inspirovaná závody, najdete v ní závodnické kombinézy. Hlavními barvami jsou červená, černá, bílá a modrá. Polo Ralph Lauren je také sponzorem turnaje ve hře, Stadium Cupu. Co se týká fyzického oblečení, k dispozici jsou dvě Stadium a Polo Ralph Lauren Fortnite. V logu má ukrytý malý vtípek, kdy typický Polo jezdec nejede na obvyklém koni, ale na slavné lamě z Fortnite. V kolekci kromě polo triček najdete kšiltovku, mikiny a košile.
Zdroj: Hypebeast.com a Roblox
Zdroj fotografií: Shutterstock a Polo Ralph Lauren